Hornyák József a Budapesti Gazdasági Főiskolán végzett 2011-ben, majd a Világgazdaságnál helyezkedett el. A lapnál újságíró, szerkesztő, rovatvezető, majd a VG.hu felelős szerkesztője volt. A Portfolio csapatához 2017-ben csatlakozott, ahol makrogazdasági elemzéssel és címlapszerkesztéssel foglalkozik. 2016-ban megkapta a Budapesti Corvinus Egyetem Pro Facultate in Mediis díját, 2018-ban pedig Junior Prima díjat vehetett át. 2020-tól a Portfolio új vélemény rovatát, az On The Other Handet szerkeszti.
Februárban lassult a béremelkedési dinamika országos szinten, a vállalati és a költségvetési szektorban egyaránt mérséklődött a növekedési ütem. Mindeközben nőtt az infláció, így a reálbérek dinamikája is lassult.
Nehéz egy átgondolt stratégia részeként látni Donald Trump vámjait. Hasonlót 1930-ban láttunk, Herbert Hoover elnöktől, aminek nem lett túl jó vége. A szabadkereskedelmet sokan a fejlődés kulcsának tekintik – bár kétségtelen, hogy negatív hatásai is vannak –, de ami még fontosabb: a globális békés együttélés alappillére.
Hónapok óta tartó találgatás után a statisztikai hivatal ma eldöntött egy nagy vitát. Amíg a vállalati képviseletek és a céges felmérések azt sugallták, hogy idén visszafogottabb lehet a keresetek növekedése, addig a makroközgazdászok és elemzőműhelyek viszonylag gyors emelkedést prognosztizáltak. A KSH most közzétett adataiból kiderült, hogy januárban 10,4%-kal nőtt az országos átlagbér, a vállalati szektor pedig 9,9%-kal emelte a béreket az év első hónapjában.
Nemcsak Magyarországon, hanem szerte Európában komoly problémát jelent a vidéki térségek népességének drasztikus csökkenése. Hazánkban az országhatárokhoz közeli, illetve a belső periféria népessége esik leginkább. A kormány már korábban is hozott olyan intézkedéseket, amelyekkel igyekeztek megtartani a kistelepülések népességét, ám sok tekintetben folytatódtak a kedvezőtlen trendek. Kevesebb a vendéglátóegység, csökken a kisboltok száma, és sok helyen nehéz orvost találni. A kérdés az, hogy a kabinet most bejelentett intézkedései lassíthatják-e a negatív tendenciát. Szakértők szerint olyan világtrendet látunk, aminek nehéz ellene menni, de komplex intézkedésekkel lehet eredményeket elérni.
Alig hagytuk magunk mögött az árstop időszakát, megérkezett az árrésstop. A termékek széles körére kiterjedő intézkedéssel kényes egyensúlyozás kezdődik: meddig lehet fenntartani az árrésstopot úgy, hogy ne legyen nagy boltbezárási hullám?
Európa egy megoldhatatlan trilemmával áll szemben – mondta Sinkó Ottó, a Videoton társ-vezérigazgatója a Portfolio-nak adott interjújában. Egyszerre kellene felpörgetnie a védelmi kiadásokat, koncentrálnia a klímaválság elleni küzdelemre, miközben egyre súlyosabb versenyképességi problémákkal néz szembe. Sinkó Ottó szerint a három kihívás egyszerre nem orvosolható, a kontinensnek most választania kell.
Egyetlen statisztika sem vált ki olyan érzelmeket az emberekből, mint a bérekről szóló havi adatok. A 600-700 ezer forintos bruttó átlagkereset hátterére voltunk kíváncsiak, így elkértük a KSH-tól a részletes statisztikákat. Ezekből kiderült, hogy vannak, akik alig több mint havi bruttó 220 ezer forintból élnek, míg mások 1,8 millióból. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a dolgozók mekkora része keres az átlagbér alatt, és azt is, hogy mekkorák a bérkülönbségek hazánkban.
Közel 647 ezer forint volt a bruttó átlagkereset tavaly, ami több mint 13%-os növekedést jelent. Ennél azonban a dolgozók kétharmada kevesebbet keres, a bruttó mediánkereset 520 ezer forinton alakult. A 2024-es évben az alacsony infláció miatt olyan gyorsan nőtt a reálbér, amire az elmúlt 30 évben alig volt példa.
Nagyon nehéz időszakra számítanak a dolgozók és a munkaadók egyaránt, mindez pedig a bérekkel kapcsolatos várakozásokban is megmutatkozik. Idén 10% feletti emelést csak a cégek 12%-a tervez, a 2024-re prognosztizált emelésekkel kapcsolatban még 34% volt ez az arány – derült ki a Hays Hungary friss Salary Guide 2025 kiadványából, amely elsőként a Portfolio-n jelenik meg. A legtöbben (a cégek 42%-a) 6–10%-os béremelési tervekben gondolkodnak. Miután csökkent a nagyobb emelést tervezők száma, így jelentősen felduzzadt a jóval szerényebb, 2,5–5%-os sáv: a korábbi 13%-kal szemben 2025-re már 33% tervez ilyen alacsony emelést. A felmérésből azonban kiderült az is, hogy ezzel a dolgozók igencsak elégedetlenek lesznek.
