nemet autoipar angela merkel mercedes-benz
Gazdaság

Kipróbált fegyveréhez nyúlna Németország, hogy megmentse az autóipari dolgozók munkahelyeit

Az elmúlt hónapokban sokat lehetett hallani arról, hogy a globális autópiac lassulása, az elektromos autók előretörése és az új technológiákra történő átállás miatt rengeteg munkahely szűnhet meg a német autóiparban. A probléma nagyságát jól mutatja, hogy a héten sor került egy találkozóra a német kormány, valamint az ország vezető autóipari vállalatai és a szakszervezetek részvételével annak érdekében, hogy megvitassák, miként lehetne mégis minél több munkahelyet megőrizni az iparágban. Az eseményen részt vett Hubertus Heil munkaügyi miniszter is, aki érdekes elképzeléseket osztott meg azzal kapcsolatban, hogyan kerülnék el a tömeges elbocsátásokat Németországban.
A hazai járműipar legfontosabb kérdéseit vitatják meg a szakértők az április 7-én megrendezésre kerülő Járműipar 2020 konferencián. Természetesen a munkaerőpiac kihívásaival is kiemelten foglalkoznak majd. Legyen ott Ön is, regisztráció itt:

A német autóipar elképesztően sikeres időszakot tudhat maga mögött, a vezető autógyártók és beszállítók eladásai újabb és újabb csúcsokat döntöttek, árbevételük dinamikusan növekedett és hatalmas profitot tettek zsebre az utóbbi években. Ebben meghatározó szerepe volt a kínai autópiac felfutásának is, ahol a német prémiumautó-gyártók modelljei nagyon népszerűek voltak a vásárlók körében. Ahogy arról korábbi elemzésünkben írtunk, a globális értékesítések felfutásával párhuzamosan a németek folyamatosan növelték dolgozói létszámukat a világban, amelynek eredményeként csak a Volkswagen, a Daimler, a BMW, a Bosch és a Continental több mint 1,8 millió embert foglalkoztatott már 2019-ben.

A múlt év azonban fordulópontot hozott, a globális autógyártás és autóeladás kitartó csökkenése egyértelművé tette az iparági szereplők számára, hogy soha többé nem fognak eladni annyi új, kizárólag belsőégésű motorral szerelt járművet, mint 2017-ben. Világossá vált az is, hogy az autógyártás bő 100 éves üzleti modelljével, a kizárólag belsőégésű motorral szerelt járművek gyártásával és értékesítésével soha többé nem lehet akkora profitokat realizálni, mint amekkorákat az utóbbi években láttunk. A járműgyártásban új korszak kezdődött, az autógyártóknak és beszállítóknak őrült összegeket kell fordítaniuk az új technológiákra történő átállásra.

MINDEZT ÚGY, HOGY KÖZBEN ARRA IS FIGYELNIÜK KELL, HOGY PROFITOT TERMELJENEK A BEFEKTETŐIKNEK.

Ebben a helyzetben az iparági szereplőknek nem sok választása maradt, a nyereséges működés és a versenyben maradás érdekében kénytelenek drasztikusan visszavágni a költségeiket, illetve át kell alakítaniuk, hatékonyabbá kell tenniük a termelésüket. A költségek lefaragásának az egyik legkézenfekvőbb módja, hogy a jelentős kiadásokkal járó, sok esetben hatalmasra duzzasztott alkalmazotti létszámot igyekeznek globálisan csökkenteni az autóipar szereplői. Első körben természetesen azokban az országokban és gyárakban, ahol a legmagasabbak a munkaerőköltségeik, illetve ahol sikerül kemény harcok és előremutató ígéretek árán megegyezniük a szakszervezetekkel.

Az új technológiákra történő átállás és az Ipar 4.0 megoldásainak előretörése szintén jelentős mértékű létszámleépítéseket indokol az iparágban.

Hatalmas leépítések jöhetnek a német autóiparban

Mindezt végiggondolva könnyű belátni, hogy az elmúlt időszakban miért lehetett annyit hallani arról, hogy jelentős létszámleépítéseket hajtanak végre a vezető német autóipari szereplők.

