Belső égésű motorok betiltása: erős EU-s intelem érkezett

Portfolio
Thierry Breton, az EU egységes piacért felelős vezetője figyelmeztette az európai autóipari cégeket és a tagállami kormányokat, hogy még jelentős változásokra van szükség ahhoz, hogy az EU 2035-ig teljesíteni tudja a zöld megállapodással és az elektromos járművekkel kapcsolatos célkitűzéseket. A „szükséges kiigazítások” szükségességét hangsúlyozva Breton arra figyelmeztetett, hogy a Green Deal céljainak elérése több mint végrehajtási utasítás, azzal kell foglalkozni, hogy segítsék, támogassák a projektek megvalósulását.

Az Európai Bizottság már többször megfogalmazta aggályait, hogy a 2035-ös céldátumig az EU nem lesz képes a belső égésű motorok betiltására. Breton szerint különösen az elektromos járművek terjedése lassú, miközben a töltőinfrastruktúra sem fejlődik elég gyorsan. De a Bizottság szerint súlyos problémát jelent a szinte dömpingáruként az EU-ban ömlő kínai gyártású elektromos járművek gyors terjedése, amely veszélyezteti az európai gyártókat.

Breton a Politico szerint hangsúlyozta, hogy a kibocsátásmentes mobilitás sikerének mérése nem támaszkodhat kizárólag az elektromos járművek eladásaira, és szerinte jelentős aggodalomra adott okot a kínai akkumulátorgyártási projektek EU-n belüli megjelenése.

A kínai cellagyártók terjeszkedése – például Magyarországon – csak tovább növeli az EU kiszolgáltatottságát az ázsiai ország ellátási láncainak.

Breton szerint ezért összehangolt erőfeszítésekre van szükség az alapanyag-ellátási források diverzifikálására és az infrastruktúra fejlesztésének fokozására az elektromos járműágazatban.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hétfői berlini látogatása után szintén érvelt az e-autógyártás és a töltőhálózat fejlesztése mellett. A magyar politikus személyesen tárgyalt Robert Habeck gazdasági és klímaügyi miniszterrel, Florian Toncar pénzügyminisztériumi parlamenti államtitkárral és Heiko Thoms nemzetközi pénzügyekért és Európa-politikáért felelős államtitkárral, és a beszámolók szerint egyetértettek abban, hogy 2026-ban érdemes felülvizsgálni a 2035-ös szabályozási dátumot a belső égésű motorok uniós tiltása ügyében. Nagy Márton miniszter szerint az elektromos autózás újbóli lendületéhez mielőbb uniós szintű támogatási programmal kell segíteni az ágazatot.

Címlapkép forrása: Shutterstock

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF