
Peking emellett arra utasította a kínai légitársaságokat, hogy
függesszék fel a repülőgépekhez kapcsolódó berendezések és alkatrészek vásárlását amerikai cégektől.
Az utasítás azt követően érkezett, hogy Kína a hétvégén 125%-os megtorló vámokat jelentett be az amerikai árukra. Ezek a vámok önmagukban is több mint kétszeresére emelték volna az amerikai gyártású repülőgépek és alkatrészek költségeit, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette volna a kínai légitársaságok számára a Boeing gépek átvételét.
A kínai kormány emellett fontolgatja, hogy segítséget nyújt azoknak a légitársaságoknak, amelyek Boeing gépeket lízingelnek és most magasabb költségekkel szembesülnek.
A világ két legnagyobb gazdasága közötti gyorsan eszkalálódó vita közepén a Boeing különösen nehéz helyzetbe került, bár a helyzet változékony.
Az Aviation Flights Group adatai szerint körülbelül 10 Boeing 737 Max repülőgép áll készen arra, hogy kínai légitársaságok flottáiba kerüljön, köztük kettő-kettő a China Southern Airlines, az Air China és a Xiamen Airlines számára. A gépek egy része a Boeing seattle-i gyára közelében parkol, míg mások a kelet-kínai Csousanban lévő befejező központban vannak.
Egyes források szerint azok a repülőgépek, amelyeknél a szállítási dokumentáció és a fizetés a Kína által április 11-én bejelentett és április 12-én hatályba lépett kölcsönös vámok előtt megtörtént, esetenként egyedi elbírálás alapján még bekerülhetnek Kínába. A múlt héten a Bloomberg arról számolt be, hogy a Juneyao Airlines elhalasztotta egy Boeing 787-9 Dreamliner repülőgép átvételét, amelyet körülbelül három hét múlva kellett volna megkapnia.
A Boeing számára ez újabb visszaesést jelent a repülőgép-értékesítés egyik legnagyobb piacán: előrejelzések szerint Kína a következő két évtizedben a globális repülőgép-kereslet 20%-át fogja kitenni, és 2018-ban a Boeing termelésének közel negyede ide irányult. Az amerikai repülőgépgyártó azonban a kereskedelmi feszültségek és saját problémái miatt az utóbbi években nem jelentett be jelentős megrendelést Kínában.
Kína volt az első, amely 2019-ben két halálos baleset után földre kényszerítette a 737 Max gépeket. A Biden- és az első Trump-adminisztrációval folytatott kereskedelmi viták szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a kínai megrendelések az európai Airbus felé tolódtak. 2024-ben pedig a Boeing minőségi válsággal szembesült, amikor januárban egy ajtódugó kirepült repülés közben.
A patthelyzet azt is aláhúzza, hogy Kína továbbra is függ a külföldi beszállítóktól az utasszállító repülőgépek terén, hogy kielégítse a lakosság légi utazás iránti igényét. Bár az Airbus a fontosabb beszállító, és a kínai légitársaságok a hazai gyártású Comac C919-re számítanak a keskenytörzsű igényeik kiegészítésére, a légitársaságok flottáiban még mindig több száz Boeing repülőgép van, amelyek karbantartást, javítást és cserét igényelnek.
A Boeingnek még számos kész repülőgépe van készleten, amelyeket eredetileg kínai légitársaságoknak szántak. Az amerikai repülőgépgyártó figyelmeztetett, hogy az eszkalálódó kereskedelmi vita az ellátási láncokat is károsíthatja, amelyek a világjárvány miatt súlyosan megterheltek voltak, és csak nemrég mutattak jeleket a normalizálódásra.
A hír hatására a Boeing részvényei kedd délután mintegy 3,4 százalékos mínuszban nyithatnak az előzetes piaci adatok szerint.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Már látni a fényt az alagút végén: Bessent szerint közeleg Amerika nagy megállapodása Kínával
Trump tárgyalási technikáit is dicsérte.
Kiderült: Magyarország szomszédjában építik meg az európai fegyverkezéshez kulcsfontosságú hadihajókat
Nőtt a rendelés darabszáma.
Valósággal ellepik az amerikai F-35A lopakodó vadászgépek a világ legsötétebb diktatúrájának szomszédját
Nagy átcsoportosítások kísérik a döntést.
Kemény üzenetet küldött Trump, váratlan bejelentést tett Putyin - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül.
Amerikai elemzőház: Oroszország a háború folytatására készül, teljesen új taktikát dolgoztak ki Moszkvában
Ezzel védenék ki a háború leghalálosabb támadásait.
Elárulta az amerikai külügyminiszter, hogy pontosan milyen békefeltételeket képzelnek el Ukrajnában
Éppen ezekről egyeztetnek most a felekkel.
Itt lehet a fordulat: hamarosan pont kerülhet az évtizedek óta húzódó súlyos feszültség végére
A felek egyetértenek az időpontban.
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben...
The post Egy despota ha
Unicredit ingyenes számlacsomag
Mint mindenki másnak, nekünk is megszüntették a Raiffeisen Gold2 számlacsomagunkat, helyette választhattuk volna az új Prémium számlákat, aminek a legnagyobb hátulütője az, hogy havi egymilli
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit


- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.