Autófinanszírozási botrány rázta meg Nagy-Britanniát, horrorisztikus kártérítést fizethetnek a bankok
Bank

Autófinanszírozási botrány rázta meg Nagy-Britanniát, horrorisztikus kártérítést fizethetnek a bankok

Portfolio
A brit pénzügyi felügyelet nem kevesebb mint 8,2-9,7 milliárd font közötti kártérítés megfizetését írná elő a brit gépjármű-finanszírozási piac szereplői számára a tisztességtelenül értékesített autóhitelek miatt. A horrorisztikusnak tűnő összeg egyébként így is alacsonyabb a korábban becsültnél.

A Pénzügyi Felügyeleti Hatóság (FCA) kedden közzétett, hat hetes konzultációra bocsátott tervezete szerint a Lloyds Banking Group, a Close Brothers és Barclays bankokat is érintő kártérítési kötelezettség a korábbi várakozásoknál alacsonyabb lesz - írja a Reuters.

Számos gépjármű-finanszírozó nem tartotta be a jogszabályokat vagy az előírásokat

- nyilatkozta Nikhil Rathi, az FCA vezérigazgatója. "Most, hogy tisztán lehet látni jogilag, itt az ideje, hogy ügyfeleik méltányos kártérítést kapjanak."

A becslések szerint 2007 és 2024 között kötött 14,2 millió tisztességtelenül kihelyezett gépjárműhitel érintettjeinek 85%-a vehet részt

a kártérítési programban, egy "nagyon valószínűtlen" forgatókönyv szerint akár 100%-ra is felkúszhat ez az arány. Ez az időszakban kötött összes szerződés 44%-át jelenti.

Az FCA közlése szerint a brit fogyasztók átlagosan körülbelül 700 font kártérítésre számíthatnak. A kifizetések már jövőre megkezdődhetnek, bár Rathi hangsúlyozta, hogy a számok csak becslések és változhatnak.

A problémák jelentős része az úgynevezett diszkrecionális jutalékmegállapodásokból (DCA) származik, amelyekben a hitelezők lehetővé tették az autókereskedések számára, hogy növeljék bevételeiket a fogyasztók által fizetett kamatok emelésével. Az FCA 2021-ben betiltotta ezeket a megállapodásokat.

A fogyasztók akkor is jogosultak kártérítésre,

  • ha nagyon magas jutalékról szóló megállapodás volt érvényben az esetükben,
  • vagy ha kizárólagos szerződéses kapcsolat állt fenn a hitelező és az autókereskedő között.

A felügyelet korábban 9-18 milliárd font közötti költséget becsült a kártérítési programra, és úgy vélte, hogy a legtöbb érintett kevesebb mint 950 font kártérítést kaphat. Ez a mostani, alacsonyabb becslés enyhítette az ágazat azirányú félelmeit, hogy a költségek megközelíthetik a korábbi brit törlesztésvédelmi biztosítások (PPI) botrányában kifizetett 40 milliárd fontot meghaladó kártérítési összeget is.

Az alacsonyabb végösszeg ellenére ez továbbra is az egyik legköltségesebb botrány lesz a brit bankok számára. A hitelezők, köztük a Santander és a Bank of Ireland brit leányvállalatai, valamint nagy autógyártók finanszírozási részlegei

eddig több mint 2 milliárd font céltartalékot képeztek a potenciális kártérítési igények fedezésére.

Címlapkép forrása: 2017 VCG

RSM Blog

Jelentős EPR díjemelés októbertől!

2025 októberétől számottevően emelkednek a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díjak, amelyet a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. állít ki a kötelezett vállalatok számára. Az emelé

Holdblog

A csúcs az új mélypont 

Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Holdblog

Vidéken még maradt valaki?

E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

VESZPRÉM - Finanszírozás a gyakorlatban

VESZPRÉM - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 9.

SZOMBATHELY - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 13.

Portfolio Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2025

2025. október 14.

EGER - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. október 15.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet