Megszületett a megállapodás a Mol és a horvát fél között az olajszállításról!

Portfolio
A Janaf horvát olajvezeték-üzemeltető ma azt közölte, hogy jelentős méretű olajszállítási és tárolási szerződést kötött a Mollal, de az üzlet pénzügyi vonatkozásaival, és időhatározójával kapcsolatban nem közölt információt a vállalat.

A vonatkozó Janaf-sajtóközlemény értelmében ezekkel a megállapodásokkal sikeresen zárultak le a több hónapos tárgyalások, amik elősegítik a magyarországi és szlovákiai olajfinomítók biztonságos ellátását, és megerősítik a társaság jelentőségét Európa ezen részének energetikai stabilitása szempontjából. Arról nem közölt információkat a Janaf, hogy a megállapodás milyen pénzügyi vonatkozásokkal jár, illetve meddig szól.

A megállapodások értelmében

a Janaf 2,9 millió tonna olajat szállít, és 79 385 köbméter olajat fog tárolni a Krk szigeten található Omisalj terminálon, valamint 70 000 köbméter nyersolajat a Sisak terminálon.

A Mol nevében az üzleteket a társaság anyavállalatának, továbbá a Moltrade Mineralimpex Trading kereskedelmi egységének, valamint a Mol szlovákiai leányvállalatának, a Slovnafta olajfinomító vállalatnak a tisztviselői írták alá - tette hozzá a Janaf.

A MOL és a Janaf közötti megállapodásról szóló hír érdekes módon pont azután érkezett röviddel, hogy a hétvégén amerikai hírszerzési értesülések szerint az ukrán elnök állítólag a Barátság kőolajvezeték Magyarország felé vezető ágának felrobbantását helyezte kilátásba februárban. Emellett állítólag az EUrópai Bizottság elnöke is támogatja, hogy leálljon az olajszállítás Magyarország felé ezen az útvonalon.

Érdemes visszautalni rá, hogy a megemelt tranzitdíjak miatt, óvatossági alapon a MOL idén január elején csak egy 3 hónapra, március végéig, szóló megállapodást kötött a Janaffal félmillió tonna nyersolaj szállításáról és 149 ezer 385 köbméter nyersolaj tárolásáról, és akkoriban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt mondta: „Magyarország olajellátása biztosítható az orosz kőolajjal Ukrajnán keresztül. A Horvátországon keresztüli szállításnak vészhelyzetben nő meg a jelentősége, abban az esetben, ha az Ukrajnán keresztüli szállítás esetleg ellehetetlenülne.”

Így tehát a Barátság kőolajvezeték körüli bizonytalanság is szerepet játszhatott abban, hogy pont most született meg a megállapodás a MOL és a Janaf között, ráadásul a január-márciusi időszakra kötött volumennél hatszor nagyobb volumenű szállításra.

Április végén Hernádi Zsolt, az olajtársaság elnök-vezérigazgatója még azt jelezte, hogy zajlanak a tárgyalások, mivel a Janaf az Adria-vezetéken keresztül történő tranzitdíjakat a Baku-Tbiliszi-Ceyhan (BTC) vezetéken felszámított referencia-díj négyszeresére akarja emelni. (A BTC vezeték a Kaszpi-tenger tengeri olajmezőiről szállít nyersolajat a török partokig.) Azt is mondta akkor Hernádi, hogy a komoly tranzitdíj emelés miatt a magyar cég rövid távú hosszabbításokat hajt végre a Janaf-szerződéshez, és megpróbál tárgyalni egy hosszú távú szerződésről. A jelek szerint most mindez - nem ismert időhatározó mellett - egy jelentős volumenű megállapodásban öltött testet.

Címlapkép: Portfolio

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF