kina autopiac autogyartas osszeomlas
Gazdaság

Itt vannak a katasztrofális adatok - Összeomlott Kína autópiaca és autógyártása

MTI
Portfolio
Hatalmasat zuhantak az új autó eladások Kínában, januárban kevesebb, mint 2 millió autó került értékesítésre, amely mintegy 18 százalékos visszaesést jelentett 2019 azonos időszakához képest. A csökkenő eladások hátterében döntően az állt, hogy a holdújévi szünet idén korábban kezdődött, a koronavírus váratlan megjelenése és terjedése miatt pedig sok szalon kényszerűen zárva maradt, illetve sok esetben a magán és a céges vásárlók is elhalasztották a vásárlásaikat. De nem csak az értékesítésben, hanem a gyártásban is jelentős visszaesés volt tapasztalható, közel 25 százalékkal kevesebb autó került előállításra, mint 2019 januárjában.
Érdekli, hogy mi a véleménye a külföldi és a hazai szakembereknek a globális és a magyar járműipar legnagyobb kihívásairól és az azokra adható legjobb válaszokról, megoldásokról? Jelentkezzen itt még ma a Járműipar 2020 konferenciára, early bird áron:

A kínai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a CAAM csütörtökön azt közölte, hogy januárban 1,94 millió új járművet értékesítettek, 18 százalékkal kevesebbet tavaly januárhoz képest. Ez egyben azt is jelentette, hogy zsinórban tizenkilencedik alkalommal csökkentek az eladások a világ legnagyobb autópiacán.A CAAM adatai szerint januárban jelentősen visszaesett a járműgyártás is, a tavalyi azonos hónaphoz képest 24,6 százalékkal kevesebb, 1,78 millió jármű készült az ázsiai országban. Januárban az elektromos és hibrid autók (new energy vehicles, NEV) értékesítése 54,4 százalékkal esett, a gyártásuk pedig 55,4 százalékkal zsugorodott.

Az új autók értékesítésének és gyártásának látványos zuhanásában döntő szerepet játszott, hogy a holdújévi szünet idén korábban kezdődött, a koronavírus váratlan megjelenése és terjedése miatt pedig sok szalon és gyár kényszerűen zárva maradt – írja a Reuters beszámolójában.

Ijesztő előrejelzések jelentek meg

Néhány nappal ezelőtt részletesen írtunk arról, hogy számos szereplő arra figyelmeztetett, súlyos következményei lehetnek a koronavírus miatt meghosszabbított kényszerleállásoknak Kínában és a világ más részein.

AZ APTIV VÁRAKOZÁSA SZERINT PÉLDÁUL AZ ELSŐ NEGYEDÉVBEN A KÍNAI AUTÓGYÁRTÁS 15 SZÁZALÉKKAL ESHET VISSZA.

Bloomberg pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az IHS Markit két lehetséges forgatókönyvet is elkészített abból kiindulva, hogy az a 11 tartomány, amely jelezte, hogy a holdújévi szünetet legalább egy héttel meghosszabbítja, felel a kínai autógyártás közel kétharmadáért. Az első forgatókönyv szerint abban az esetben, ha a termelés folytatódik február 10-én, 350 ezer autóval kevesebb készülhet el az első negyedévben. Már tudjuk, hogy ez nem valósult meg, hiszen a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében számos autóipari vállalat döntött úgy, hogy nem indítja be a termelését hétfőn. A második, sokkal ijesztőbb forgatókönyvben úgy számoltak, hogy ha az új koronavírus gyorsan terjed, és március közepéig szünetel majd a termelés Kínában, akkor durván 1,7 millió autóval kevesebbet gyárthatnak le az országban 2020 első negyedévében.

Ráadásul nem csak a gyártásban, hanem az új autók értékesítésében is jelentős visszaesés következhet be, a China Passenger Car Association (PCA) előrejelzése szerint idén januárban és februárban 25-30 százalékkal csökkenhet az autóértékesítés Kínában, az év egészében pedig 5 százalékos lehet a visszaesés.

A 25-30 százalékoshoz még hasonlót sem regisztráltak a kínai autópiacon, ráadásul az év egészében várható 5 százalékos esés két dolgot is jelentene:

  1. 2020 zsinórban a harmadik olyan év lenne, amikor zsugorodik a világ legnagyobb autópiaca.
  2. A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) korábbi, pesszimista várakozásánál is jóval nagyobb mértékben csökkennének az autóeladások. A CAAM előrejelzésében ugyanis úgy számolt, hogy idén további 2 százalékkal zsugorodhat a világ legnagyobb autópiaca. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a várakozásuk megfogalmazásakor még szó sem volt a koronavírusról, amely jelentős hatással lehet a kínai magánszemélyek és vállalatok gépjármű vásárlásaira.

Mindez azért lényeges, mert az elmúlt évtizedben a kínai autópiac meghatározó szerepet játszott a globális autógyártás látványos bővülésében. Éppen ezért, ha a legfontosabb autópiacon a várakozásokat nagymértékben meghaladó visszaesés következne be az eladásokban, az az autóipar legtöbb szereplőjét fájdalmasan érintené.  

Címlapkép forrása: Costfoto/Barcroft Media via Getty Images

Minden a hazai járműiparról, jön a Portfolio-MAGE Járműipar 2020 konferencia!
Koronavírus
Koronavírus
OTP
koronavírus coronavirus virus
Koronavírus Észak-Olaszország
szentendrei hév megálló
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
2020. március 18.
Lakás Konferencia 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Online előadás
Online előadás a tőzsdei befektetésekről, kezdőknek.
koronavírus coronavirus virus