A DAIMLER, A BMW, AZ AUDI, az Opel, A BOSCH ÉS A CONTINENTAL MENEDZSMENTJÉNEK DÖNTÉSE MINTEGY 55 EZER, DÖNTŐEN NÉMET MUNKAHELYET ÉRINTHET A KÖVETKEZŐ ÉVEKBEN.

Ferdinand Dudenhöffer még komorabb várakozással állt elő a német autóipar jövőjével kapcsolatban néhány héttel ezelőtt. A Duisburg-Essen Egyetem autóipari kutatóintézetének, a CAR-Institutnak az igazgatója úgy véli, hogy a vállalatok a jelenlegi munkahelyeiknek mintegy 10 százalékát fogják felszámolni 2030-ig.

EZ A GYAKORLATBAN AZT JELENTENÉ, HOGY DURVÁN 234 EZER MUNKAHELY FOG MEGSZŰNNI A NÉMET AUTÓIPARBAN AZ ELŐTTÜNK ÁLLÓ BŐ 10 ÉVBEN.

De még ez is kimondottan optimista vélemény ahhoz képest, mint amit a német kormány mellett működő közlekedésügyi tanácsadó testület (Nationale Platform Zukunft der Mobilität - NPM) megbízásából végzett kutatás állít:

A legrosszabb esetben 410 ezer munkahely szűnhet meg 2030-ig az elektromos autók gyors elterjedése miatt.

A visszaesés legfőbb oka, hogy egy belsőégésű motor hozzávetőleg 1200 alkatrészből áll, egy elektromotorhoz viszont csak durván 200 alkatrész szükséges, így jóval kevesebb munkaerőt igényel, és a gyártók egyre inkább az utóbbi technológiára összepontosítanak. Ezt jelzi, hogy 2023-ig nagyjából megháromszorozzák, 150 fölé emelik az elektromos meghajtású modellek számát. A másik komoly probléma, hogy az elektromos hajtás fő elemeinek a legyártása sokkal magasabb szinten automatizálható és robotizálható, mint a belsőégésű motoroké, vagyis az előállításuk sokkal kevesebb embert igényel.

Lépni kell a német kormánynak a munkahelyek védelme érdekében

Ilyen előzmények után került sor a német kormány, a vezető autóipari vállalatok és a szakszervezetek találkozójára a héten, ahol kiemelten az volt a téma, hogyan tudják megőrizni a legtöbb munkahelyet a hazai össztermék nagyjából 5 százalékát biztosító és a teljes állásban foglalkoztatottak 3 százalékának munkát adó iparágban.

Az eseményt követően Hubertus Heil munkaügyi miniszter osztott meg érdekes részleteket, ezek szerint a német kormány több intézkedéssel is segíteni kívánja majd a nehéz helyzetbe került autóipari vállalatokat – írta a Bloomberg összefoglalójában.

A tervek között szerepel többek között az is, hogy abban az esetben, ha folytatódik a visszaesés az autóiparban,

bértámogatásokkal fogják segíteni az autógyártókat és a beszállítóikat annak érdekében, hogy megelőzzék a leépítéseket.

Heil felhívta a figyelmet arra is, hogy a rendszer hasonló lenne ahhoz a programhoz, amely sikerrel futott a 2008-as gazdasági világválság kirobbanását követően, és amelynek köszönhetően sikerült elkerülni a tömeges elbocsátásokat az autóiparban. A munkaügyi miniszter beszélt arról is, hogy az érintettekkel történt egyeztetések után a parlament jóváhagyására lesz szükség ahhoz, hogy a közösen átbeszélt és elfogadott intézkedések életbe léphessenek majd Németországban.

Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Érdekli, hogy mi a véleménye a szakembereknek a globális járműipar legnagyobb kihívásairól és az azokra adható legjobb megoldásokról? Jelentkezzen még ma a Járműipar 2020 konferenciára!

Címlapkép forrása: MTI/EPA/Friedemann Vogel

koronvavirus
Benzin
mnb_jegybank_felügyelet_shutter
shutterstock_564998512
hősök tere budapest fejlődés
Frankfurti tőzsde
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
koronvavirus