Több százezer magyar van a milliomosklubban, ahova 200 ezres fizetéssel te is bekerülhetsz!

2019.02.07 10:36

És a bankok egyre több milliomosra számítanak.

Egyre több a magyar milliomos a hazai prémium banki szolgáltatóknál, tavaly év végén a szektor több mint 275 ezer ügyfélszámlát kezelt. A prémium banki magasabb színvonalú kiszolgálást sok banknál már havi 200-300 ezer forintos havi számlajóváírással is igényelni lehet vagy a másik lábon 2 millió forintos megtakarítás is elég lehet ahhoz, hogy valaki prémium ügyféllé váljon. A Portfolio Prémium Banki Felméréséből kiderül az is, hogy egy átlagos prémium számlán több mint 10 millió forint van, a szolgáltatók közül pedig az Erste gyűjtötte tavaly a legtöbb prémium banki ügyfélpénzt.

A Portfolio prémium banki piacra kiterjedő, féléves gyakoriságú felmérésének célja, hogy a hazai nagybankokat és prémium szolgáltatókat megszólaltatva bemutassa az egyik legdinamikusabb növekedést mutató lakossági szegmens fontosabb jellemzőit. Az idei féléves felmérésünkben a hazai prémium szolgáltatók többsége képviseltette magát, cikkünkben csak azok a szolgáltatók vannak név szerint feltüntetve, amelyek az ügyfélszámlák számáról és/vagy a kezelt vagyonról adatokat szolgáltattak.

2500 milliárd felett a prémium banki ügyfélpénz



Egyre több pénzt kezelnek a hazai prémium banki szolgáltatók, még úgy is, hogy nem minden szolgáltató közölt a vagyonra vonatkozó adatot felmérésünkhöz. Az adatokat szolgáltató intézmények tavaly év végén összesen több mint 2500 milliárd forintot kezeltek, ami nagyjából hasonló, 2% körüli bővülést jelent féléves és éves szinten is. Itt megjegyeznénk, hogy az előző félévekkel ellentétben a tavalyi második féléves adatokban a Takarékbank már nem szerepel, az ügyfélszegmentáció miatt az eddigi vagyon-és ügyfélszámlaadatokat egyelőre a privátbanki felmérésünknél közölte a szolgáltató, de tájékoztatásuk szerint jövőre már lehet külön prémium szegmens is a banknál.

Az adatokat szolgáltatók közül
  • továbbra is az OTP kezeli a legnagyobb prémium vagyont mintegy 800 milliárd forinttal (a szolgáltató egy jó ideje csak hozzávetőleges, ugyanolyan mértékű vagyonadatot ad meg, így a vagyonváltozásra vonatkozóan nincs információnk),
  • ezt követi nem sokkal lemaradva a második helyen az Erste közel 750 milliárddal, ahol az elmúlt időben látott vagyonnövekedés egyik fő oka, hogy a citis ügyfelek átvétele főként a bank prémium szegmensében csapódott le,
  • harmadiknak pedig a CIB került fel a dobogóra 483 milliárddal.

A legnagyobb éves vagyonnövekedést az alacsony bázis hatására az SPB mutatta fel 710%-kal, a szolgáltató tavaly előtt indította el a prémium szegmensét, amelyben december végével 6,7 milliárd forintnyi vagyont kezelt. Az SPB-t követően a Diófánál volt egy nagyobb, 77,6%-os vagyonnövekedés egy év alatt, ahol 2,2-ről 4 milliárdra nőtt a vagyon.

Az adatszolgáltatók közül egyelőre a Diófa és az SPB a legkisebbek a piacon, a Raiffeisen például nem sokkal marad le a CIB mögött 478 milliárd forintnyi kezelt vagyonával, és meglehetősen feljött az OTP-re az Erste is a vagyont tekintve, könnyen lehet, hogy a következő fél évben meg is előzi az OTP-t.


