Hajszálon múlt a súlyos légikatasztrófa: majdnem a levegőben ütközött össze két repülőgép
Gazdaság

Hajszálon múlt a súlyos légikatasztrófa: majdnem a levegőben ütközött össze két repülőgép

Portfolio
Két kínai repülőgép mindössze 24 méterre közelítette meg egymást Szibéria felett, miután az Air China járata engedély nélkül emelkedni kezdett, keresztezve egy teherszállító gép útvonalát - írta meg a South China Morning Post.

2025. július 6-án veszélyes közelségbe került egymáshoz az Air China CA967-es járata és az SF Airlines CSS128-as teherszállító repülőgépe Tuva felett, Szibéria egy távoli régiójában. A két gép között mindössze 24 méteres távolság maradt, ami messze elmarad a nemzetközileg előírt körülbelül 305 méteres (1000 láb) minimális függőleges elkülönítéstől. Az incidens 21:39 GMT körül történt, amikor

az Air China járata engedély nélkül emelkedni kezdett közel 11 kilométeres magasságba.

Ez az emelkedés közvetlenül keresztezte az SF Airlines teherszállító gépének útvonalát, amely 10 700 méteres magasságban repült. A radarok megerősítették a nem tervezett emelkedést, ami azonnali aggodalmat keltett a teherszállító pilótájában, aki vizuálisan is észlelte a gyorsan közeledő Airbust.

Mindkét repülőgép vészjelzést kapott a fedélzeti ütközéselkerülő rendszertől (TCAS). A légiforgalmi irányítás gyors beavatkozása mindkét gépet ellentétes irányú pályamódosításra utasította, sikeresen megelőzve az ütközést. Az előzetes információk szerint a pilótafülkében történt félreértés kritikus szerepet játszott az incidensben. A felvételek szerint az orosz légiforgalmi irányító utasította a térségben lévő más járatokat – az Air China CA861-es (Peking-Genf) és a Hainan Airlines HU7937-es (Peking-Prága) járatait – hogy tartsák aktuális magasságukat. A CA967-es járat azonban nem kapott magasságmódosítási utasítást. A részleges hangfelvételek jelentős zavart mutatnak az Air China személyzete között, amit valószínűleg az átfedő rádióadások okoztak. A szakértők szerint a

pilóták félreértelmezhették a másik gépnek szóló kommunikációt, és azt saját magukra vonatkozó engedélynek vélhették.

Az eseményt követően mindkét gép pilótái mandarin nyelven beszéltek egymással. Az SF Airlines pilótája egyértelműen kifejezte aggodalmát:

Láttam, ahogy a géped emelkedik... mindössze 20 tengeri mérföldre. Az ilyen keresztező magasságváltás nagyon veszélyes.

Az Air China pilótája viszont az orosz légiforgalmi irányítótól kapott nem egyértelmű utasításoknak tulajdonította az incidenst.

A nemzetközi légiközlekedési biztonsági protokolloknak megfelelően értesítették a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóságot (CAAC), amely várhatóan átfogó vizsgálatot indít az orosz polgári légiközlekedési hatóságokkal együttműködve az alapvető okok feltárására és a korrekciós intézkedések ajánlására. Az incidens után mindkét repülőgép folytatta útját további komplikációk nélkül. A pilóták megerősítették, hogy részletes jelentést nyújtanak be légitársaságaiknak és a szabályozó hatóságoknak a leszállás után, betartva a kötelező biztonsági jelentési eljárásokat.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kasza Elliott-tal

Target Corporation - elemzés

2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet