Egyre nagyobb a baj a BMW-nél, lázadnak a kereskedők
Üzlet

Egyre nagyobb a baj a BMW-nél, lázadnak a kereskedők

Portfolio
A BMW a szeptember 1-től bevezetett károsanyag-kibocsátási mérési metódus, a WLTP bevezetése és a kereskedelmi háború negatív hatásai miatt arra figyelmeztette a befektetőket, hogy a korábban előrejelzettnél jóval alacsonyabb lehet a cég profitabilitása idén, de ha ez nem lenne elég, most a németországi BMW-kereskedőkkel is meggyűlt a cég baja.

Új szerződés

A napokban jár le az a hosszú távú szerződés, amit a BMW kötött németországi BMW-kereskedésekkel, ezért a német autógyártó egy új szerződést küldött augusztusban a kereskedéseknek. Mivel a BMW-nek az elmúlt években kifejezetten jól ment, az autóeladás és a bevételek is új csúcsra emelkedtek, ráadásul a cég profitabilitása is kiemelkedő, a kereskedők arra számítottak, hogy a jelenleg érvényes szerződések kondicióiban nem lesz nagy változás, esetleg még javulnak is a feltételek. Csakhogy a BMW-től érkezett új szerződésekben arról van szó, hogy
  • jóval kisebb marzsot engedne át az anyacég a kereskedőknek,
  • ráadásul megkövetelné tőlük, hogy a korábbinál jóval többet költsenek beruházásra, például még vonzóbb eladótereket kellene kialakítaniuk.

(Még) erősek a kereskedők

Az új szerződés nagyon nem tetszik a BMW-kereskedőknek, belőlük pedig sok van, ugyanis a 600 németországi kereskedésből csak 50 van a BMW tulajdonában, 550 pedig független kereskedő, ezek éves szinten 11 milliárd eurós árbevételt hoznak a konszernnek, ebből 6 milliárd euró az újautó eladásból származik, ráadásul a BMW-kereskedőknek jó német szokás szerint még szövetségük is van, vagyis nagyon úgy tűnik, hogy a kereskedők lobbiereje nagy, nehéz lesz velük aláitatni olyan szerződést, ami megnyirbálja a profitjukat. A tét nem kicsi, sokan már most arról beszélnek, hogy akár hétfőtől leállhat a BMW-értékesítés Németországban.

Addig azonban lesznek még egyeztetések, de úgy tűnik, hogy az álláspontok eddig nem közeledtek egymáshoz, a BMW ezen a héten egy figyelmeztető levelet is kiküldött a kereskedőknek, amit azonban azok csak ignoráltak, annak ellenére, hogy abban egy egészen konkrét dátum is szerepelt: szerdáig, vagyis máig kellett volna elfogadniuk a kereskedéseknek az új szerződéseket. Peter Reisacher, a németországi BMW-kereskedők szövetségének elnöke azt nyilatkozta, hogy a BMW-től kapott új szerződéseket a jelenlegi formában nem írják alá, a mai határidőt nem fogadják el, ezekről pedig ma írásban értesítik a konszernt.

Átalakul az autóértékesítés

Egyébként a másik oldal érvei is érthetők, a konszern ugyanis már a következő évekre készül, amikor az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályoknak kell megfelelnie az autógyártóknak, ami egyrészt fejlesztési költségekkel jár, másrészt, ha mégsem tudják betartani a szabályokat, akkor komoly büntetést kel fizetniük. De ez csak az egyik probléma, a másik a kereskedelmi háború, ami a BMW-t is kellemetlenül érinti, a cégnek át kell gondolnia a gyártási és az értékesítési folyamatokat, olcsóbbá biztosan nem válik az autóértékesítés a következő években.

És ha a WLTP és a kereskedelmi háború nem lenne elég, a kiskereskedelem is alapos átalakuláson megy keresztül, az autógyártók is új értékesítési csatornákat tesztelnek. A BMW a nagyobb ügyfeleit például már direktben, vagyis a kereskedéseket "megkerülve" szolgálja ki, a jövőben ez a modell egyre hangsúlyosabb lehet, de az online értékesítés súlya is nőni fog a jövőben, vagyis vélhetően egyre kevesebb autószalonra lesz majd szükség, erre az időre kezdhetett már el felkészülni a BMW a kereskedők kvázi kivéreztetésével. Kereskedésből egyébként már csak az új technológiák elterjedése miatt is egyre kevesebbre lesz szükség, hiszen az új fejlesztések lehetővé teszik, hogy a járműdiagnosztika vagy egyes új funkciók installálása már távolról, a központból is elvégezhető legyen. Tehát egyre kevesebbszer kell majd az ügyfeleknek a kereskedésekbe, javítóműhelyekbe bemenniük, ami a kereskedők bevételeinek csökkenésével járhat, amiatt is aggódnak a Németországban 22 ezer alkalmazottat foglalkoztató BMW-kereskedők.

A BMW nem nyilatkozik a témában, vélhetően azért, hogy ne veszélyeztesse a z utolsó pillanatban még mindig megköthető megállapodást: szeptember végéig még van időnk, közölte a BMW.

Fontos piac

A BMW Csoport tavaly közel 2,5 millió autót adott el, ennek 12 százalékát, közel 296 ezer darabot Németországban.

Egyre nagyobb a baj a BMW-nél, lázadnak a kereskedők
Forrás: BMW

Esik az árfolyam

A befektetők a profit warning mellett nyilván a német kereskedők lázadásának sem örül, tegnap 5,4, ma újabb 1,7 százalékot esett a BMW részvényárfolyama.

Egyre nagyobb a baj a BMW-nél, lázadnak a kereskedők
Címlapkép: Shutterstock
koronavírus tőzsde
keleti vasút
erdogan merkel
koronavírus kína
forint191231
Népszerű
Debrecen télen
70 milliós befektetést is kaphatnak magyar startupok

A programhoz partnerként csatlakozott a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség is.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Értékesítési vezető

Értékesítési vezető

Szerkesztő - újságíró

Szerkesztő - újságíró

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
koronavírus tőzsde