jarmuipar szavazas 06
Globál

Elképesztő feltámadás után sorsdöntő hónapok előtt áll az autóipar - Több tucat magyar beszállító van csődveszélyben

Az alábbi cikkemben a legfrissebb adatok és a Top Tier Consultants előrejelzései alapján értékelem a járműipar rövid- és középtávú kilátásait és azt, hogy a magyarországi beszállítói kör működésére milyen hatással lehet a koronavírus-járvány. Véleményünk szerint a globális autóeladások vártnál gyorsabb felpattanása jótékony hatással lehet a hazai járműipar szereplésére. Ugyanakkor tekintettel kell lenni arra is, hogy több negatív kockázat azonosítható a piacon, amelyek növelik egy W-alakú kilábalás valószínűségét. Ez utóbbi forgatókönyv bekövetkezése különösen annak a több tucat kisebb hazai autóipari beszállítónak jelentene problémát, amelyek már most is csődveszélyben vannak.
Portfolio Signature karácsonyra is!
A legfontosabb elemzések és exkluzív tartalmak a fa alá. Akár az utolsó pillanatban is megajándékozhatsz valakit egy éves Portfolio Signature előfizetéssel. Ha pedig egyszerre több ismerősnek, barátnak, családtagnak vásárolsz éves előfizetést, akkor van lehetőség mennyiségi kedvezményre is. Így azon túl, hogy az ünnepekre hasznos ajándékkal készülsz, még a minőségi gazdasági tartalomgyártást is támogathatod. Tudj meg többet

A legfrissebb elemzésünk alapján elmondható, hogy a globális járműértékesítések sokkal nagyobb visszaesést szenvedtek el idén, mint a 2008-09-es válság során. Érdemes felidézni, hogy a példátlan zuhanás hátterében döntően a koronavírus-járvány megfékezése érdekében hozott szigorú intézkedések álltak, amelyek jelentősen visszavetették az új járművek értékesítését világszerte.

Jó hír viszont, hogy a felpattanás is gyorsabb volt, az elmúlt 3 hónapban a globális járműértékesítés megközelítette a 2019-es szintet.

Tette mindezt úgy, hogy külön-külön sem Kína, sem az Egyesült Államok, sem Európa nem ért el idei maximum értéket szeptemberben, mégis az összesített hatás globálisan idei csúcsnak számít.

A vártnál magasabb érékesítési számok az elemzői konszenzust a V-alakú felpattanáshoz emelték, de lehet, hogy átestünk ezzel a ló másik oldalára, mert jelentős negatív kockázatokkal kell számolni a jövőben, amelyek meglátásunk szerint két csoportra bonthatók.

Először is a V-alakú forgatókönyv feltételezi, hogy 2021 második negyedévében széleskörűen rendelkezésre fog állni a koronavírus-oltás és emellett azt is feltételezi, hogy a vírus második hullámának következtében nem lesz újabb „lockdown” típusú termelés leállás a világban, mint amit tavasszal tapasztalhattunk.

A másik csoportja a negatív kockázatoknak az, hogy az elmúlt 3 hónap V-alakú felpattanását ideiglenes hatások és intézkedések fűtötték mindhárom nagy autópiacon. Minden piacra jellemző, hogy a késleltetett vásárlások megjelentek a lezárások feloldásával. Emellett az USA ideiglenes munkaerőpiaci stimulusa magasabb rendelkezésre álló jövedelmet teremtett – különösen az alacsony jövedelműek körében adódott össze a munkanélküli segély az egyszeri pénzosztással – de ez a negyedik negyedévben kifut. A kínai adócsökkentés is ideiglenes, ahogy Európában a roncs prémium program.

Éppen ezért úgy véljük, hogy az ideiglenes intézkedések által fenntartott piaci helyzet egyre inkább egy W-alakú kilábalást vetít előre.

TTC jarmuipar 1

A fent említett okokból a Top Tier Consultants pozitív irányba módosította európai előrejelzéseit, de konzervatívabb módon, mint az elemzői átlag. Úgy gondoljuk, hogy az egy évvel korábbihoz képest a májusban 2020-ra előre jelzett 28%-os csökkenés helyett „csak” 24% csökkenésre számíthatunk Európában idén. Ez a csökkenés abszolút értékében így is óriási, több, mint kétszer annyi, mint a 10 évvel ezelőtti globális válságban volt. Ezen túl 2021-es várakozásunk, hogy még mindig 15%-al leszünk a 2019-es termelési szint alatt.

A 2019-es szintet legkorábban 2022-ben, de elképzelhető, hogy csak 2023-ban fogjuk elérni.

TTC jarmuipar2

Amellett, hogy az európai átlag mennyit csökken, fontos a hazai beszállítók számára előre jelezni azt is, hogy az átlaghoz képest hogyan fog várhatóan alakulni a termékeik iránti igény, ahogy az alábbi ábrából is kiderül, jelentős eltérések lehetnek autógyártónként és piaci szegmensenként.

TTC jarmuipar3

Elmondható, hogy a középtávú kilátásokat alapvetően meghatározza a járműgyár földrajzi kitettsége és termékeinek frissessége, emiatt a Dél-Európában, vagy Indiában aktív gyártók kilátásai lényegesen rosszabbak, míg a Kínában értékesítők sokkal jobban állnak. Láthatóan folytatódik az a tendencia, hogy az SUV-k aránya nő a személyautók és MPV szegmens kárára, emellett a kisteherautók értékesítése is nő az építkezések és felújítások emelkedésével. Lényeges megjegyezni, hogy az autók kevésbé számítanak státuszszimbólumnak egy olyan időszakban, amikor ezt kevesebb ember látja és a kevesebb használat is hozzájárul, hogy a prémium szegmens a koronavírus hatására ideiglenesen visszaszorulhat.

Emiatt pedig a Daimler és a BMW várhatóan 2023 előtt nem éri el a 2019-es értékesítési szintet.

Meghajtás szerint a hálózatról tölthető elektromosított autók nagyarányú előretörése várható, amit Európában tovább erősítenek a roncs prémium programok. Érdekes módon az elektromosítás két végletében várjuk a legnagyobb növekedést, egyrészt a teljesen elektromos – belső égésű motor mentes – autóknál, másrészt a mikro-hibrideknél, amelyek a leginkább költséghatékony módon tudnak néhány grammnyi szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni. Ezekkel ellentétben a full-hibrid technológia túlságosan költséges a szén-dioxid-megtakarítás függvényében. Meglátásunk szerint a jelentős modellválasztékkal megjelenő hálózatról tölthető plug-in hibridek is csak egy átmenetet fognak képezni az elektromosítás útján. A vásárlói szegmenset tekintve pedig elmondható, hogy a munkanélküliség emelkedésének hatására a magánvásárlók aránya csökken a céges vásárlókhoz képest, amelyek ütemezetten cserélik le flottájukat.

ÖSSZESSÉGÉBEN TEHÁT ELMONDHATÓ, HOGY A KORONAVÍRUS-VÁLSÁG AZ ELEKTROMOS AUTÓK HOSSZÚ TÁVÚ ELŐRETÖRÉSÉT EREDMÉNYEZI EURÓPÁBAN, VISZONT A PRÉMIUM SZEGMENS IDEIGLENESEN VISSZASZORUL.

Több tucat magyar autóipari KKV van csődveszélyben

Áprilisi cikkünkben már írtunk arról, hogy a magyarországi járműipari beszállítók közül 20-30 van csődveszélyben, ezt a számot továbbra is fenntartjuk. Saját adatbázisunk tartalmazza a legnagyobb 250 magyarországi járműipari beszállító pénzügyi és hatékonysági adatait, így látható, hogy a KKV szektorba tartozó vállalatok egy résznek árbevétele már a 2,5 milliárd forintot sem éri el. A KKV szektorba a Top-250 cégből 141 tartozik, amelyek közül mélyebb elemzésünk alapján 30 csődveszélyben lévő vállalkozás. Fontos kiemelni, hogy markáns különbség látszik a KKV szektor 5 milliárd forint alatti árbevételű cégei és az azoknál nagyobbak között. A legkisebb cégek lényegesen nehezebb helyzetben vannak, szinte minden harmadik közülük a veszélyes kategóriába tartozik: ezek a vállalkozások eleve átlag alatti mutatókkal rendelkeznek, amelyek a COVID hatására tovább romlanak.

Ez a 30 beszállító összesen 153 milliárd forintos árbevételt ért el és 7 000 munkavállalót foglalkoztatott tavaly.

TTC jarmuipar4

Fájdalmas a kommunikáció hiánya a tervezés szempontjából

Az utóbbi hónapok tapasztalatai alapján lényeges arról is beszélni, hogy a koronavírus-járvány egyik várható, de nem pontosan előrelátott következménye volt a vevő-beszállító kommunikáció drámai csökkenése. Az alap folyamatok jól definiáltak, sok közülük máris digitalizált, például a havonta frissülő digitális árlisták, vagy digitális megrendelések által. Ugyanakkor a személyes találkozások nagyrészt megszűntek ezzel a tipikusan nagyobb ügyfelek tudásátadása is csökken a KKV szektorba tartozó beszállítók felé. Mi több, a legjobb kilátású KKV beszállítók sem tudnak a jelen helyzetben 3 hónapnál tovább tervezni. Ennek nem kellene törvényszerűen így lennie, már csak azért sem, mert az autógyártók törvényi kötelezettsége Európában, hogy termékeik életciklusát nagy részletességgel jelentsék: a járműgyártás helyszíne alapján 54 kategóriában, a járműértékesítés piaca alapján 29 kategóriában, a hajtáslánc gyártás alapján pedig 94 kategóriában.

Ezeket a részletes előrejelzéseket megkapják a közvetlen Tier-1 beszállítók, a szabályzók, és elérhetőek a piackutató cégek és az iparági szakértők számára. A mostani járványhelyzetben az értékláncban lecsökkent kommunikáció miatt viszont a Tier-1 szint előrejelzése is bizonytalanabbá vált, míg a KKV szektor Tier-2-3 szintjei majdnem teljesen elvesztették a három hónapon túli előrejelzéseiket.

A kialakult helyzetet súlyosbítja, hogy míg a globális beszállítók tudnak független adatbázisokra támaszkodni, addig a KKV szektornak ez nagyon költség intenzív lenne, vállalatonként 10 millió forint feletti összegről beszélhetünk évente.

A járműipari szövetségek, klaszterek viszont 30-40 millió forintos költséggel a teljes magyar KKV szektor árbevétel tervezését meg tudnák oldani.

Ez hatalmas előrelépés lenne, tavaly ugyanis a korábban már említett 141 vállalkozás 880 milliárd forintos árbevételt realizált. A tervezhetőség megoldása tehát a járműipari szövetségek kezében van, akik költséghatékonyan tudnák áthidalni a jelen látszólagos tervezhetetlenségét tagjaiknak.

Címlapkép forrása: Stiller Ákos/Bloomberg via Getty Images

vakcina1234
nyugdijasshutter-20190115
koronavirus usa
vetovita brusszel zaszlo unios koltsegvetes 201130
GettyImages-1211246429 (2)
koronavirus covid-19
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Trendlovaglás, vételi és eladási zónák azonosítása, piaci aktualitásokkal fűszerezve
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
vakcina1234