Üzlet

Közel az igazság pillanata, amelyik autógyártó blöffölt, hatalmas összegeket veszít majd

Portfolio
Az autógyártóknak nem sok idejük maradt arra, hogy érdemben csökkentsék a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukat, ráadásul az európai vásárlók körében terjedő dízelundor és az SUV szegmens népszerűsége tovább nehezíti a helyzetüket. Pedig elemi érdekük lenne, hogy teljesítsék az EU szigorú előírását, hiszen ellenkező esetben komoly pénzbüntetésekre számíthatnak hamarosan.
A járműipar legnagyobb jövőbeli kihívásairól is szó lesz a Portfolio-MAGE Járműipar 2018 áprilisi konferenciáján. Még nem késő jelentkezni!

Komoly pénzbüntetések lógnak a levegőben

Az Európai Bizottság és Tanács által korábban elfogadott rendelet értelmében az autógyártóknak 2021-re átlagosan 95 gramm/kilométerre kell mérsékelniük a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukat. A JATO Dynamics által most közzétett statisztikákból viszont világosan kiderült, hogy az európai vásárlók dízelundora és az SUV szegmens népszerűsége miatt a legtöbb autógyártó esetében nemhogy csökkent volna a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás, hanem még emelkedett is tavaly. Ez viszont komoly probléma, hiszen azok a szereplők, amelyek nem lesznek képesek határidőre teljesíteni az előírásokat, komoly büntetésekre számíthatnak.

Közel az igazság pillanata, amelyik autógyártó blöffölt, hatalmas összegeket veszít majd
A fenti kijelentés gyakran elhangzik, arról viszont szinte soha nem esik szó, hogy mégis mekkora bírságra is számíthatnak az egyes szereplők, pedig a válasz egyetlen képlettel megadható:

többletkibocsátás × új személygépkocsik száma × az előírt többletkibocsátási díj

Ez a képlet a többletkibocsátás díjának kiszámításához alkalmazandó képlet, vagyis ennek segítségével határozzák majd meg azt, hogy annak az autógyártónak, amelyik nem érte el 2021-re a 95 g/km CO2-kibocsátási szintet, mennyi büntetést kell fizetnie. Az ebből befolyó összegeket az Európai Unió általános költségvetési bevételének kell tekinteni.

A könnyebb megértés érdekében tegyük fel azt, hogy az autógyártók minden igyekezetük ellenére sem fogják tudni 2021-re a tavalyi szintekről csökkenteni a flottájuk szén-dioxid-kibocsátását. Ebben az esetben a büntetésük összege úgy számolható ki, hogy a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás értékéből levonjuk a 95 gramm/kilométeres referenciaértéket, majd ezt a számot először megszorozzuk az EU-ban értékesített - egészen pontosan a tárgyévben, az EU-ban nyilvántartásba vett - új autók számával, majd másodszor a 2019-től hatályos 95 eurós többletkibocsátási díjjal.

Azt, hogy egy ilyen feltételezés esetén az egyes gyártók mekkora büntetést kapnának, az alábbi táblázat foglalja össze. A táblázatban szereplő adatokkal kapcsolatban két dolgot viszont mindenképpen meg kell jegyezni: (1) több helyen is egy-egy cégcsoport márkája van feltüntetve, míg az esetlegesen felmerülő bírásokat nyilván nem egy-egy márkának, hanem a cégcsoportnak kell megfizetnie. (2) Az alábbi büntetések mértéke jelentősen csökkenhet már rövidtávon is, hogyha az autógyártók által az elmúlt hónapokban bejelentett nagyszabású beruházások és modelloffenzívák valóban megvalósulnak az alternatív meghajtású járművek területén.

Közel az igazság pillanata, amelyik autógyártó blöffölt, hatalmas összegeket veszít majd

Felértékelődik a szuper-kreditek szerepe

Sokszor elhangzanak olyan kijelentések is, hogy az autógyártók többsége valószínűleg nem fogja tudni teljesíteni az EU előírását, ugyanis a döntéshozók a földtől teljesen elrugaszkodott elvárást fogalmaztak meg velük szemben.

Ez viszont önmagában nem igaz, az autógyártóknak ugyanis lehetőségük van arra, hogy a kitűzött célt teljesítsék akkor, hogyha sikerül valóban érdemben növelniük az alternatív meghajtású járművek részarányát a teljes értékesítésükön belül.

Az alternatív meghajtású járművek értékesítését az EU díjazza is az úgynevezett "szuper-krediteken" keresztül. A rendszer lényege, hogy azokat a környezetbarát járműveket, amelyek 50 grammnál kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki egy kilométeren, az értékesítés évétől függően különböző szorzókkal veszik figyelembe.


Közel az igazság pillanata, amelyik autógyártó blöffölt, hatalmas összegeket veszít majd

Ez a gyakorlatban azt jelenti majd, ha egy gyártó 2020-ban elad egy olyan autót, amelynek a szén-dioxid-kibocsátás kevesebb, mint 50 gramm/kilométer annak az autónak a kibocsátását duplán veszik majd figyelembe a teljes flotta átlagos kibocsátásának meghatározásakor.

Vagyis a gyártókat az EU abban teszi érdekelté, hogy minél több alacsony, vagy zéró szén-dioxid-kibocsátású autót értékesítsenek, hiszen azok nem csak lefelé húzzák a teljes flotta átlagos szén-dioxid-kibocsátását, hanem többszörösen kerülnek beszámításra.

Az évek előrehaladtával természetesen csökken majd a környezetbarát járművek szorzója és így a megszerezhető "szuper-kreditek" száma is, hiszen feltételezhető, hogy az előállításuk egyre kisebb költséget jelent majd a gyártók számára a kapcsolódó technológiák fejlődésének köszönhetően.

Az ökoinnovációért is jár kedvezmény

A járműgyártóknak és a beszállítóknak érdemben sikerült lobbizniuk annak érdekében, hogy figyelembe vegyék a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó innovatív technológiák fejlesztését és alkalmazását. Azok a gyártók, amelyek elismerten ilyen technológiákat fejlesztenek és alkalmaznak, az átlagos flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukat legfeljebb 7 grammal csökkenthetik kilométerenként.
nyse tőzsde usa részvény
koronavírus
koronavírus vírus labor
koronavírus coronavirus virus
bkv_busz
hodorkovszkij
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
nyse tőzsde usa részvény