
A legfontosabb paraméterek, amiket tudunk
A jövő évi büdzsé legfontosabb számai:
- Hiánycél: 3,7% a GDP arányában
- Infláció: 3,6%
- GDP-növekedés: 4,1%
- Államadósság: 72,3%
- 400 forint körüli euróárfolyammal tervezték a 2026-os költségvetést.
- 13%-os minimálbéremelés.
Nagy Márton: ez háborúellenes költségvetés
A kormány elfogadta a 2026-os költségvetést és a mai nappal átadja a parlamentnek - kezdte beszédét a miniszter, aki szerint a legfontosabb kérdés az, hogy Ukrajnába megy-e a költségvetési pénz.
Nem Ukrajnára, hanem a magyar családokra költi a költségvetés a forrásokat.
Ezért háborúellenes a költségvetés
- húzta alá. Kiemelte: a családokra 4800 milliárd forintot költ a kormány, ehhez jön még a 800 milliárd forintnyi rezsicsökkentési kiadás. Majd sorolta a miniszter:
- 2026-ban 320 milliárd forint lesz a 2 és 3 gyermekes anyák szja-mentessége.
- 290 milliárd forint lesz jövőre a családi adókedvezmény duplázása.
- A nyugdíjakra tervezett kifizetés tartalmazza az év elejei emelést, a 13. havi nyugdíjat és a nyugdíjprémiumot is.
Az iparűzési adó növekményéből 100 milliárd forinttal többet kapnak az érintett önkormányzatok.
Összességében 1600 milliárd forint értékben kezdődnek állam beruházások, vagy valósulnak meg - tette hozzá.
A védelmi kiadások aránya meghaladja a GDP 2%-át, ami nominálisan 2016 milliárd forintot jelent.
Tartalékok és célok
Nagy Márton a Portfolio kérdésére válaszolva kifejtette, hogy a kormány is látja, hogy az első negyedéves gazdasági növekedés a piaci és kormányzati várakozásoknál is gyengébb lett, és
az idei 2,5%-os, valamint a jövőre tervezett 4,1%-os GDP-növekedési előrejelzést lefelé mutató kockázatok övezik.
Elmondása szerint ismételten nem szükséges revideálni a várakozásokat, negyedévente ezt elegendő megtenni, és a rosszabb növekedésből fakadó kockázatokat a magasabb általános tartalékkal kívánja kezelni a kormány. Ezért emelte fel 50 milliárd forintról 192 milliárd forintra az általános tartalék szintjén az NGM. Azt is hozzátette ugyanakkor, hogy nem mindegy, hogy mitől lesz kisebb a gazdasági növekedés, milyen annak a szerkezete. Ha a fogyasztás lenne a vártnál alacsonyabb, akkor az jobban megütné a miniszter szerint a költségvetést, de most nem ez a helyzet, ezért a GDP-arányosan 0,2%-os általános tartalék elegendő lesz.
Egy másik kérdésre úgy fogalmazott, hogy Orbán Viktor azt kérte tőle a vártnál rosszabb gazdasági növekedési adatok után, hogy küzdjön keményebben. A miniszter elmondása szerint minden tőle telhetőt a legjobb tudása szerint megtesz.
Lapunk kérdésére, hogy a védelmi kiadások mentesítési záradékával kapcsolatban milyen mozgástérhez jut jövőre a költségvetés, Nagy Márton kifejtette: a GDP arányában 1,5%-ról beszélünk, és ennek van egy generális mozgástere és egy védelmi kiadási mozgástere. A generális mozgásteret így lehet kalkulálni: 2021-ről 2024-re mennyivel emelkedtek meg a védelmi kiadások. Ez Magyarországon 1,1%-ról 1,9%-ra emelkedett, ami 0,8-0,9 százalékpontos mozgásteret jelent. Azt mondja az EU, hogy a tagállamok a védelmi kiadásokra ilyen mértékű emelést hajtottak végre és ezért elvették más céloktól a kiadásokat, ezért ezt generális mozgástérként visszaadja a tagállamoknak. A másik lába a védelmi kiadási mozgástér, az azonban egyelőre nem ismert, hogy mi lesz ennek a pontos definíciója, az EU újat alkot, vagy a szűkebb NATO értelmezést alkalmazza. Nem kizárt, hogy az infrastrukturális beruházásokat is el lehet számolni ezen a soron, így például útépítést, vagy energiahálózat-beruházásokat, és a védelmi ipar sincs a védelmi kiadások közé beszámolva - magyarázta a miniszter.
Elmondása szerint jelentős védelmi kiadások kerülhetnek felhasználásra jövő évben, de akár már 2025-ben is.
Azt is hozzátette érdeklődésünkre, hogy ha ezt rávetítjük a 2026-os költségvetésre és a 3,7%-os hiánycélra, akkor 0,6-07%-os mozgástér maradhat a védelemre. Hangoztatta, hogy jövőre csökkenni fog a költségvetési deficit, de elismerte, hogy az eredeti céloknál (2,9%) magasabb lesz a deficit.
Fontosnak tartotta azt is megemlíteni a miniszter, hogy nem feltétlenül kell ezt a mozgásteret elkölteni, megnyílhat a lehetőség a hiány csökkentésére is jövőre.
Az erősebb árfolyamnak örülnék
- ismételte meg korábbi kijelentését a miniszter.
Ha kell, ősszel hozzá lehet nyúlni a jövő évi költségvetéshez, de a tartalékok növelésével és a védelmi kiadásokból fakadó tartalékokkal ezt akarja a kormány elkerülni. A korai költségvetés stabilitást hoz - érvelt a nyári költségvetés elfogadás mellett a miniszter.
A Költségvetési Tanács "by nature" pesszimista, ez természetes. A növekedés tekintetében nem kell most újraszámolni a költségvetést, a makropályát újraszámoljuk majd a nyáron, de még nem tudhatjuk, hogy a vámháborús kérdéskör milyen hatást fejt ki a magyar gazdaságra - mondta a miniszter, utalva arra, hogy a KT miért hangsúlyozza ilyen mértékben a kockázatokat.
Árrésstop az ingatlanpiacon?
Nagy Márton érdekes ötletnek nevezte az elmúlt napokban a sajtóban megjelent felvetéseket az árrésstop építőiparra és kivitelezésre történő kiterjesztéséről.
Nem dolgozunk ilyenfajta javaslaton
- szögezte le a tárcavezető.
Már lezárt perek is újranyithatnak, de ez az ügy a bíróságra tartozik - kommentálta a legutóbbi devizahiteles híreket Nagy Márton. Szerinte az a kérdés, hogy a bankok előzetesen tájékoztatták-e a lakosságot a kockázatokról, ami a kamatokból és az árfolyamokból eredt.
Inflációs számok
A májusi infláción 4% körül lehet, az élelmiszerinfláció 5-5,5% körül ismertetése szerint. Várakozása szerint június-júliusra 4% alá mehet az élelmiszerinfláció.
A kormány célja, hogy az infláció 3-4% között legyen, az élelmiszerinfláció pedig 5% alá kerüljön.
A kormány dönt arról, hogy fennmarad-e az árrésstop május vége után. A miniszter értelmezése szerint ez attól függ, hogy 5% alá kerül-e az élelmiszerinfláció. De azonnali kivezetés sem életszerű, mert a cél a tartós infláció csökkentés a kormány részéről. Ezért el akarja kerülni a kormány, hogy a kivezetés esetén visszaemelkedjenek az árak és így az infláció - magyarázta.
Extraprofitadók
Hernádi Zsolt Mol-elnök és Csányi Sándor OTP-elnök elmúlt hetekben megfogalmazott kritikájára, miszerint az érintett cégek magas különadókat fizetnek Magyarországon, Nagy Márton kijelentette:
ők nem a kormány tagjai, a kormány másképp gondolkodik.
Bár kisebb mint 2022-ben az extraprofit, de létezik - húzta alá a miniszter, miért indokolt az extraprpfitadók fenntartása jövőre is.
A biztosítókkal kapcsolatos árszabályozás ügye is előkerült a sajtótájékoztatón. Nagy Márton elmondása szerint amióta a biztosítók megtudták, hogy a kormány felléphet velük szemben a pénzügyi szabályozás eszközével, azóta kapott olyan üzeneteket a kormány, hogy mégiscsak nyitottak az önkéntes árkorlátozás alkalmazására. Ezért várom a biztosítók képviselőjét - mondta.
Ha az önkéntes vállalásban az szerepel például, hogy nem emelkednek a lakásbiztosítási díjak, akkor amikor a kormány dönteni fog az ügyben, akkor amellett érvelek majd, hogy fogadjuk el a biztosítók önkéntes vállalásait, mert úgy látom egyelőre, hogy a biztosítók reagáltak a hírre - fejtette ki a miniszter.
A lakosság, vagyis választók mindenek előtt
A parlamenti választások évének költségvetésében az NGM a lakosságot érintő kifizetések, adócsökkentések jelentőségét hangsúlyozta a sajtótájékoztatón kiadott anyagában. Érdekes olvasni, hogy olyan tételeket is ide sorol a minisztérium, ami törvényi kötelelezettség (nyugdíjemelés, nyugdíjkorrekció, vagy 13. havi nyugdíj), vagy az állampapír-befektetések után járó kamatkifizetés.
2025-ben ez várható a lakosság számára közvetlenül:
- emelt családi kedvezményt először vonhatják le az adóból, 2025 augusztusban jelentkezik, összeg 80 milliárd frint
- az anyák először kapják kézhez az szja mentes csed-et, gyed-et, 2025 augusztus, 10 milliárd forintba kerül a költségvetésnek
- 3 gyermekes anyák először kapják kézhez az szja mentes fizetésüket, 2025 novemberében jelentkezik, 50 milliárd forintos hatással.
- nyugdíjasok ÁFA-kompenzációja, 2025 nyarán/őszén lesz érezhető az érintetteknél, 75-85 milliárd forint értékben
Ezek teljes összege 215-225 milliárd forint az NGM összesítése szerint.
További támogatás-növekmény még idén a nyugdíjasok kompenzációja, ami 91 milliárd forintba kerül. Vagyis a teljes lakosságot érintő extra kifizetés a minisztérium összesítése szerint még az idei évben 306-316 milliárd forint.
2026-ban ez várható a lakosság számára közvetlenül:
- emelt családi kedvezmény második lépcsője, 2026 februártól esedékes, 290 milliárd forintos hatással
- folytatódik az szja mentes csed és gyed, 2026 teljes egészében, 15 milliárd forintos hatás
- folytatódik a 3 gyermekes anyák szja mentessége, 2026 teljes egésze, 200 milliárd forintos hatás
- 40 év alatti 2 gyermekes anyák először kapják kézhez az szja mentes fizetésüket, 2026 februártól érvényes, 120 milliárd forint összegben
- minden 1 gyermekes, 30 év alatti anya először kapja kézhez szja mentes fizetését, 2026 februártól érvényes, 10 milliárd forintos hatás
- 13. havi nyugdíjak kifizetése, 2026 februárjában érvényes, 586 milliárd forint értékben
- lakossági állampapírokra járó kamatok kifizetésre kerülnek, 2026 első felében várható a nagyobb hányad (59%), 807 milliárd forint a teljes összeg.
Ezen kifizetések együttes összege 2026-ban 1221 milliárd forint lesz az NGM összesítése szerint.
A jövőre esedékes támogatásnövekményeket is ismerteti a szaktárca.
- igazságügyi illetményemelés, év elejétől, 53 milliárd forint
- pedagógusok emelt bére, év elejétől, 156 milliárd forint
- köztisztviselői illetményemelés a 10 ezer lakos alatti hivatalt fenntartó önkormányzatoknál, év elejétől, 25 milliárd forint
- nyugdíjak és nyugdíjszerű ellátások év eleji emelése, 3,6%-kal, év elejétől, 261 milliárd forint értékben
- fegyverpénz kifizetése, 2026 februárban, 456 milliárd forint értékben
Az NGM összesítése szerint ez a fajta kifizetés 2026-ban összesen a 2979 milliárd forintot éri majd el.
Várható ütemezés
Kövér László házelnök szerint ez a menetrend várható:
- Május 16. fejezeti kötetek
- Május 20. általános vita, május 23-ig
- Május 22-ig lehet a képviselői módosító javaslatokat benyújtani
- részletes vita május 30-ig
- törvényalkotási bizottság módosító javaslatok összegzése június 4-5-ig, egységes költségvetési javaslat június 9-ig,
- június 10-én dönt a bizottság az összegző módosító javaslatokról
- június 16-án zárószavazás a Parlamentben
Vannak itt kockázatok
A jövő évi költségvetésről tegnap megjelent cikkünkben írtunk részletesen, miután vasárnap késő este megjelent a Költségvetési Tanács véleménye a 2026-os büdzséről.
A KT egyik legfőbb kritikája az volt, hogy a betervezett 50 milliárd forintos általános tartalék nagyon alacsony, ezért azt javasolták a kormánynak, hogy növelje azt.
A kormány nagyon gyorsan reagált erre a kritikára, ugyanis a költségvetésért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium hétfő reggel bejelentette, hogy
a Rendkívüli Kormányzati Intézkedések előirányzatát 50 milliárd forintról 192 milliárd forintra növeli.
A KT a következő kockázatokat azonosította:
- A 2026. évi tervezettől elmaradó gazdasági növekedés mérsékelné a költségvetés adóbevételeit.
- A 2025. évi gazdasági növekedésre és a 2025. évi költségvetés teljesülésére vonatkozó lefelé mutató kockázatok bekövetkezése a bázishatáson keresztül szintén hatással vannak a 2026-os teljesítésre.
- Az uniós források elérhetőségét övező, továbbra is fennálló bizonytalanság hatására a Helyreállítási és Ellenállóképességi Alapból, valamint a 2021-2027-es kohéziós forrásokból származó bevételek előirányzattól elmaradó szintje változatlan kiadások mellett növelné a pénzforgalmi hiányt.
- Az állami vagyon növelését szolgáló tartalék – felülről nyitott – előirányzata. Ez a szabályozás azonban kockázatot jelent a törvényjavaslat tervezetében szereplő államadósság csökkenés teljesülésére nézve, ugyanis lehetővé teszi, hogy a Kormány az állami vagyon növelését szolgáló évközi kiadásokkal nagyrészben kitöltse a 2025. évi várható és a 2026. évi tervezett államadósság-mutató közötti, a GDP 0,8 százalékának megfelelő mozgásteret.
- Ugyanez a kockázat merül fel a védelmi tartalék új kiadási sor kapcsán is.
Címlapkép forrása: MTI Fotó/Balogh Zoltán
Kirobbantak a harcok a két atomhatalom között - Percről percre követjük az eseményeket
Az India és Pakisztán közötti konfliktusban.
Orbán Viktor szerint borulhat a rezsicsökkentés, mert le kell válni az orosz gázról
Súlyos veszélyt és költségvetési kihívásokat vázolt a kormányfő.
Bréking! India rakétatámadást indított Pakisztán ellen
Három rakétát lőtt ki, általa terroristának nevezett célpontokra.
Itt a vége: a Microsoft elkaszálta a Minecraft egyik funkcióját
Nem hivatalos megoldások továbbra is léteznek.
Erdő Péter utolsó videója a pápaválasztás előtt: ezt üzeni a magyar bíboros
Az esélyesnek tartott esztergom-budapesti érsek harmadszor vesz részt konklávén.
Munkavállalói tiltakozást hirdettek a Commerzbank közgyűlésének napjára
Ezzel vennék el a részvényesek kedvét az UniCredithez való közeledéstől.
Ujjlenyomatos feloldás: biztos nagy ötlet?
A múlt héten Isztanbulban voltunk, egyik este el kellett mennem egy messze lévő boltba, vittem a telefonom, hogy visszataláljak majd a szállásra. Bár jó a közbiztonság Isztanbulban, elkezdtem go
Kína és a hidrogénipar fejlődése
Kína újabb energiapiaci áttörésre készül, de a hidrogén esetében egészen más stratégiát alkalmaz, mint korábban a napenergia terén.
Science Under Strain
Historically, the United States has been a central hub in science, attracting significant number of global talents, particularly from China. However, beginning around 2016, this long-standing flow of indiv
Az apakor mindig győz - Levél Warren Buffettől
A világ egyik leggazdagabb embere, akinek nem fontos a pénz. Azt csinálta, amit szeret, és mindig nagyon jó volt benne, így a pénz csak járuléka...
The post Az apakor mindig győz - Levél Warren
Közvetett vámjogi képviselők partnerellenőrzése vs. előzetes üzleti ellenőrzés - Mik a fő különbségek?
2025 márciusától új kötelezettség vonatkozik a közvetett vámjogi képviselőkre: rendszeres partnerellenőrzést kell végezniük a NAV által biztosított információcsomag alapján. Felmerül a
Nyugdíjba megy a király, éljen a király
Nyugdíjba vonul az év végén minden idők legismertebb befektetője. Warren Buffett a HOLD-nak is nagy példaképe, sokszor elhangzik a neve a HOLDBLOG-on, az After Hoursben...
The post Nyugdíjba megy
Nyugaton van még a pénzügyi világ nagyja
Ugyan a top helyekre már bőven odaférnek ázsiai városok, de azért a legfontosabb pénzügyi központok még mindig Nyugaton vannak. Az e heti ábránkon csak az...
The post Nyugaton van még a pénz
A legjobb és legrosszabb pénzügyi döntések szülőként
A Bankmonitor legújabb videójában a szülők pénzügyi döntései volt a téma. A pénzügyi szakértők és gyakorló szülők saját tapasztalataik, ismereteik alapján vitatták meg miért is olyan

Bővül az Újház építőanyag értékesítési pontok száma (x)
Ismét elindult a nevezés a Virágos Magyarország versenyre (x)
Az ingatlannál is jobb befektetés? (x)

- Európa visszavág Trumpnak – nagy bejelentést tett Ursula von der Leyen és Emmanuel Macron
- Omlik a kártyavár Oroszországban: apad az államkassza, dőlnek a hitelek
- Vészharang kondul: elképesztő számok mutatják a magyar gazdaság mélyrepülését
- Aszódi Attila: mi vezetett a történelmi áramszünethez az Ibériai-félszigeten?
- Borzasztó rossz GDP-adat érkezett! Ismét visszaesett a magyar gazdaság
Ingatlanpiaci elemző
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Bod Péter Ákos: mik a GDP-csökkenés tanulságai?
Mi áll a GDP-csökkenés mögött?
Mi a hasonlóság Warren Buffett és Csányi Sándor között?
Távozik a guru a Berkshire Hathaway éléről.
Hova mehetnek most a megtakarítások?
Nyitrai Győzővel, az MBH Befektetési Bank üzlet- és termékfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.