Magyarország sírját ássa most meg a BMW és a Mercedes?

2019. május 14. 13:20    
nyomtatás
 
Összeomlik a magyar ipar, ha mégsem jön Debrecenbe a BMW és nem bővít nálunk a Mercedes? Nem lesz húzóereje a magyar gazdaságnak? A Handelsblatt friss értesülése alapján megmutatjuk, hogy mennyire fontos Magyarország számára az autógyártás.

Kereskedés BMW-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!

A világgazdasági válság után a csapból is az folyt, hogy a járműipari nagyberuházások termőre fordulásával Magyarországon elkezdődött az exportvezérelt kilábalás. Vitathatatlan, hogy a német multik beruházásai, a Mercedes- és az Audi-gyár felpörgetése gyakorlatilag felrobbantotta az ipari termelést. A kecskeméti és a győri futószalagok olyan megbízhatóan termeltek, hogy 2010 és 2015 között az autógyártás iparon belüli súlya 17% közeléből majdnem 30%-ra emelkedett. A járműgyártás térnyerését az is "segítette", hogy a többi szektor mindeközben gyengélkedett.

Magyarország sírját ássa most meg a BMW és a Mercedes?


Az elmúlt három évben azonban már egészen más kép rajzolódott ki. A nagy autógyárak teljes kapacitás közelében termeltek az elmúlt években, miközben újra növekedésnek indult a második legnagyobb súlyú ágazat, az elektronika, valamint több kisebb ágazat is egyre jobban teljesített. Az autógyártás helyzetét a dízelbotrány, az új technológiák térnyerése, valamint az utóbbi időszakban a világgazdasági növekedés lassulása (kevesebb autóeladás) egyaránt rontotta, miközben átmenetileg modellváltások is okoztak némi kilengést a termelésben. Mindezek hatására nem meglepő, hogy 2015 és 2018 között az autógyártás súlya már kissé csökkent a magyar ipari termelésen belül.

Magyarország sírját ássa most meg a BMW és a Mercedes?


Elképesztően jó hír, hogy az autógyártás súlya úgy csökkent a magyar ipari termelésen belül az elmúlt három évben, hogy közben más ágazatok erőre kapnak. A világgazdasági válság után ugyanis akkorára nőtt a járműgyártás súlya, hogy kezdett egyoldalúvá válni az ipar szerkezete. Varga Mihály pénzügyminiszter is beszélt arról korábban, hogy kiegyensúlyozottabb ipari szerkezetre van szükség, és csökkenteni kell az autóipar súlyát. A konjunktúrafüggő járműgyártás közel 30%-os termelési súlya tehát már nagyon komoly kockázatot jelentett, amelyet kismértékben sikerült csökkenteni, de továbbra is a járműgyártás a legnagyobb súlyú ipari ágazat.


Mint az alábbi ábrán is jól látszik, a 2000-es évek eleje óta három évet kivéve jól teljesítettek a járműgyártáson kívüli szektorok Magyarországon. A világgazdasági válság évében (2009), valamint az európai adósságválság közepette gyengélkedtek az ipari ágazatok. Utóbbi időszakban azonban az autóipari beruházások termőre fordulása elfedte a rossz teljesítményt.

Magyarország sírját ássa most meg a BMW és a Mercedes?


Ezt szemlélteti a feldolgozóipari szektorok 2000-es bázison számított termelésének ábrája is, amely azt is bemutatja, hogy 2015 óta valóban nem halljuk az autógyárak dübörgését.

Magyarország sírját ássa most meg a BMW és a Mercedes?


Azonban az ipari exportban továbbra is meghatározó a járműgyártás, amit az alábbi ábra szemléltet. Ez azt mutatja, hogy a hazai kivitel nagyban függ az autógyárak teljesítményétől.

Magyarország sírját ássa most meg a BMW és a Mercedes?


Ugyan a legfrissebb adatok arról árulkodnak, hogy az idei év első hónapjaiban kezd magára találni a járműgyártás - amelynek komoly szerepe van a meglepően jó ipari adatokban -, látható, hogy más erős hajtóerői is vannak a termelésbővülésnek.

Magyarország sírját ássa most meg a BMW és a Mercedes?
Klikk a képre!



Ha kiderülne, hogy a Mercedes tényleg nem bővít és a BMW mégsem épít gyárat nálunk, a magyar ipar akkor sem kerülne hatalmas bajba, miután az elmúlt években több motorja is volt a termelés növekedésének. A "csőben lévő" nagyberuházások közül valóban kiemelkedik a Mercedes és a BMW, azonban ezt leszámítva is 1000 milliárdos nagyságrendben valósulnak meg beruházások Magyarországon a következő években, így korai lenne temetni a magyar ipart. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a hazai ipar a jelenlegi várakozásoknál sokkal lassabban növekedne, a fizetési mérleg romló egyenlege jóval nehezebben fordulna meg, és romlanának a magyar gazdaság növekedési kilátásai is a két nagyberuházás nélkül, miközben nagyon sokan abban reménykednek, hogy a német gyárak bővítése/felépítése a világgazdasági válság után is látott autóipari felfutást hoz Magyarországon.

A beruházások megvalósulásával azonban tovább nőhet az autógyártás súlya az iparon belül, amely még inkább egyoldalú termelési szerkezetet jelenthet számunkra, ezzel kiszolgáltatottabbá téve az ipart néhány gyár termelésének és a globális autókeresletnek. Ha a belsőégésű motorral szerelt autók gyártásra helyezik a fókuszt a magyar üzemekben, az kedvezőtlen lenne számunkra, viszont hogyha alternatív meghajtású járművek készülnek majd - az új üzemek elméletileg képesek is lesznek erre -, akkor előnyt jelenthet, hiszen az diverzifikálná a termékportfóliónkat, és olyan autók készülhetnének Magyarországon, amelyek vélhetően 10-15 éves távlatban is futhatnak az utakon, lesz irántuk kereslet.


2019.05.14 11:05 Itt a Külügyminisztérium és a kecskeméti Mercedes-gyár hivatalos reakciója!
2019.05.14 05:45 Veszélyben vannak a magyar autógyárak? - Pedig nagyon megéri nálunk gyártani
2019.05.12 23:58 Brutális hír szivárgott ki a német sajtóban: veszélyben a magyar autógyárak?


(Címlapkép: Bloomberg/Getty)

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Kockázatelemző
Szerkesztő-újságíró
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium