szerző

Lavinát indíthat Orbán Viktor új hitele: ingyenpénzt kapunk mindenre?

2019. február 11. 16:13    
nyomtatás
 
Kamatmentes, szabad felhasználású és 10 millió forint összegig minden 40 év alatti házas nő igényelheti. Ha második gyereket szül valaki, akkor a tartozása egyharmadát, ha pedig harmadikat, akkor az egészét elengedik. Ki az a bolond, aki nem csap le a lehetőségre (és mondjuk nem fekteti be a 10 milliós összeget), akár lesz gyereke, akár nem? Hiszen ez minden ma ismert bankhitelnél jobb konstrukció! Nem túl szép ez ahhoz, hogy igaz legyen? Mit lépnek erre a bankok, és mennyibe fog kerülni az államnak?

Fontos téma lesz ez Hitelezés 2019 konferenciánkon, érdemes most jelentkezni!



Most vennél fel lakáshitelt? Használd a Pénzcentrum kalkulátorát!



Miért olyan nagy bejelentés ez?


Három olyan bejelentést is tett tegnap a miniszterelnök, ami a hitelezést, a hitelpiacot érinti:
  • Bővül a CSOK kedvezményes, legfeljebb 3%-os kamatozású hitele, a két- és többgyerekes családok immár nemcsak új, hanem használt lakás vásárlására is felhasználhatják. (A hitel felső korlátja a kétgyerekeseknél most 10 millió, a háromgyerekeseknél 15 millió, ez vélhetően így marad.) Heteken belül jön a falusi emberekre szabott CSOK.
  • Nemcsak a harmadik, hanem már a második gyerek születésekor átvállal a kormány a család jelzáloghiteléből 1 millió forintot, a harmadik gyerek születésekor pedig 4 millió forintot, tovább gyerekek estén 1-1 milliót.
  • Fiatal házasok gyermekvállalási támogatása néven minden 40 év alatti, első házasságában élő nő 10 millió forintos kedvezményes kölcsönt kaphat. A törlesztést az első gyermek érkezésekor 3 évre felfüggesztik, a második gyermek esetében újabb 3 évre felfüggesztik és a tőketartozás a harmadát elengedi az állam, a harmadik gyermeknél a maradék tőketartozást is elengedik.

A három bejelentés közül az első kettő "csak" parametrikus változást jelent: a már meglévő támogatási formákat bővít ki vele a kormány, és csökkenti a családok adósságterhét. A harmadik viszont teljesen új intézkedés, és a lakossági hitelpiac egész szerkezetére kihathat.


Ki kapja és ki adja a hitelt?


Sokan azt gondolhatták, hogy Orbán Viktor beszéde után számos korlátozó feltételt ismerhetünk meg a házas nők hiteléről, Novák Katalin államtitkár a mai sajtótájékoztatóján nem szigorított, sőt (a logikus várakozásokhoz képest) némileg talán lazított is a feltételeken:
  • A hitel kamatmentes lesz, így a maximális 10 millió forintos összeg és 20 éves futamidő mellett 50 ezer forint alatt lehet a törlesztőrészlete (számításunk szerint 41 700 forint lesz, lásd alább).
  • Minden 40 év alatti házas nő igényelheti a hitelt, nemcsak az újonnan házasulók. Sőt, azok is igénybe vehetik, akiknek már van gyerekük.
  • Némileg korlátozó lépés ugyanakkor, hogy az igénybevétel lehetősége 3 éven keresztül (2019. július 1-jétől) lesz "csak" nyitva.
  • Az is, hogy az igénybevételhez három év munkavisszonnyal kell rendelkezni (egyelőre nem tudni, hogy folyamatossal-e, és hogy a gyes, gyed beleszámít-e, de így lenne logikus).
  • A törlesztést pedig először a 2019. július 1-je után született első gyereknél lehet felfüggeszteni. Ez alapján csak feltételezzük, hogy a tartozáselengedés is csak az ezt követően születő 2. és 3. gyermekre vehető igénybe.

Arról nem tudunk semmit, hogy ki nyújtaná a hitelt (állam vagy a bankok) és hogy alanyi jogon bármely első házasságában élő 40 év alatti nő felvehetné-e. Nem tudni, szükséges lesz-e hozzá banki hitelbírálat, és az sem, hogy az eddig támogatott hitelekhez hasonlóan állami kamattámogatással érnék-e el a nagyon alacsony kamatozást. Mi azt feltételezzük, hogy kamattámogatott bankhitelekről lesz szó, és a szokásoshoz hasonló banki hitelbírálaton kell átesni hozzá, a banki hitelkockázatokat pedig állami kezességvállalás és fedezeti követelmények is kezelhetik. Ésszerű állami finanszírozhatósága miatt így inkább a jelzáloghitelekhez, mint a személyi kölcsönhöz állhat közel az új hitel. Bár ezt még nem tudni biztosan, cikkünkben egyelőre ebből indulunk ki.


Miért pont hitel?


"Nem lesz ennek jó vége, már megint adósságba veri a kormány a magyarokat" - ehhez hasonló kommenteket olvashattunk a miniszterelnök tegnapi bejelentéséről szóló sajtóhírek alatt. Érteni véljük azonban a kormány logikáját, amennyiben a kockázatok jó részét (ésszerű keretek között) az állam viseli majd:
  • a legalább három gyereket szülők esetében valójában nem hitelről, hanem vissza nem térítendő támogatásról van szó, csak a "kritikus" gyermek születéséig kell hitelt törleszteni,
  • a hitel jellegéből fakadóan ösztönzi a minél gyorsabb gyerekvállalást, hiszen minél korábbi szakaszában jár a hitel, annál nagyobb a fennálló tőketartozás,
  • aki ma hitelképesnek tekinthető Magyarországon, az nagy valószínűséggel kellően magas és biztos jövedelemmel rendelkezik ahhoz, hogy gyereket vállaljon, és kiszűrhetők a legrosszabb anyagi körülmények között élők (ezzel az értékválasztással persze méltányossági alapokon bőven lehet vitatkozni),
  • a CSOK-kkal szemben nem ingatlanhoz kötött, így kisebb a kockázata annak, hogy lakáseladók és beruházók nyelik le a támogatást,
  • a hitel alacsony törlesztőrészletét részben vagy egészben fedezheti az életbe lépett új családtámogatási intézkedéseknek köszönhető többletjövedelem.

A hitel (pláne a párhuzamosan bevezetett intézkedéseket figyelembe véve) tehát nemcsak növelheti, de bizonyos körülmények között csökkentheti is a magyar lakosság eladósodottságát és adósságszolgálatát. Utóbbit egyrészt az alacsony kamatszintjén (különösen, ha hitelkiváltásra használják fel), másrészt a bőkezű tartozás-elengedési feltételein keresztül.


Most vennél fel lakáshitelt? Használd a Pénzcentrum kalkulátorát!



Mennyire kedvező hitel?


A kamatmentesség és a szabad felhasználás önmagáért beszél. Ma Magyarországon nem léteznek kamatmentes normál kereskedelmi banki hitelek (EU-támogatásként vagy banki munkáltatói kölcsönként ismerhetünk csak ilyet a lakosság esetében), a lakáshiteleket 4,9%-os, a szabad felhasználású jelzáloghiteleket átlagosan 6,5%-os, a személyi kölcsönöket 13,3%-os kamattal nyújtják a bankok. Ezeket a törlesztőrészletben (és esetenként a felhasználás lehetőségeiben) is veri 0%-os új hitellehetőség: egy átlagos kamatozású 10 milliós, 20 éves lakáshitelhez képest 24 ezer forint, egy hasonló szabad felhasználású jelzáloghitelhez képest 33 ezer forintos a törlesztőrészletelőny.

Mivel a hitel várhatóan szabad felhasználású lesz, valószínű, hogy hitelkiváltásra is fel lehet majd használni, de egy tervezett lakáshitel-felvételt is meg lehet majd vele úszni. A szabad felhasználás arra is lehetőséget adhat, hogy családtagok, rokonok, ismerősök banki hitelfelvételét spóroljuk meg vele családon belüli egyezséggel. A piacinál jóval kedvezőbb kondíciók miatt az is érdekes, hogy érinti a bankokat a hitel bevezetése.

Lavinát indíthat Orbán Viktor új hitele: ingyenpénzt kapunk mindenre?


Mibe fog kerülni a bankoknak és az államnak?


Bankok számára alapvetően három dolog lehet érdekes a történetben:
  • Ha nekik kell nyújtaniuk az új hitelt, mekkora kamatot (kamattámogatást) fizet rájuk a kormány az ügyfelek helyett? Erről egyelőre nincs információ.
  • Mennyire vetheti vissza a hitel a banki szempontból kedvezőbb kamatozású hitelek iránti keresletet? Ha minden rajtuk keresztül fog történni, és a kamattámogatás fair lesz, nem biztos, hogy emiatt aggódniuk kell majd.
  • Ki fogja viselni a vissza nem fizetés kockázatait? Érdekes lesz, milyen állami kezességvállalást, garanciát dolgoznak ki az új hitelhez, és az is, hogy (az adósokat is védő) adósságfék-szabályokat miként kell majd alkalmazni erre a hitelre.


Mindezek technikai kérdésnek tűnnek, de az új hitelkonstrukció sikerét dönthetik el, pláne, ha a bankok saját hitelbírálatán fog múlni, ki fog kapni ilyen 0%-os hitelt. Minden a paraméterektől függ: a bankok számára nagyon kedvező és rendkívül hátrányos módon is ki lehet dolgozni az új hitelt.

Az állam számára mindez drága mulatság lehet: feltéve, de meg nem engedve, hogy 100 ezer nő veszi igénybe a hitelt lakáshitel helyett, akkor is havi 2,4 milliárd forintos, évi 31 milliárdos kamattámogatási kiadást jelentene ez az államnak (amennyiben feltesszük, hogy a bankok a fix kamatozású lakáshitelek 5,3%-os kamatára tartanának igényt). Állami kiadásként ehhez adódik hozzá a 2. és 3. gyermek esetén esedékes tartozás-elengedés. 100 ezer nőre 1000 milliárd forintos kihelyezett hitelállomány jutna (ez egyébként a mai lakossági hitelállomány egyhatoda), ennek egy bizonyos, nehezen megbecsülhető hányadát kellene elengednie a kormánynak.


Csak egy illusztratív számítás, merő feltételezésekkel: ha összesen tényleg 100 ezer nő fogja igénybe venni a 10 milliós hitelt 20 évre 3 év alatt, és ezek 60%-a legalább kettő, 30%-a pedig legalább három gyereket fog szülni (előbbit átlagosan hat, utóbbit kilenc év után) akkor összesen 281 milliárd forintot kell 20 év alatt elengednie a kormánynak. (A törlesztés felfüggesztésével nem számoltunk, feltételezve, hogy a megmaradó tőketartozást előbb-utóbb ki kell fizetni).

A 100 ezres számot teljesen hasraütésszerűen, az összegek könnyű beszorozhatósága érdekében választottuk ki. Nagyon valószínű, hogy a jelenleg ismert laza feltételek mellett ennél jóval többen fogják igénybe venni a konstrukciót (1 millió fő esetén például 10-szeres szorzót kellene alkalmazni a fentihez képest), még nem ismert szigorúbb feltételek bevezetése azonban jóval kisebb lesz a részvétel és az állami kiadás várható összege.

Most vennél fel lakáshitelt? Használd a Pénzcentrum kalkulátorát!



Nem csak hitelkiváltásra jó, sőt!


Akár egy tervezett, akár egy már meglévő hitel kiváltására jó lehet a 0%-os hitelkonstrukció a maga 10 milliós maximális összegével (persze kisebb összeggel is). Aki azonban nem tervez nagy kiadást, minden további nélkül kihasználhatja arbitrázsra is a hitelt (nem kell ehhez gyereket vállalni). A nemrég megjelent 5 éves inflációkövető állampapírba fektetve a 10 millió forintot például évi bruttó 410 ezer, kamatadóval csökkentve 349 ezer forintos "ingyen" kamatbevételhez juttathatjuk családunkat.

Lavinát indíthat Orbán Viktor új hitele: ingyenpénzt kapunk mindenre?


Címlapi fotó: Koszticsák Szilárd

Fontos téma lesz ez Hitelezés 2019 konferenciánkon, érdemes most jelentkezni!

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Új Portfolio hírlevél

Szerkesztett hírlevél - Segítség a
MIFID 2-ben

Feliratkozás
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium