Több mint 1800 német autókereskedő vallott arról, mennyire nehéz eladni a dízelautókat
Üzlet

Több mint 1800 német autókereskedő vallott arról, mennyire nehéz eladni a dízelautókat

Portfolio
  • Egy friss felmérésből kiderült, a német autókereskedők jelentős hányada véli úgy, hogy csak 10-50 százalékos kedvezmény segítségével tudja majd értékesíteni az Euro 5-ös dízelmotorral szerelt használt járműveit
  • Voltak, akik állítják, jelenleg nem tudják eladni ezeket a dízelautókat
  • A legmegrázóbb iparági szempontból talán mégis az, hogy a márkakereskedők több mint harmada vallotta azt, hogy az Euro 6-os dízelmotorral ellátott autókat sem tudja jelenleg eladni


Sok kereskedő brutális kedvezményekről beszél

Összesen 1817 autókereskedő bevonásával készítette el legfrissebb felmérését a német autókereskedők és szervizek szakmai képviseleti szervezete, a ZDK. A nemrég publikált anyagból többek között kiderült, hogy a kereskedők harmada véli úgy, hogy az Euro 5-ös dízelmotorral szerelt autók árát mintegy 30-50 százalékkal kellene csökkenteniük annak érdekében, hogy értékesíteni tudják azokat. A válaszadók további egyharmada szerint 10-30 százalékos kedvezmény szükséges ahhoz, hogy túladjanak az ilyen típusú járműveken, míg a kereskedők 10,6 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem tudja értékesíteni a szóban forgó dízelautókat jelenleg.

Az autókereskedők mintegy 43 százaléka vélte úgy, hogy a helyzetre megoldást nyújthatna, hogyha a gyártók nem csak szoftveres megoldásokban gondolkodnának, hanem hardveres megoldásokat is kínálnának. A mögöttes gondolat az, hogy az utólag elvégzett átalakításoknak köszönhetően az Euro 5-ös motorral szerelt járművek is képesek lennének teljesíteni valós körülmények között az elvárt kibocsátási határértékeket. Ennek köszönhetően pedig elkerülhető lenne a nagyvárosokból történő kitiltásuk a jövőben, illetve vissza lehetne állítani a vásárlók technológiába vetett bizalmát.

Az autógyártóknak és az importőröknek morális kötelessége lenne a hardveres megoldások utólagos beszerelésének finanszírozása

- jelentette ki Thomas Peckruhn, a ZDK alelnöke.

Ezzel a gondolattal kapcsolatban azért érdemes megjegyezni két dolgot: (1) a hardveres megoldás egészen biztosan nem jelenthet minden dízelautónál megoldást, ugyanis az már kiderült, hogy nem minden modell alkalmas arra - egész egyszerűen a megfelelő hely hiányában -, hogy hardveresen is átalakítsák. (2) Egy rendkívül költséges beavatkozásról beszélünk, amelynek elvégzése járművenként nagyjából 1400-3300 euróba kerülhet. Ha az autógyártóknak kell kifizetni a számlát, akkor az iparági szinten igencsak sokba kerülhet. Ha azzal számolunk, hogy minden autót át kell alakítani, és ennek költsége autónként 3300 euró, akkor csak az Euro 5-ös dízeleknél 19,6 milliárd euró az iparági költség. Ekkora összeget viszont önként aligha fognak kifizetni az autógyártók, inkább továbbra is a csereautó-programjaikat futtatják, amelyek keretében több ezer eurós kedvezményeket adnak, hogyha valaki újra cseréli használt dízelautóját.

Az Euro 6-os normát teljesítő dízelautók sem kellenek

Az elmúlt évek eseményei - a dízelbotrány kirobbanása, az EU-típusjóváhagyási keretrendszerének megreformálása és a dízelautók nagyvárosokból történő várható kitiltása - annyira megrengették a dízeltechnológiába vetett bizalmat, hogy még az Euro 6-os dízelmotorokkal szerelt autók értékesítése miatt is aggódnak már a márkakereskedők. A mostani felmérés során 38,7 százalékuk mondta azt, hogy csak a legmodernebb Euro 6d normát teljesítő dízelmotorral szerelt járműveket tudja értékesíteni.

A legmegrázóbb eredménye viszont alighanem az volt, hogy a megkérdezettek 37,2 százaléka vallotta azt, hogy jelenleg nem képes az Euro 6-os dízelmotorral szerelt autók értékesítésére, pedig az ilyen motorral szerelt járművek jelen állás szerint szabadon közlekedhetnek majd a német nagyvárosokban a jövőben is.

Durván 300 ezer dízelautó állhat a kereskedésekben

Azt, hogy jelenleg hány Euro 5-ös dízelmotorral szerelt jármű vár értékesítésre, nehéz megmondani, támpontot adhat viszont egy tavaly augusztusi adat, amely szerint a németországi kereskedésekben mintegy 300 ezer dízelautó várt új tulajdonosára.

A dízeltechnológia iránti kereslet jelentős visszaesése ennél természetesen jóval több járművet érint, a lipcsei szövetségi közigazgatási bíróság februári ítélete értelmében ugyanis a német városoknak már joguk van arról dönteni, hogy kitiltják az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású dízelmotorral szerelt autókat belvárosaikból. Németországban jelenleg közel 15 millió dízelmotoros személyautó van forgalomban, ebből csupán 2,68 millió a legújabb, Euro 6-os modell. Az állomány nagy része Euro 5-ös (5,9 millió darab), az annál régebbiek állománya 6,5 millió darab.

Ez pedig azt jelenti, hogy durván 12,4 millió darab jármű értékesítése válhat sokkal nehezebbé Németországban.



Több mint 1800 német autókereskedő vallott arról, mennyire nehéz eladni a dízelautókat

Nagyon fog fájni a tulajdonosoknak, kereskedőknek egyaránt

A német Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) számításai szerint a dízelautók belvárosokból közelgő kitiltásának költsége akár a 45 milliárd eurót is elérheti, mivel a dízelautók 75 százalékát érintik, míg a benzines társaik esetében ez az arány csupán 20 százalékos.

Az LBBW szerint a német autótulajdonosok kára elérheti a 20 milliárd eurót és úgy számolnak, hogy az autók ára 15 százalékkal eshet azt követően, hogy az első gépjárműkitiltás életbe lép.

Ez az 5,9 millió darab Euro5-ös dízel esetében nagyjából 14 milliárd eurót jelentene, míg a 6,5 millió idősebb dízel (Euro 1-4) esetében további 6 milliárd eurót. A veszteségekből mindemellett az autókereskedők is részesednek, a kereskedésekben álló 300 ezer darab Euro 5-ös dízel esetében ez további 700 millió eurós veszteséget jelentene.

Már Magyarországon is kongatják a vészharangot

Ahogy arról néhány napja mi is beszámoltunk a GÉMOSZ és a Magyar Lízingszövetség szakértői szerint kockázatot jelent, hogy a németországi bírósági döntés miatt sok német háztartás megválhat a tiltással fenyegetett autójától, amelyek egy része helyi kereslet hiányában külföld felé, akár Magyarország felé veheti az irányt.

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára arra figyelmeztetett, hogy a korlátozó intézkedések terjedésével a szóban forgó, importon keresztül a magyar utakra kerülő használt autók használhatósága és értéke hazánkban is rendkívüli mértékben csökkenhet néhány éven belül.

Ez pedig egyértelmű és jelentős veszteséget jelent a magyar tulajdonosok számára is.

Szintén kockázatos, hogy az autók valós futásteljesítménye és így a műszaki állapota is számos esetben kérdéses. Elég csak arra gondolni, hogy míg egy hazai 6 éves autó futásteljesítménye lekérdezhető a hazai nyilvántartásból a vásárlást megelőzően, a külföldről érkezett autó estében hasonló általánosan felhasználható hiteles információ nem áll rendelkezésre.

(Auto Motor und Sport, Automotive News Europe)

Frankfurt Stock Exchange
The logo of the OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development
BÉT-Hiventures_2
shutterstock_564998512
Bales of waste paper
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Frankfurt Stock Exchange