A legújabb autók is elhasaltak, még a legmodernebb dízelautók sem tiszták
Üzlet

A legújabb autók is elhasaltak, még a legmodernebb dízelautók sem tiszták

Portfolio
Eddig is tudtuk, hogy valós körülmények között az autók jóval több károsanyagot bocsátanak ki, mint a próbapadon, a politika és az autólobbi szkanderezésével kialkudott határértékeket pedig mindenki viccnek gondolta. Ezen a most megjelent, minden eddiginél részletesebb adatbázis és vizsgálati eredmény sem változtat, arra azonban jó, hogy rávilágítson, tényleg nagy a baj, és nem lesz egyszerű a megoldás.
Most mindenki megnézheti, milyen besorolást kapott az autója, az új online kereshető adatbázis itt található.

A határérték csak egy vicc

A Volkswagen dízelbotrányának kirobbanása óta több vizsgálat eredménye is alátámasztotta, hogy valós körülmények között a dízelautók nitrogén-oxid kibocsátása köszönőviszonyban sincs a hivatalos határértékekkel. Most a dízelbotrány kirobbantásában aktív szerepet vállaló amerikai nonprofit szervezet, az ICCT jelentkezett újabb eredményekkel, amik támpontot nyújtanak a dízelautók károsanyag-kibocsátásának megítéléséhez, segíthetik a környezettudatos fogyasztók tájékozódását, és azoknak az önkormányzatoknak is muníciót adhatnak, amelyek éppen a dízelautók kitiltását tervezik a belvárosokból.

Az ICCT és más szervezetek együttműködésével létrehoztak egy minősítési rendszert és egy ahhoz kapcsolódó online kereshető adatbázist, amiben dízeles és benzines autók nitrogén-oxid kibocsátási adatait rögzítették, az adatbázissal az Európában regisztrált autók 90 százalékát fedik le. Összesen 4850 különböző autómodellre kalkuláltak minősítést, vagyis az adatbázis az egyik legrészletesebb, ami valaha elkészült.

A mérések legfontosabb tanulságai:
  • 4 autógyártó csoport Euro 6-os dízeles autóflottájának átlagos kibocsátása több mint 12-szerese a határértéknek
  • A legmagasabb nitrogén-oxid kibocsátású Euro6-os dízeles járműcsalád a határérték 18-szorosát bocsátja ki valós körülmények között
  • Minden vizsgálat alá vont Euro 6-os dízel valós körülmények között mért károsanyag-kibocsátása meghaladja a határértéket
  • Az Euro 5-ös dízeles autók nagyon gyengén teljesítettek a teszteken: mindegyik legalább a határérték duplájának megfelelő mennyiségű nitrogén-oxidot bocsát ki, a legrosszabb pedig a határérték 18-szorosának (!) megfelelőt
  • A legmagasabb kibocsátású Euro 6-os benzines járműcsalád nagyjából annyi nitrogén-oxidot bocsát ki, mint amennyit a legtisztább Euro 6-os dízeles járművek
  • A benzines autók valós nitrogén-oxid kibocsátása jóval alacsonyabb, mint a dízeleseké, és sokkal közelebb áll a határértékekhez. A legmagasabb kibocsátású benzines autó is kevesebb, mint a határértéknek megfelelő mennyiség 1,5-szeresét bocsátotta ki a teszteken


Az adatbázisban három csoportba osztották az autókat aszerint, hogy mennyire felelnek meg a határértékeknek, zölddel jelölést kaptak azok az autók, amelyek kilométerenként kevesebb mint 90 milligramm nitrogén-oxidot bocsátottak ki, sárgával azokat, amelyek 90-180, pirossal pedig azokat, amelyek több mint 180 milligrammot bocsátottak ki kilométerenként. Egyébként a BMW az egyetlen volumengyártó, amelyik sárga jelölést kapott dízelautóira, zöldet egyik autócsalád sem érdemelt ki.

A legújabb autók is elhasaltak, még a legmodernebb dízelautók sem tiszták
Forrás: The Real Urban Emissions Initiative
Az Euro 5-ös dízeles autókra a limit 180 milligramm kilométerenként, az adatbázis alapján ezt a határértéket semelyik Euro 5-ös vagy annál régebbi autó nem tudja teljesíteni valós körülmények között, az igazán aggasztó az, hogy az Euro 6-osok 91 százaléka sem teljesíti ezt a régebbi határértéket, holott ezekre az autókra már 80 milligramm lenne az elvárt, összesen a tesztelt autók 9 százaléka teljesített 90 és 180 milligramm között, azok a BMW csoport autói voltak. A legrosszabban a Suzuki, a Subaru, a Fiat Chrysler és a Renault-Nissan teljesített a teszten, ezeknek az autógyártóknak az Euro 6-os dízelmotorral szerelt járműcsaládjai átlagosan a határérték 12-szeresét érék el. A legjobban a Jaguar Land Rover szerepelt, de még annál a csoportnál is a duplája volt az autóflotta nitrogén-oxid kibocsátása.

A legújabb autók is elhasaltak, még a legmodernebb dízelautók sem tiszták
Forrás: The Real Urban Emissions Initiative

Mi az újdonság ebben az egészben?

Azt már eddig is tudtuk, hogy az autók valós körülmények között akár jóval több károsanyagot bocsátanak ki, mint a tesztpadon, ami újdonság, vagy amiért érdemes komolyan venni az adatbázist:
  • ez az eddigi legnagyobb ilyen adatbázis, az európai utakon járó autók nagy részét lefedi
  • több európai országból származnak az alapatadok, amelyeket több nagyvárosban végzett méréssel egészítetek ki
  • kiderült, hogy a legújabb dízelek is nagyon messze vannak a határértékek teljesítésétől
  • újdonság, hogy nem az autókra szerelt, hanem az utak mentén elhelyezett mérőműszerekkel gyűjtöttek adatokat, emiatt még ha lenne is csaló szoftver az autókban, az nem észleli a tesztelést, így jóval megbízhatóbb lehet a mérés, másrészt ezzel a módszerrel a 2009 előtti autókra is kiterjesztették a méréseket, ezek a járművek eddig nem voltak a vizsgálatok fókuszában

Az autógyártókon a sor

Az autógyártók eddig azzal védekeztek, hogy a régebbi dízeles autók károsanyag-kibocsátását szoftveres vagy hardveres átalakításokkal még valós körülmények között is a határérték közelébe lehet szorítani, a most közzétett adatbázis alapján azonban akkora a különbség, aminél a szoftveres megoldás valószínűleg nem hoz megfelelő csökkenést a kibocsátásban, a hardveres megoldással pedig az a probléma, hogy ha egyáltalán beépíthető egy olyan eszköz, ami csökkenti a nitrogén-oxidok kibocsátását, nem tiszta, az autónként akár 3-4 ezer eurós költséget ki viselje, ezt az autógyártók nem akarják, az autótulajdonosok pedig vélhetően nem akarják, hiszen egy több éves használt dízelautónál egyszerűen nem éri meg az átalakítás. A friss adatbázis arra is rávilágít, hogy bár igaz az, amit az autógyártók mondanak, hogy a legújabb dízeles autók jóval tisztábbak, mint a korábbiak, de még azok is jóval több károsanyagot bocsátanak ki, mint ami megengedett lenne.

Címlapkép: Shutterstock
warrenbuffettt
közösségi iroda
GettyImages-482460361
GettyImages-1162791014
penzvaltas forint dollar brexit
Alteo klub
OrbanViktor
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
warrenbuffettt