MNB-javaslat: eltűnnének a nyugdíjpénztárak a jelenlegi formájukban
Befektetés

MNB-javaslat: eltűnnének a nyugdíjpénztárak a jelenlegi formájukban

Portfolio
Ha megvalósítják az MNB Versenyképességi Programjában felvázolt, az önkéntes nyugdíj-, egészség-és önsegélyező pénztári szereplőket érintő javaslatokat, akkor az önkéntes pénztárak megszűnnének jelenlegi formájukban - ez derül ki az MNB Portfolio-nak küldött tisztázó válaszaiból. Azt viszont továbbra is homály fedi, hol és milyen szerepe lesz a nyugdíjbiztosításoknak a jóléti alapok új rendszerében.



Azt az MNB Versenyképességi Programja kapcsán már korábban is megírtuk, hogy a jegybank jóléti alap felállítását szorgalmazza, amely a jelenlegi önkéntes nyugdíj-, egészség-és önsegélyező pénztári szereplőket tömörítené egybe. A cél az lenne, hogy a munkáltatói, állami és egyéni forrásokat egyszerre csatornázza be a nyugdíjcélú megtakarításokba az alap. Ez azonban több szempontból is homályos:
  • nem tiszta, hogy egy vagy több ilyen alap létrehozásáról van-e szó, mint ahogy az sem, hogy
  • a meglévő szolgáltatókat tömörítené egybe vagy új alapokat hoznának létre, amelyek a piacon már meglévő szereplőkkel versengenének,
  • illetve mi lesz a szerepük és helyük a nyugdíjbiztosításoknak ebben az új felállásban.
Éppen ezért tisztázó kérdéseket tettünk fel az MNB-nek a témában, amely válaszában kifejtette, hogy jóléti alap alatt több versengő alapra gondolnak, amelyek a szinergiáknak és a versenynek köszönhetően a kedvezőbb szolgáltatást tudnának nyújtani. A jegybank szerint a rendszer költséghatékonyabban és rugalmasabban tudna működni a jelenlegihez képest, ha a hasonló szervezetek, melyek jelenleg külön kezelik az egészség- és nyugdíj-kiegészítési célú megtakarításokat, közös irányítás alá kerülnének.

Kérdésként merül fel ez alapján az is, hogy ezek a jóléti alapok a meglévő nyugdíj- és egészségfinanszírozási szolgáltatók mellett működnének versenytársként, vagy új alapok létrehozásáról lenne szó. Az MNB válasza szerint a tervezett jóléti alapok a meglévő pénztárakból alakulhatnának át összeolvadással, tevékenységbővítéssel, de nem kizárt, hogy újak is alakulhatnának.

Ez tehát azt jelenti, hogy az MNB elképzelése alapján az önkéntes- és egészségpénztárak a jelenlegi formájukban megszűnnének.

A jegybank szerint azért van szükség erre, mert az intézményesített finanszírozás tervezhetőbbé és potenciálisan olcsóbbá tenné a kiadásokat, a szolgáltatások nagy részét ugyanis ma zsebből fizetik a felhasználók. A javaslat a megvalósításból nem zárja ki a meglévő rendszereket sem, csupán egy további fejlődési irányként veti fel ezt a gondolatot - jegyzik meg.

Mindezek alapján továbbra is kérdés, hogy mi lesz a nyugdíjbiztosításokkal. Vannak ugyanis olyan szolgáltatók a piacon, amelyek kizárólag nyugdíjbiztosítási szolgáltatásokat nyújtanak (illetve adott esetben e mellett önkéntes pénztári és egészségpénztári szolgáltatásokat is), kérdés, mi lesz a szolgáltatók ezen termékével: beolvadna ez is valamilyen formában ugyanazon alapba vagy külön termékként működne tovább.

Igaz, a Versenyképességi Programban utalnak arra, hogy a rendszer állami támogatási oldalról nem változtatna a nyugdíjbiztosításokon, de ezek helyét a rendszerben vagy azon kívül homály fedi.

A nyugdíjbiztosítások mellett a NYESZ-szel kapcsolatos elképzelések sem világosak, azon kívül, hogy az osztalékadó-mentességet eltörölnék a konstrukció kapcsán, nem tudni, az hogyan épülne be a jóléti alapok új rendszerébe.

Mi az, amit már tudunk a jóléti alapokról?

  • A jóléti alapban minden egyes munkavállaló és munkáltató a bruttó bér egy bizonyos százalékát fizetné be a munkavállaló saját dedikált jóléti számlájára, melynek lenne külön nyugdíj-és egészségzsebe. Az MNB elképzelése szerint az állam a két szereplő befizetése mellé további adókedvezményeket biztosítva (munkavállalói befizetések után szja-visszaigénylés, munkáltatói befizetés adóalapból történő leírása) tehetné a rendszert még vonzóbbá.
  • Alanyi jogú tagság járna a kiegészítő nyugdíjalapokban, a munkavállalók alanyi jogú tagság mellett dönthetnek a befizetésről és annak mértékéről. Ennek adminisztrációja leghatékonyabban a munkáltatókon keresztül valósulhat meg. A munkáltatók a munkavállalói befizetéseket hasonló összeggel adó-és járulékmentesen (vagy kedvezményes adózással) egészíthetnék ki opcionálisan, vagy az ajánlott mértékig kötelezően.
  • Szóba került egy normatív jellegű állami támogatás bevezetése a jelenleginél alacsonyabb limittel. A támogatás mértéke sávozható, például az alapeset választása esetén 10 százalék, magasabb bér-arányos vállalás esetén 20 százalék normatív támogatás kerülne jóváírásra az egyéni számlán, de például a mai 150000 forintos limit leszállítható 100000 forintra. Az új támogatási rendszer nem érintené a nyugdíjbiztosításokat, ott a jelenlegi adójóváírás és limitek megtartásával lenne biztosít-ható a további megtakarítás lehetősége.
  • Megreformálnák az önkéntes nyugdíjpénztárak eddigi működését is: az intézmény működésének finanszírozását az eddigi egyoldalú, befizetés alapú finanszírozásról egy kiegyensúlyozottabb (biztosítókhoz hasonló) vagyon és befizetés alapú finanszírozásra kellene átállítani. Ennek keretében a befizetések 6 százalékos levonása 3-4 százalékra is csökkenhetne a vagyonarányos 0,8 százalékos limit változatlansága mellett úgy, hogy a működés mindkét forrásból finanszírozható. Mindezek mellett céldátum alapok bevezetése,közvetett befektetések és devizakitettségek limitálása, illetve a nemfizető tagok költséglevonásának befektetési hozamoktól történő függetlenítése kerülhet szóba. A rendszer biztonságát növelhetné egy hosszú távú működést biztosító minimálisan előírt tartalékszint (kvázi szavatoló tőke), mellyel párhuzamosan felállítható lenne egy a befektetett összegek biztonságát szolgáló garanciarendszer - írják.
  • A jóléti alapokba érkező befizetések különböző célokat szolgálnak, ennek érdekében a nyugdíj-és egészség zseb egymástól elkülönül. Bizonyos élethelyzetekben, mint első lakás vásárlása, gyerekszületés, vagy rendkívüli családi események (családfenntartó munkanélkülisége, idős hozzá-tartozó ápolása) a zsebek átjárhatók lennének, mellyel a jelenleg a rendszerből hiányzó fiatalok körében is ösztönözhetővé válna a nyugdíjcélú és egészségcélú megtakarítási hajlandóság.


Címlapkép: MTI/Koszticsák Szilárd
shutterstock_1077065507
donaldtrumpgolf
Boris Johnson Brexit igeret beszed1500
Brexit Boris Johnson ketto level Donald Tusk
GettyImages-1135670779
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
wall street_shutterstock