parkolás
Ingatlan

Így lehetne megoldani a városaink parkolási problémáit

Portfolio
Időről időre feltűnnek hírek arról, hogy a fővárosban újabb P+R parkolót terveznek vagy adnak át, ennek ellenére a parkolás még ma is jelentős kihívás a kerületekben. A probléma nemcsak Budapesten, hanem egyes megyeszékhelyeken is jelen van, ami legutóbb annak kapcsán került előtérbe, hogy fizetőssé tették a veszprémi pláza parkolóját. A budapesti körkép után egy nyugat-európai példát is bemutatunk, ahol sok esetben P+R helyett vagy mellett B+R parkolókat alakítanak ki.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

2017 elején adták át a 4-es metró kelenföldi végállomásánál a negyedik P+R parkolót, amivel 1500-ra nőtt a rendelkezésre álló parkolóhelyek száma. Kétségtelen, hogy ez volt az elmúlt évek legnagyobb P+R parkolófejlesztése Budapesten, bár kisebb léptékű fejlesztésekről azóta is lehetett hallani. Ilyen volt békásmegyeri HÉV-állomás mellég tervezett 376 parkolóhely, melyről tavaly született döntés. Az elmúlt évek fejlesztései ellenére azonban tavaly év végén még mindig csak 5200 P+R parkoló állt a fővárosba érkezők rendelkezésére.

Ha elsőre nem is tűnik alacsonynak ez a szám, összevetve a 275 ezerre becsült napi ingázó autóval látható, hogy az autóval érkezők mindössze 2 százalékának van lehetősége a város szélén letenni az autóját, majd tömegközlekedéssel folytatni az útját.

A főváros 112 ezer fizetős parkolóhelye közül minden negyedik, 29 ezer, a XIII. kerületben található, de az V., VI. és VII. kerületekben együttesen is közel 20 ezer fizetős parkolóhely található. Ennek ellenére a parkolási nehézségek számos kerületben továbbra is gondot okoznak.

Portfolio Ingatlan Újlakás-kereső
BudaPart

BudaPart

1117 Budapest, Buda-part tér
817 db lakás
29 – 124 m2 alapterület
Átadás:
2019 Q3-tól

Ajánlatot kérek

Mi lehet a megoldás?

Az egyértelmű, hogy a főváros parkolásának szabályozása elengedhetetlen, ami egy meglehetősen összetett megoldást kíván. Jelenleg kerületrészenként változó parkolási zónák vannak, eltérő díjszabásokkal. Korábban már merültek fel olyan tervek, amelyek a zónák mellett a parkolás időtartama szerint is differenciálnák a díjszabást, akár úgy, hogy az első negyedóra ingyenes, majd utána sávosan emelkednének a díjak. Erre egyébként más országokban is van példa, különösen a turizmus által jobban érintett területeken, mint például Velencében vagy Bécsben.

Emellett az autók környezetszennyezése alapján való differenciálás is szóba került, ami most a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását jelenti. Ezt is tovább lehetne még bontani. Kétségtelen viszont, hogy már az is sokat segítene, ha az autósoknak nem kellene hosszú percekig keresgélniük a szabad helyek között, hanem célirányosan oda tudnának menni, amivel időt és üzemanyagot takaríthatnának meg. Erre egyébként már vannak parkolást támogató applikációk, amelyek várhatóan a következő években egyre több helyen lesznek elérhetők.

Zöld vállalatok, fenntartható megoldások. Találkozzunk a Sustainable World konferencián szeptember 9-én!

Az alapprobléma azonban a díjszabások átalakítása és a támogató applikációk ellenére is az, hogy túl sok autó jön be a városba, így továbbra is a P+R vagy a B+R parkolók építése és azok tömegközlekedésbe való hatékony bekapcsolása lehetne a megoldás, amit szerencsére egyre több budapesti fejlesztésnél figyelembe vesznek. 

Ilyen megoldás születik a Városliget autómentesítésénél is, melynek kacsán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója az elmúlt hetekben kiemelte, hogy a Kós Károly sétányt lezárják az autóforgalom elől és a Városligetet teljes egészét a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adják át. Ezzel párhozamosan pedig amellett, hogy megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült új Dózsa György úti mélygarázs látja el, valamint az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál.

Vitézy Dávid is előadója lesz a szeptember 10-i Lakás Konferencia 2020-nak. Részletekért kattints!

Hosszabb távon a B+R parkolók fellegvárából, Hollandiából is jó ötleteket lehet meríteni, ahol szinte minden nagyobb város vasútállomásán van egy nagyobb kerékpártároló, ahol akár a saját, akár a bérelt kerékpár elhelyezhető. Az alábbi videó jól szemlélteti, hogy a 70 ezer lakosú Assenben a vasúti pályaudvar felújítását követően milyen B+R parkolót alakítottak ki, ahol a vonatról leszállva mintegy 2 perc után már kerékpárral folytathatjuk az utunkat.

Vidéki városok parkolása

A P+R parkolókról általában Budapest kapcsán szoktunk beszélni, noha kisebb léptékben ugyan, de a helyzet a megyeszékhelyeken is hasonló azzal a különbséggel, hogy ott a fővárosinál is kevesebb az ilyen irányú fejlesztés. A napokban Veszprém példája került elő, ahol a központi helyen lévő Balaton Plaza fizetőssé tette az eddigi ingyenes parkolást amiatt, hogy sokan P+R parkolóként használták a bevásárlóközpont 400 férőhelyes parkolóját.

A döntés kapcsán Patkós Gergely, a pláza marketingvezetője a Vehir.hu-nak azt mondta, a fizetőssé válás legfőbb oka, hogy a belváros közelsége miatt sokan nem plázalátogatóként, hanem P+R parkolóként használták a bevásárlóközpont parkolóját.

Portfolio Ingatlan Újlakás-kereső
Golden Corner Center Lakópark

Golden Corner Center Lakópark

7624 Pécs, Bálicsi út
56 db lakás
28 – 78 m2 alapterület
23 – 80 M Ft
Átadás:
2021. dec

Ajánlatot kérek

Ez a példa is jól mutatja, hogy a mobilitás növekedésével és az autók számának emelkedésével egyre több helyen kell jó megoldást találni a parkolásra annak érdekében, hogy a városaink továbbra is élhetők legyenek. Ehhez pedig olyan új szokásokra és megoldásokra lesz szükség, ami a parkolást úgy teszi hatékonyabbá, hogy azzal a lehető legtöbb közlekedő a mostaninál elégedettebb legyen.

A cikk megjelenését a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. támogatta.

Címlapkép forrása: Getty Images

jarmuipar szignicsor
pf_biztosito-173681134-20200913
orbanvarga
csehország prága
kórház orvosok koronavírus
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. október 8.
Budapest Economic Forum 2020
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
STA_7607