Megnéztük azt is, hogy az elmúlt két évben hogyan alakult az egy ügyfélszámlára jutó átlagvagyon, ami egyelőre minden fél évben kisebb visszaesést mutat, de még így is 10 millió forint felett van:


Egyre többen válnak prémium banki ügyféllé



December végén az adatot közlő prémium szolgáltatók összesen több mint 275 ezer ügyfélszámlát kezeltek, a szolgáltatók közül egyedül az OTP-nél volt stagnálás, mindenki más növekedést tudott felmutatni. Közülük is kiemelhető
  • az SPB, amelynél már 405 ügyfélszámla van,
  • a Diófa, ahol éves szinten 111-ről 153-ra nőtt az ügyfélszám, ami közel 38%-os emelkedés (féléves alapon ugyanakkor stagnált az adat),
  • és a K&H, ahol közel 17%-os bővülés után közel 44 ezer ügyfélszámlát tartanak nyilván.



Nem kellenek milliók ahhoz, hogy prémium ügyfél lehess



A prémium szolgáltatók adatközlése alapján 2-30 millió forintos megtakarítás vagy havi szinten 200-1000 ezer forintos jóváírás kell ahhoz, hogy valaki prémium ügyfél lehessen.


Egyes prémium banki limitek egy-két esetben elérik vagy meg is haladják a privátbanki szolgáltatók által alkalmazott belépési küszöböket (a Generalinál például már 10 millióval privátbanki ügyféllé lehet válni), bár utóbbi esetben 50 millió forint alatti limittel csak kevés szolgáltató rendelkezik a piacon.


A vidékiek vannak többségben



Egyelőre megmaradt a vidékiek túlsúlya a prémium banki ügyfelek körében a szolgáltatók adatközlése szerint, miközben 2017 év végén még a fővárosiak voltak fölényben. Jelenleg a vidéki ügyfelek adják a prémium ügyfélbázis 52%-át, a fennmaradó 48%-ot pedig a fővárosiak (ezek az arányok nem változtak fél év alatt).


A pénz harmada nem kamatozik



Tavaly év végére a prémium banki ügyfélportfóliók több mint harmadát tette ki a készpénz és bankbetét, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a pénz harmada alig hoz a konyhára.


Mindeközben fél év alatt jelentősen, közel 5 százalékponttal csökkent a befektetési alapokban lévő pénz, ami a többi kategóriát megnézve mind készpénzben és bankbetétben landolt.


Még csak most jön a java a prémium bankok előtt



Megkérdeztük a prémium szolgáltatókat arról is, hogy a saját, illetve a piaci vagyont tekintve milyen növekedésre számítanak 1 és 3 éves időtávon. A vélemények a saját és a piaci vagyon tekintetében is megoszlanak: egyéves időtávon 12% feletti növekedést a szolgáltatók csak saját vagyon tekintetében várnak, míg a piac egésze tekintetében inkább a 0-4% közötti növekedés dominál, de születtek válaszok 4-12% közötti vagyonbővülésre is.


Három éves időtávon a válaszok több mint 40%-a szerint a piaci vagyon 4-8%-kal fog bővülni, míg a saját vagyon növekedése kapcsán a 4-8%, illetve a 8-12% közötti bővülés is népszerű válasz volt.


A prémium szektorra leselkedő kockázatok közül a szabályozói és piaci környezettől tartanak a legjobban a szolgáltatók, míg a pénz- és tőkepiaci környezet második helyre szorult, a harmadik legnagyobb kockázatot pedig a hazai gazdaságpolitikában látják a válaszadók.

A Portfolio kérdésére a szolgáltatók kifejtették, hogy a szabályozói/piaci környezet gyors változása az utóbbi években is az egyik legmeghatározóbb kockázat volt a szolgáltatók számára és ebben egyelőre nem várnak változást. Ilyen eseményként említették példaként a lakáskasszák állami támogatásának megvonását tavalyról. Mindemellett ott van a MiFID 2-nek és a GDPR-nak való megfelelési nehézség, mindkét direktíva rendkívüli fejlesztési igényeket generál, jelentős költségek mellett.


További ajánlataink

Sosem volt még ennyi nyugdíjmilliomos - Hogy csinálják?

A Fidelity szerint ennek több oka van.

A magyar GDP 12-szerese ül japán postabanki betétben

És nem tudnak mit csinálni vele.

Vezetőváltások az MFB-nél és a Hiventuresnél

Kisgergely Kornél az állami bank új pénzügyi vezetője.

© 2019 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF