Úgy bukhatnak le az autósok a magyar autópályákon, hogy észre sem veszik
Gazdaság

Úgy bukhatnak le az autósok a magyar autópályákon, hogy észre sem veszik

Portfolio
Az autópálya-matrica értékesítéséből származó bevételek idén 7-8%-kal növekedhetnek, egyrészt a forgalom növekedésének, másrészt új fizetős szakaszok becsatlakozásának köszönhetően - nyilatkozta a Világgazdaságnak Börzsei Tibor, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. vezérigazgatója.

Növekvő forgalom

Az e-matrica értékesítéséből bruttó 76 milliárd forint bevételt tervezett a NÚSZ, ebből eddig 65,1 milliárd forint folyt be. A növekedés két okra vezethető vissza:
  • egyrészt a körülbelül 5 százalékos forgalomnövekedésre,
  • másrészt az elkészült, hálózatba kapcsolt, és így díjkötelessé váló új gyorsforgalmi utakra.

A teherautók úthasználati jogosultságából származó bevételek is szépen növekednek (HU-GO), 212 milliárd forintot várnak. A vezérigazgató azt is megjegyezte: "a HU-GO indulásának évétől, azaz öt év alatt ezermilliárd forint került a költségvetés kasszájába". Azt is hozzátette, hogy a hazai útdíjszedési rendszer más európai rendszerekhez képest jóval olcsóbban üzemeltethető. "A HU-GO díjbevétele hetente körülbelül 4-4,5 milliárd forint, így az éves működési költségeinket nagyjából másfél hónap alatt megtermeljük" - mondta.

A forgalom bővülésével kapcsolatban elárulta: gyakorlatilag minden szakaszon tapasztalható forgalomnövekedés, az ország tranzitszerepének köszönhetően ez a gyors forgalmi szakaszokon jelenik meg leginkább, és a növekedés is itt a legjellemzőbb.

Így tehát az M1-es, M15-ös, illetve az M5-ös sztrádákon a legnagyobb a forgalom, de még ezeknél is erősebb az M0-son. És bár a bliccelési ráta itt sem magasabb érdemben az átlagnál, itt detektáljuk a legtöbb jogosulatlan úthasználatot. Az M0-son ma már annyi az autó, hogy lassan a kibővített kapacitását is meghaladja a forgalom.

Harc a bliccelők ellen

Arról is beszélt Börzsei Tibor, hogy e-matricás rendszerben a magyarok körében alig 0,2 százalék a jogosulatlan úthasználó, a külföldiek körében pedig másfél százalékra tehető azok aránya, akik fizetés nélkül használják a díjas utakat.

Tavaly hatmilliárd forint pótdíjat szabott ki a társaság.

Azt elismerte, hogy előfordulhat, valaki egy díjköteles szakaszon éppen nem fut bele ellenőrzésbe.

Fejlesztéseinkkel ezeket a kiskapukat is igyekszünk bezárni, a mobil adatgyűjtő autóink rövidesen menet közben is képessé válnak a kontrollra

- árulta el.

A teherautók esetében 6849 kilométeren ellenőrzik a járműveket, az e-matricás rendszerben 1434 kilométernyi útszakasz fizetős. A díjköteles úthálózaton 110 fix portálunk van, és rövidesen további 14-et állítunk üzembe, miközben 624-ről hamarosan csaknem hétszázra bővül a kijelölt mobil ellenőrzési pontok száma - részletezte.

"Ez azt jelenti, hogy nyolc és fél kilométerenként vagyunk jelen, és végzünk díjellenőrzést a nap 24 órájában, pontosan megtervezett ellenőrzési ütemterv szerint" - magyarázta.

Címlapkép forrása: MTI Fotó/Bruzák Noémi
címlap_INA
continental uj auto szag acella
Webp
D_MTI20191212057
boris johnson brexit
naptár 2020
usa wall street trader
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
mav ev vegi juttatas