Hétfői cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy miért kezdett robbanni az ingyenes padlásfödém-szigetelési folyamat Magyarországon, miért vonzó anyagilag a Hitelesített Energia Megtakarítás. Azt is vázoltuk, hogy szabályozói beavatkozás jöhet a folyamat további erősítésére kormány és az Energiahivatal egyeztetései nyomán, amelyek a jelek szerint valóra is váltak.
A csütörtök esti Magyar Közlönyben megjelent 7/2024. (IX. 19.) MEKH rendelet részletesen tartalmazza az EKR-katalógus számítási módszertanának módosítását, pénteken aztán az Energiahivatal ki is adott egy összefoglalót a változások lényegéről. Ezek szerint:
- 25 centiméterről 30 centiméterre nő a minimálisan elvárt szigetelési magasság, ahogy azt a cikkünkben előre vetítettük. Fontos, hogy az energiamegtakarítás mértékének meghatározása során már nem lesz szükség a szigetelt födém típusának vizsgálatára, ez a kivitelezők számára is lényeges fejlemény.
- Szigorodik a projektek végrehajtásának ellenőrzése is, így legalább minden tizedik elkészült projekt helyszíni ellenőrzést kap, ahogy azt szintén előrevetítettük. A fotódokumentáció elkészítésének részletes szabályait is rögzítették az esetleges visszaélések elkerülése érdekében.
- Rögzítésre került, ami szintén segíti a kivitelezők tisztán látását, hogy a különböző födémtípusok egységes kezelése érdekében a fajlagos energiamegtakarítási mutató az intézkedés esetében 0,5 GJ/m2-ről 0,46 GJ/m2-re csökken.
- Ugyanígy segíti a tisztán látást az, hogy rögzítette a MEKH-rendelet: a padlásfödém alatti fűtött és a födémszigetelt terület arányának legalább 90%-nak kell lennie, ami a kivitelezés megfelelő minőségének biztosítását is szolgálja.
A módosítások együttesen a katalógus lap általánosabb, szélesebb körű alkalmazhatóságát segítik elő, és egyértelműsítik a hitelesítőktől elvárt dokumentálási követelményeket, hitelesítési elvásárokat – rögzíti a MEKH.
Egy másik energiahatékonysági intézkedéstípus, az intermodális szállítási mód, esetén is tovább fejlesztette az alkalmazandó számítási módszertant a MEKH a beérkező javaslatok alapján. Ez azt jelenti, hogy változik a közúti teherszállításnál energiahatékonyabb intermodális szállítási mód, a tehervasút igénybevétele esetén használható számítási módszertan. Így tehát a gyakorlati tapasztalatokhoz igazodva a jövőben kizárólag az N3 kategóriájú tehergépjárművekre és azok vontatmányaira lesz alkalmazható a kategóriára jellemző nemzetközi energiafelhasználási fajlagos érték (0,89 MJ/tkm) alapulvételével.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images