Idén januárban minden várakozást felülmúlt a pénzromlás Magyarországon, ugyanis egyetlen elemző sem várt 5,5%-os drágulást. A 2025-ös éves átlagos infláció magasabb lesz, mint ahogy azt eddig várták a szakértők, aminek a jegybank politikájára és a bérek alakulására is lehet hatása.
Alig volt az elmúlt 30 évben olyan kiemelkedő reálbér-növekedésre, mint amit 2024-ben láttunk. Ez azonban a vártnál kevésbé látszik a fogyasztás alakulásában, hiszen tavaly sokat csökkent a keresetek vásárlóereje és a fogyasztói bizalom alacsony szinten ragadt. De mi lesz 2025-ben?
A tavalyi és az idei kifejezetten gyors nominális béremelkedés után jövőre visszafogottabban nőhetnek a keresetek Magyarországon. A reálbérek emelkedése 2024-ben rekordközeli lehetett, ám jövőre a bérek vásárlóerejének növekedése is lassabb lesz. Mennyivel nőhet jövőre az átlagbér, mekkora lehet az infláció, ennek tükrében pedig mennyivel nőhet a bérek vásárlóereje?
Megválasztásom után az azonnali vállalkozói problémák áttekintésével kezdtünk. Az MKIK elnöksége olyan 15 pontos, költséghatékonyságon alapuló javaslatcsomagot fogadott el, amelyek nem, vagy csak minimálisan igényelnek pénzforrást, miközben alkalmasak lehetnek a GDP növelésére – mondta a Portfolio-nak adott interjújában Nagy Elek, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) új elnöke. Szerinte létfontosságú a kis- és középvállalkozások számára különböző programok létrehozása, mert a visszaeső kereslet és és a költségek emelkedése finanszírozási gondokhoz vezet a vállalatoknál. Az MKIK kutatása szerint a vállalkozások kétharmada a következő három évre átlag 10%-os béremelést elképzelhetőnek tart, de álláspontjuk szerint ez ugyanakkora költségnövekedést jelentene. Nagy Elek szerint a KATA szabályainak változtatását és az alanyi áfamentesség 15-ről 18 millió forintra való emelését is érdemes megfontolni.
Sem a munkavállalók, sem a vállalatok nem lehetnek maximálisan elégedettek a 3 éves bérmegállapodással. Mindenkinek engednie kellett az eredeti elképzeléseiből. De vajon elérhető a kormány nagy terve, az 1000 eurós minimálbér és az 1 millió forintos bruttó átlagbér? Mekkora béremelésre számíthat az „átlagember” Magyarországon? Mi lesz a szakképzetteknek járó garantált bérminimummal?
„Már csak akkor tudunk toborozni, ha full remote állást kínálunk.” „Eljött az ideje annak, hogy visszatérjünk az irodába.” Egymással teljesen ellentmondó hírek és felmérések keringenek a munkapiacról, egyszer a home office (HO) teljes térnyeréséről, máskor meg annak végleges beszántásáról. Valójában azonban senkinek sincs igaza. Exkluzív adatokat mutatunk a HO-ról és a hibrid munkavégzésről Magyarországon.
Jövőre 9 százalékkal emelkedik a minimálbér és 7 százalékkal a garantált bérminimum - értesült a Portfolio. A kormány, a munkáltatók és a munkavállalók képviselői 3 évre vonatkozóan állapodtak meg a bérekről. A jelentős béremelésért cserébe a munkáltatók valószínűleg segítséget is kapnak.
A mai tárgyalási forduló után már csak egy hajszál választja el a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumát attól, hogy nyélbe üssék a 3 éves bérmegállapodást. A minimálbér jövőre 9 vagy 10%-kal nő, a következő két évben pedig ennél is nagyobb mértékű lesz a növekedés – értesült a Portfolio. A következő 3 évben áltagosan 12%-kal fog emelkedni a minimálbér.
Magyarország gazdasági teljesítménye elmarad a régiós országokétól, miután az EU-transzferek gyakorlatilag leálltak, és a keletre fókuszáló stratégia nem bizonyul hatékonynak – mondta Sinkó Ottó, a Videoton társ-vezérigazgatója a Portfolio-nak adott interjújában. Rámutatott, hogy a munkaerőpiac és a humántőke állapota, valamint a bérpolitika problémás, amit tovább súlyosbít a nem megfelelő oktatási és egészségügyi rendszer. Véleménye szerint a minimálbér túlzott emelése öngyilkos megoldás lehet, hiszen a bérlemaradás oka részben a gyengébb össznemzeti hatékonyság. Kifejtette, hogy az utóbbi évek piacidegen intézkedései és a globális bizonytalanság csökkentik a fogyasztási kedvet, ami kedvezőtlenül hat a gazdaságra. Sinkó hangsúlyozta, hogy Magyarország uniós és NATO-tagsága történelmi eredmény, ezeket pedig nem szabad veszélyeztetni. "Ha kilépnénk az EU-ból, óriási recessziót élne át Magyarország, ami egy csapásra hosszú évek felzárkózását tenné semmivé. (...) A NATO tagság elvesztésének kockázataiba pedig belegondolni sem szeretnék."
Sokan hosszú évek óta esélyesnek tartották Daron Acemoglut a közgazdasági Nobel-díjra. Idén James Robinson és Simon Johnson mellett ő kapta meg az elismerést. Mi volt Acemoglu és Robinson áttörése? Miért olyan fontos a Why Nations Fail című művük? Mi volt az áttörés, amit a közgazdászok elértek?