Harmadával vágták az EU-pénzt a turisztikai infrastruktúra-fejlesztési pályázaton

Portfolio
Az eddigi 15,6-ról 10,3 milliárd forinttal, azaz harmadával vágták az "Aktív turisztikai hálózatok infrastruktúrájának fejlesztése" című, GINOP-7.1.2-15 kódszámú uniós pályázat keretösszegét és közben néhány lényeges technikai szabályt átírtak a felhívásban - derült ki a hivatalos pályázati oldali közleményből.

Keretvágás a turisztikai pályázatnál

Az Aktív turisztikai hálózatos pályázat benyújtási lehetősége már lezárult és a pályázati adatbázis aktuális állapota szerint eddig 23 projektre adtak le támogatási kérelmet összesen 16,8 milliárd forintos összegben, amelyekből 18-at hagytak jóvá 12 milliárd forint összegben. A hatályos szerződések állománya is csaknem ennyit tesz ki, így már a most 10,3 milliárdra vágott keretnél is több a szerződéses állomány. Ez úgy lehetséges, hogy az Irányító Hatóságok vezetői saját hatáskörben dönthetnek úgy, hogy az aktuális pályázati keretösszeghez képest 20%-kal megemelik a támogatott projektek keretösszegét, így ez most éppen kijön a friss keretvágás mellett.

Mi a felhívás célja?

Az "Aktív turisztikai hálózatok infrastruktúrájának fejlesztése" című Felhívás célja, hogy "a természetjárás tág értelmezésével, a természetben megvalósuló, környezetbarát szabadidős tevékenységek integrált kapcsolatrendszerét hozza létre. A Felhívás öt járásmód fejlesztését öleli fel (gyalogos, kerékpáros (pl. EuroVelo), lovas, vitorlás, kenus), hozzájárulva Magyarországon az országos hálózatok kiépítésével az aktív és ökoturizmus kínálatának bővítéséhez. A megvalósuló fejlesztések minden korosztály számára megteremtik Magyarország megismerésének, biztonságos bejárhatóságának lehetőségét. A tematikus utak, hálózatok fejlesztésének alappillére, hogy a teljes nyomvonal fejlesztése egységesen, rendszerszerűen valósuljon meg, és ezáltal járuljon hozzá a turisztikai szezon meghosszabbításához, a vendégszám növekedéséhez.

A rendszer minden elemét - vonatkozzon ez a nyomvonal jelzésére, a szolgáltatásokra, kulturális kínálatra - egységes sűrűséggel és egységes arculattal javasolt fejleszteni annak érdekében, hogy a tematikus út piacképes termékké tudjon válni. A hálózatok kialakulásának alapvető feltétele az egységes tematika és az ezt kiegészítő, a bejárhatósághoz igazodó, azonos típusú és minőségi színvonalú szolgáltatáskínálat. A több megye (min. 3 megye) határán átívelő fejlesztések (természetjáró, kerékpáros, lovas, vízi útvonalak stb.) megvalósításával létrejönnek, illetve kiegészülnek az országos gerincvonalak, melyekhez a Terület és Településfejlesztési Operatív Program által támogatott hálózatok is kapcsolódhatnak."

Keretemelés a gazdaságfejlesztést és mobilitást támogató pályázatnál

A fenti döntéstől teljesen függetlenül ma 33,5-ről 36,5 milliárd forintra megemelték a "Gazdaságfejlesztést és a munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés" című, TOP-6.1.5-16 kódszámú felhívás keretösszegét, illetve egyéb technikai jellegű változtatásokat is végrehajtottak a felhívás szövegében. Ez a pályázat az állami utak építtetői és a megyei jogú városok önkormányzatai részére szól a közúthálózat gazdaságfejlesztő és mobilitást ösztönző felújítása és fejlesztése érdekében.

Az aktuális pályázati adatbázis szerint összesen 44 projektre érkezett be támogatási kérelem 38,4 milliárd forint összegben, amelyek közül egyelőre 38-at hagytak jóvá 35 milliárd forint összegben, és a hatályos szerződések száma és összege is csaknem megegyezik ezzel, így most a keretemelés segítheti azt, hogy plusz projektek kapjanak még támogatást.

Mi a felhívás célja?

"A beavatkozás célja a TEN-T hálózaton kívüli, jellemzően alacsonyabb rendű utak felújítása és fejlesztése annak érdekében, hogy a megyei jogú városok gazdasági területei jól megközelíthetők legyenek a vállalkozások és a munkavállalók számára. A beavatkozások nem pontszerűen, hanem a térségek integrált gazdaság- és foglakoztatás fejlesztését szolgáló fejlesztési csomagjainak a részeként valósulhatnak meg. A fejlesztéseknek a térségi adottságokra és speciális igényekre kell épülniük, kapcsolódniuk kell közvetve vagy közvetlenül a helyi gazdaságfejlesztés elemeihez, és a támogatott fejlesztéseknek közvetetten a kiesés középvállalkozások működéséhez (is) szükséges (közlekedési) infrastruktúra fejlesztésére kell irányuljanak."
Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF