usa szallitas
Globál

Szállítmányozási válság az Egyesült Államokban - akár fél évet is kell várni egyes termékekre

Portfolio
Pár héttel ezelőtt sokkoló képeken láthattuk, hogy mekkora válságot tud okozni a sofőrhiány az Egyesült Királyságban. Az utóbbi hetek hírei azonban arról árulkodnak, hogy az Egyesült Államokban is súlyoz problémák adódnak a szállítmányozásban, olyannyira, hogy bizonyos termékeket már fél évre előre meg kell rendelni, hogy biztosan megérkezzenek időben. A karácsony közeledte ráadásul jelentős plusz terhet ró a fuvarozókra. A mostani jelenség hátterében alapvetően a koronavírus-járvány áll és már a szövetségi kormány is beavatkozott, hogy valamelyest enyhítsen a problémákon.

A Biden-kormány új kezdeményezése alapján a Los Angeles-i kikötőben ezentúl a hét minden napján, éjjel-nappal folyik majd a munka, amely a dolgozók munkaóráinak növekedésével is jár. Az amerikai kormány ezzel a lépéssel kívánja legalább részben orvosolni az ellátási láncok terén felmerült problémákat.

A Marketwatch elemzése szerint a fentiek mellett számos szállítmányozással is foglalkozó amerikai nagyvállalat, köztük a Fedex, a UPS és a Wallmart is ígéretet tett arra, hogy eddigi kapacitásaikon felül igyekeznek minél több terméket kiszállítani a megrendelőkhöz.

Joe Biden egy Twitter-üzenetben igyekezett ráerősíteni a kormány próbálkozásaira, amelyben közölte, hogy a Biden-adminisztráció éjt nappallá téve dolgozik azon, hogy tehermentesítse az ellátási láncokat és ezáltal elérje a termékek szállítási idejének csökkenését.

A szakma képviselői ugyan üdvözölték a döntést, de egyúttal leszögezték azt is, hogy ezek a kezdeményezések csak részben tudják enyhíteni a szállítmányozás terén fellépő problémákat, amelyekben ugyanúgy nagy szerepet játszik az elhúzódó gyártási időszak, a megnövekedett szállítási költség, vagy a munkaerőhiány.

Mindhárom problémát alapvetően a koronavírus-járvány idézte elő, amelynek hatásai még a mai napig erősen érződnek.

A fitnessipar az egyik terület, amelyet különösen rosszul érintett a járvány. Olyannyira, hogy szakértők szerint csak 2022 második negyedévére sikerül visszatérni a normális készletezési gyakorlathoz a sporteszközök és sportruházatok esetében.

Mások azonban nem ennyire optimisták. Marshal Cohen, az NPD Group nevű piackutató vezető elemzője szerint egészen november végéig, vagy akár decemberig kell várni, hogy a kiskereskedők raktárai újra megteljenek szállítható termékekkel.

Éppen ezért véli úgy, hogy a szövetségi kormány beavatkozása legfeljebb a szállítmányozási válság rövidtávú hatásait képes csak enyhíteni.

Szokatlan helyeken is jelentkezik a válság

A mostani krízis az egyes iparágakat egyenként vizsgálva még inkább szembetűnő. A játékipar szereplői esetében például akár 24 ezer dollárba is kerülhet a konténeres szállítás, amelynek díja eredetileg csak 3 ezer dollárra rúgott. Ez már csak azért is probléma, mert az Egyesült Államokban értékesített játékok 85 százaléka esetében felmerül ilyen típusú szállítás.

Ez különösen a kis és közepes méretű vállalkozásokra nézve hátrányos, amelyek ilyen esetben döntési helyzetbe kerülnek, hogy megéri-e nekik bevállalni a megnövekedett költségeket, amely akár a termékkínálat szűkülésében is megjelenhet.

A mostani folyamatok különösen a karácsonyi ünnepek közeledtével egyre aggasztóbbak és félő, hogy számos megrendelt termék nem érkezik majd meg időben.

A kerékpárok piacán is nagy nehézségekkel küszködnek. Sokan úgy vélik, hogy a szövetségi kormánynak már jóval hamarabb, három vagy négy hónappal ezelőtt be kellett volna avatkoznia. A helyzet annyira súlyos, hogy vélhetően azok a kerékpárok, amelyek nem érkeznek be a raktárakba vagy legalább a kikötőkbe a hét végéig, már nem lesznek megvásárolhatók az ünnepi szezonban. Ennek oka, hogy a kerékpárok nagy részét Kínában, illetve más ázsiai országokban gyártják.

Jelenleg ugyanis több mint 70 nap kell ahhoz, hogy egy kerékpár a gyártószalagról eljusson a raktárakba. Összehasonlításképpen, ez korábban csupán 45 napot vett igénybe. Szakértők szerint a mostani problémák egészen késő februárig, illetve kora márciusig kitarthatnak.

Egy másik terület, ahol nem várt fennakadásokkal szembesülnek, az esküvői meghívok piaca. Egyesek azt ajánlják a házasodni készülő pároknak, hogy már fél évvel a tervezett házasságkötés előtt rendeljék meg a meghívókat. Mindez annak ellenére történik, hogy sok esküvőszervező már eleve belföldről igyekszik beszerezni a meghívókat, ugyanis friss mérések szerint belföldön is rekordokat döntöget a munkaerőhiány.

A tengerentúlon is nagy gond a sofőrhiány

Legutóbb az Egyesült Királyságban készült fotókon keresztül láthattuk, hogy mekkora káoszt tud okozni a sofőrhiány. Ez Amerikában is súlyos probléma, vélekedik Jim Cramer, az Uber Technologies logisztikai divíziójának vezetője.

A kifejezetten árufuvarozással foglalkozó Uber Freight vezetője szerint egyenesen egy armageddonnak lehetünk szemtanúi a szállítmányozás piacán, amelyre eddig nem volt példa

A Uber Frieght a Magyarországon is korábban jelen lévő Uber-hez hasonlóan egy appon keresztül köti össze a fuvarozókat és ma már több mint 1 millió sofőrt foglalkoztat.

Liar Ron szerint nem elegendő pusztán hatékonyabbá tenni a működést, a bérfejlesztésre is koncentrálni kell. Utóbbi kiemelten fontos, hiszen a fuvarozás, mint munka már eleve nem elég vonzó azoknak, akik több időt szeretnének a családjukkal tölteni.  

Külön problémát jelent az is, hogy a járvány következtében megváltoztak a fogyasztói szokások, amelyek következtében egyre többen rendelik meg kívánt termékeiket online, ahelyett, hogy személyesen vásárolnák meg őket, ez pedig jelentős terhet ró a fuvarozókra,

Az amerikai kormány a problémát első körben azzal igyekszik megoldani, hogy megkönnyíti a vezetői engedélyek kibocsátási folyamatát, ez azonban korántsem bizonyul majd elegendőnek a valódi áttörés elérésére.

Címlapkép forrása: Mario Tama/Getty Images

Amerika Kína sakk stockfotó
karácsony utca boltok tömeg
koronavirus vakcina
egyiptom tengerpart nyralas

Kiszámoló Újabb kamatemelés

Ma a jegybank szerencsére újra kamatot emelt, az elmúlt másfél hétben most harmadjára. Ennek oka a borzasztóan gyenge...

Online előadás
Telepítés, testreszabás, megbízások, beállítások.
Ingyenes online előadás
Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Back-office munkatárs

Back-office munkatárs
2021. december 9.
Agrárszektor Konferencia 2021
2021. december 2.
Waberer's - Első kézből a jövő stratégiája
Amerika Kína sakk stockfotó