Nagy hír érkezett a lakossági napelemes pályázóknak: kifogással élhetnek az adószám miatt elutasítottak

Weinhardt Attila
Az az adószámmal rendelkező magánszemély, akinek elutasította a kiíró a támogatási kérelmét az új lakossági napelemes pályázatban, mert azt feltételezte, hogy a megjelölt ingatlanban gazdasági tevékenységet folytat (ami kizáró ok), méltányossági alapon kifogást nyújthat be a döntés ellen – jelentette be kedden egy közleményben a kiíró NFFKÜ Zrt. Ha a kifogásban hitelt érdemlően tudja igazolni a pályázó, hogy az adott ingatlanban nem zajlik gazdasági tevékenység, (csak egy másik ingatlanban), akkor ez alapján újra fogja értékelni a támogatási kérelmet a kiíró, és így megnyílhat az út a támogatás elnyerésére – gyakorlatilag ez a lényege a keddi bejelentésnek.

A közleményt azután adta ki a kiíró, hogy a Portfolio-hoz is eljutott olyan pályázói visszajelzés, miszerint sorra utasítják el azokat a támogatási kérelmeket, amelyekben adószámmal rendelkező magánszemélyek pályáztak a Napenergia Plusz Programban. Ez amellett történt meg, hogy ez nem kizáró ok a kiírás szerint, és nem is minősül vállalkozói tevékenységnek, hiszen az SZJA-törvény hatálya alá tartozik, így például szobakiadásból, vagy falusi szálláshelykiadásból van kiegészítő bevételük.

A pályázat keretében napelemre és energiatárolóra pályázhatnak a magánszemélyek legfeljebb 5 millió forint támogatási összegig (az elszámolható költségek legfeljebb kétharmadáig), a nyertesek pedig a bruttó elszámolási rendszerbe kerülnek.

Amint az NKFFKÜ közleménye is indokolja: abban az esetben utasították el ezeket a támogatási kérelmeket, "ha a benyújtott lakcímkártyán és az adóigazoláson az adószámhoz feltüntetett cím azonos". Ilyenkor ugyanis "egy ingatlan vegyes használatának megítélése során a Támogató ellenkező bizonyítás hiányában csak a kérelem tartalma alapján dönthet". Ilyen esetekben pedig a kiíró csak azt tudta megállapítani, hogy "a Pályázó státuszából adódóan (pl. adószámmal rendelkező magánszemély) az ingatlanon gazdasági tevékenységet folytat, ezért a pályázati felhívásban rögzítettek szerint nem részesülhet támogatásban, a támogatási kérelmet elutasítja".

A jelek szerint a kiíró érzékelte a fenti helyzetből adódó értelmezési kérdéseket, illetve panaszokat, ezért kiadta a tisztázó közleményt.

Ebben egyrészt részletesen hivatkozik arra, hogy az európai uniós értelmezés szerint mi minősül gazdasági tevékenységnek, másrészt az állami támogatási szabályok hogyan kötik meg a kezét, és mely részterületre nem kell értelmezni.

Ezután vezeti fel azt, hogy ha valamely adószámmal rendelkező magánszemély pályázót elutasítottak, mert az adószámhoz tartozó cím és a lakcímkártyán megjelölt cím azonos, akkor méltányossági alapon emeljen kifogást a döntés ellen, ehhez csatolja az új nyilatkozatot (lásd alább), és akkor újra el fogja bírálni a kiíró a kérelmét.

A pályázóknak tehát hitelt érdemlően igazolniuk kell, hogy "a lakóingatlanra kért támogatást kizárólag nem gazdasági célra kívánják igénybe venni".

A közlemény leszögezi: "hitelt érdemlő igazolásként a Támogató elfogadja, ha a Pályázó nyilatkozik arról, hogy a pályázatban érintett ingatlannal kapcsolatosan teljes körűen megfelel a következő állítások mindegyikének, egyúttal vállalja, hogy az alábbiakat a projekt megvalósítása során és annak fenntartási időszaka alatt is maradéktalanul biztosítja." Ezután sorolja fel a közlemény azokat az állításokat, amelyek mindegyikének meg kell felelnie a kérelmezőnek:

  • adószámmal rendelkező magánszemély, ha a tételes adózást választotta, az ingatlannal kapcsolatosan semmilyen költséget nem számol el;
  • az ingatlanhoz regisztrált adószám esetén Pályázónak nyilatkoznia szükséges, hogy az ingatlan sem székhelyül, sem telephelyül, sem fióktelepül nem szolgál sem jogi, sem természetes személynek semmilyen gazdasági tevékenységhez, illetve arról is, hogy a beruházással érintett ingatlanba bejelentett gazdasági tevékenység ténylegesen hol történik, azt milyen jogi formában látják el, és hogy pontosan milyen gazdasági tevékenységet takar (legalább négyjegyű TEÁOR kóddal);
  • a Pályázó tudomásul veszi, hogy ha az ingatlanban mégis gazdasági tevékenység folyna, akkor a támogatás tiltott állami támogatásnak minősül, annak jogkövetkezményeit viseli, a támogatás jogosulatlan igénybevétele, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a jogosulatlanul igénybe vett támogatás összegét ügyleti és (késedelem esetén) késedelmi kamattal növelt mértékben köteles visszafizetni;
  • a Pályázó hozzájárul ahhoz, hogy a Támogató helyszíni ellenőrzés keretében bármikor ellenőrizze, hogy a beruházással érintett ingatlan megfelel a pályázati felhívásban foglalt feltételeknek, továbbá, hogy a nyilatkozatban foglaltak változatlanul megfelelnek a valóságnak;
  • a Pályázó vállalja, hogy haladéktalanul értesíti a Támogatót a nyilatkozatban rögzített helyzettel kapcsolatban beálló, bármiféle változásról.

A fentiek alapján a közlemény rögzíti: "a Támogató fenntartja magának a jogot arra, hogy a beruházással érintett ingatlantól eltérő helyen történő gazdasági tevékenységre vonatkozó nyilatkozati adatok kapcsán további alátámasztást kérjen be, szükség esetén a feljebb hivatkozott rendelkezésekre figyelemmel, mérlegelési jogkörében eljárva, a pályázatot vagy kifogást elutasítsa."

Az is lényeges, hogy "a Támogató a még elbírálás alatt álló pályázatok esetében hiánypótlás útján is felszólíthatja a Pályázót a nyilatkozat megtételére. A Támogató a kifogás vagy hiánypótlás keretében benyújtható nyilatkozathoz egységes nyilatkozatmintát készít és tesz közzé honlapján."

A fentiek értelmezésünk szerint többek között azt jelentik, hogy a Portfolio-hoz érkezett pályázói jelzés releváns. Így tehát például szobakiadásból, falusi szálláshelykiadásból keletkező kiegészítő jövedelem esetén is lehetséges kifogással élni, azaz be lehet adni a nyilatkozatot, és így a pályázat újból visszakerülhet az elbírálási szakaszba.

Címlapkép forrása: Energiaügyi Minisztérium Facebook-oldal

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF