A főváros legnagyobb zöld folyosója jöhet létre a Nyugati pályaudvar mögött
Ingatlan

A főváros legnagyobb zöld folyosója jöhet létre a Nyugati pályaudvar mögött

A gazdaság, a technológia és a társadalmi igények változásával a városaink szerkezete is folyamatosan változik. Egykori ipari területekből rozsdaövezetek jönnek létre, alkalmat adva arra, hogy az adott városrész új funkciót kapva születhessen újjá és ismét megteljen élettel. Budapesten is számos ilyen változásnak lehetünk tanúi, melyek közül évtizedek óta napirenden lévő kérdés a Nyugati pályaudvar mögötti terület hasznosítása. Több látványos terv is készült már erre, például egy zöld folyosó koncepciója, ami a Városligettel kötné össze a pályaudvart. A korábbi terveket és a lehetséges fejlesztési irányokat ezúttal építészek és ingatlanfejlesztők vitatták meg.

Régóta napirenden van a Nyugati pályaudvar és környékének fejlesztése, rendezése, amivel korábban a nemrég elhunyt Finta József kezdett behatóbban foglalkozni. Ennek okán a Finta Stúdió egy rendezvényt szervezett, ahol Szabó Tamás János, a Finta Stúdió vezető tervezője és Ágházi Gyula, a Gránit Pólus vezérigazgatója a Nyugati pályaudvartól a Városligetig terjedő városrész lehetséges fejlesztési irányaival kapcsolatban osztotta meg gondolatait a közönséggel.

Több olyan terv is van a fővárosban, amivel érdemes lenne foglalkozni, de egyelőre nem történt előrelépés vele. Ilyen például a Lágymányosi Campus pesti oldallal történő összekötése egy gyaloghíddal, a Duna-part visszaadása a város lakosságának, vagy a Nyugati pályaudvar és a Városliget összekötése. Ez utóbbira a Westend átadásakor, annak egyfajta folytatásaként szinte azonnal megszülettek az első tervek, és azt követően is változó intenzitással, de mindig felmerült a terület élhetőbb hasznosításának gondolata – kezdte előadását Szabó Tamás János, kiemelve, hogy

a projektek nem önmagukban léteznek, hanem tóba dobott kavicsként továbbgyűrűzik a hatásuk a város többi területére.

2002-ben született egy modell arra, hogy az egész területet egységes fejlesztésként kezeljük, nagyobb területen lefedve a síneket, azon zöldfelületet hozva létre. Ez a Nyugati-térről indulva, a Westend parkon keresztül lineáris parkkal kötné össze a pályaudvart és az állatkertet, azaz a Városligetet – tette hozzá.

Nemsokkal később jelent meg a kormányzati negyed ötlete és a Szent István park felé kivezető zöld folyosó terve. Néhány évre rá elkészült az Eiffel téri süllyesztett zöldfelület, majd a Nyugati pályaudvar fejlesztési terve, ami óvatos pályázat volt, alacsony költségkerettel, a korábban tervezett lefedést nélkülözve. Elkészült viszont a Nyugati park koncepciója, ami az Eiffel tér folytatásaként indulna el kifelé, egy „levél” fő erét adva a Nyugatitól a Városligetig tartó zöld tengelyen.

Emellett akár a múzeumoknak is lett volna itt hely a zöldfelületek megtartása mellett, sőt akár a Pázmány Péter Katolikus Egyetemet is ide lehetett volna hozni, a vasút mellé zajvédőfalakat emelve, vagy a síneket lefedve a zajszennyezés ellen – vélekedett a szakértő.

Mivel a fővárosban régen sokkal nagyobb volt a vasúti teherforgalom, ezért széles közlekedési folyosókat hoztak létre. Az áruszállítás átalakulásával viszont mára ezek funkciójukat vesztették és időközben körbenőtte őket a város, így hatalmas fejlesztési lehetőségek állhatnak itt rendelkezésre. Az állatkert után tovább haladva ez a zöld tengely elérhetne egészen Rákosrendezőig, függetlenül attól, hogy ott végül lesznek-e magasházak, vagy sem.

A sínek zöld lefedése tehát még ma is aktuális, a szóban forgó park lehetne akár kétszintes is, az alsó szinten kereskedelmi funkciókkal, a felsőn tényleges zöldfelülettel. Nem kell ugyanis a kiskereskedelmi funkciót a XX. század közepi amerikai mintára a szuburbanizáció által életre hívott városszéli dobozokba zsúfolni, ha már az ókorban is a belvárosok részei voltak a néhol fedett bevásárlóutcák, melyek két oldalán kapott helyet a kiskereskedelem – hívta fel a figyelmet Szabó Tamás János, aki kiemelte, hogy Finta József szerint is házasítani kell a funkciókat, irodaházakkal, szállodákkal, adott esetben lakásokkal.

Central Park és a Nyugati tér

Hasonlóan gondolkodott a 2018-ban elhunyt Demján Sándor is, aki azt vallotta, hogy forgalmas közlekedési csomópontok mellett érdemes multifunkciós épületet létrehozni – mondta el Ágházi Gyula, aki szerint a Westend mögötti területre tervezett Central Park fejlesztés kapcsán 3 fő kérdést kell tisztázni:

  • Mi lesz a pályaudvarral és hol, hogyan haladnak majd a sínek? (ez most legalább 5-10 évig várhatóan nem kerül majd napirendre)
  • Lesz-e konferenciaközpont Budapesten? (ennek mindenképpen belvárosi épületnek kell lennie, jó megközelíthetőséggel)
  • Lesz-e gyorsvasút a reptér és a Nyugati pályaudvar között? (kevés olyan főváros van Európában, ahol nincs gyorsvasút a reptér és a központi pályaudvar között)

„Mi azzal számolunk, hogy lesz gyorsvasút és konferenciaközpont, így a síneken nem lesz zöld lefedés, éppen ezért sok gyalogos és kerékpárosbarát hidat kell a vágányok fölé építeni” – hangsúlyozta.

A Central Park 3 hektáros területén 6 funkció lenne:

  • konferenciaközpont,
  • kiskereskedelem (kávézókkal éttermekkel),
  • lakások,
  • iroda,
  • szálloda,
  • közpark

Emellett szintén fontos kérdés a Nyugati tér sorsa: ez ma az ország legforgalmasabb közterülete, mégis elfogadhatatlanul lepusztult, ezért a Gránit Pólus kidolgozott egy koncepciót, amivel az elérhető profit kérdését félretéve rendezné a helyzetet. Koncessziós megállapodás keretében hasznosítaná ezt a közteret, teljesen kitakarítva és felújítva az aluljárószintet és a teret. Ebben a kérdésben a cég jelenleg a döntéshozók válaszára vár.

Ágházi Gyula is előadója lesz a március 7-i Property Warm Up 2024 konferenciának. Részletekért kattints!

Ahogy Finta József mondta egykor, az esztétika mellé mindig oda kell gondolni a funkciót is. Egy ilyen projektnél ez különösen aktuális, így a jelenlévők egyetértettek abban, hogy fontos a város lakóival történő párbeszéd és a téma napirenden tartása annak érdekében, hogy a Nyugati pályaudvar környékén egy új, izgalmas és élhető tér jöjjön létre.

Címlapkép forrása: Finta Stúdió

Holdblog

Mágikus évkezdés

Az eredetileg a HOLD-hírlevélben bevetett ábránkon a "mágikus hetes" amerikai tech(hez kötött) papír YTD árfolyamváltozása...

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Rég nem voltak ekkora bajban az ukrán erők – Itt van három frontszakasz, ahol beüthet a katasztrófa
Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Retail Day 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Agrárium 2024
2024. március 19.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!