Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja
Üzlet

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja

A kormány hamarosan elindítja autóvásárlási programját, amelynek nyertesei várhatóan a módos nagycsaládok lesznek. A meghatározott célcsoport másik, kevésbé tehetős része viszont jövedelmi helyzeténél fogva még a 2,5 milliós vissza nem térítendő támogatás mellett sem engedheti majd meg magának, hogy milliókért új autót vegyen. Az intézkedés ugyanakkor még így is több tízezer darabbal növelheti az autóeladásokat a következő években, továbbá hatással lehet a használt autók piacára, az autópark átlagéletkorára és a károsanyag-kibocsátására is.
Érdekel, hogy látják a szakemberek a magyar autópiac jövőjét? Jelentkezz még ma!

Lökést kaphat az új autók piaca

Vasárnap évértékelő beszédében a magyarországi gyerekvállalás ösztönzése érdekében hét pontból álló demográfiai programot hirdetett meg Orbán Viktor. A miniszterelnök által ismertetett ötödik pont értelmében a kormány elindítja a nagycsaládosok autóvásárlási programját, amelynek keretében a három, vagy háromnál több gyermekes családoknak 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást adnak legalább hétszemélyes autó vásárlásához 2019. július 1-je után. Az Orbán Viktor által ismertetett hét pont, így a nagycsaládosok autóvásárlási programja is számos helyen pontosításra szorul, ennek ellenére igyekeztünk végiggondolni, milyen hatásai lehetnek az intézkedésnek.



Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja


Fontos kiemelni már az elején, hogy egyelőre nem tudjuk, hogy a felvett összeg kizárólag új autók vásárlására fordítható-e, vagy belekerülnek a kalapba a kereskedők által értékesített használt, de bizonyos gyártási évnél fiatalabb járművek is. Ahogy arról sem mondhatunk semmi biztosat, hogy a vissza nem térítendő támogatás által generált kereslet az egyes években hogyan alakulhat. Éppen ezért az alábbi feltételezésekkel éltünk:

  • A vissza nem térítendő támogatás miatt keletkező kereslet időben egyenletesen jelentkezik majd a következő három évben
  • A vissza nem térítendő támogatás kizárólag új autó vásárlásához igényelhető majd


Látni kell, hogyha a fenti feltételezésünk helyesnek bizonyul, vagyis kizárólag új autó vásárlására vehető majd igénybe a vissza nem térítendő támogatás, a nagycsaládosok jelentős hányada biztos nem fog tudni élni a felkínált lehetőséggel. Ahogy korábbi cikkünkben kiemeltük, Magyarországon a sokgyermekes családok jelentős részének anyagi helyzete nem olyan, hogy hétszemélyes autóról álmodhasson, még kedvezménnyel sem. Az egy főre jutó éves nettó jövedelem ugyanis pont a három vagy több gyermekkel rendelkező nagycsaládoknál az egyik legalacsonyabb. A 2017-es statisztikák szerint a havi nettó egy főre jutó jövedelem átlagosan 71 ezer forint volt, amelyből aligha lehet kigazdálkodni egy sok millió forintos új autót.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja
A KSH statisztikái szerint egyébként durván 176 ezer nagycsalád (házas vagy élettársi kapcsolatban élő két felnőtt és három vagy több gyermek) volt Magyarországon 2011-ben, nagyjából ennyi szereplő lesz jogosult a 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatásra, de a fentebb leírtak miatt véleményünk szerint az egyértelmű nyertesek végül a módosabb nagycsaládok lesznek. Külön bontás természetesen nem létezik arra vonatkozóan, hogy ők mekkora részarányt képviselnek a nagycsaládosokon belül, de ha egy 15 százalékos feltételezéssel élünk, illetve mindannyian lecserélik jelenlegi járművüket,

akkor durván 26 400 új autó kerülhet forgalomba a kormány által meghirdetett autóvásárlási programnak köszönhetően.

A Datahouse Kft. januári összegzése alapján 2018-ban Magyarországon 136 601 autó állt forgalomba. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) idén körülbelül 160 ezer új forgalomba helyezett járműre számít, amely nagyjából 17 százalékos növekedést jelentene 2018-hoz képest. Hogyha az érintettek valóban a következő 3 évben lecserélik a járműveiket, illetve egyenletes eloszlást feltételezünk, akkor 2019-ben durván 4400 új járművet vásárolhatnak meg a kormány által biztosított támogatással, 2020-ban és 2021-ben 8800-at, 2022-ben pedig 4400 új autót. Az MGE növekedési várakozásait és a vissza nem térítendő támogatás hatását figyelembe véve durva becsléssel azt mondhatjuk, hogy idén több mint 164 ezer új autót helyezhetnek forgalomba Magyarországon, amely durván 21 százalékos bővülést jelentene 2018-hoz képest.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja

Számos modellt érint majd az intézkedés

Alábbi képes összeállításunkból kiderült, hogy rengeteg új autó megvásárlásához igényelhető lesz majd a 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatás. A listán rajta vannak az olcsóságukról híres darabok, a szokványos középosztálybeli egyterűk, a praktikus kisbuszok és "dobozos" autók, valamint a luxusterepjárók.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja

Átrendeződhet a hazai autópiac

2018-ban a legnépszerűbb kategória a globális trendeknek megfelelően nálunk is az SUV volt, több mint 51 ezer darabot adtak el belőlük, így minden harmadik autó (37,4%) ebből a kategóriából került ki tavaly. Az SUV szegmens vezető szerepét a kormány autóvásárlási programja aligha veszélyezteti majd, annál is inkább, mert ahogy a fenti listából is kiderült, számos SUV-modell megvásárlásához elérhető lesz majd a 2,5 milliós támogatás. A lentebbi kategóriák sorrendjében viszont átrendeződésre számíthatunk, a kormány lépésének az egyterűek lehetnek a nagy nyertesei, ezekből a járművekből tavaly 6937 darabot értékesítettek. A következő években viszont ugrásszerűen nőhet a kereslet irántunk, mivel a kikötés szerint csak olyan modellek után jár a vissza nem térítendő támogatás, amelyek legalább hét személyesek. Így könnyen elképzelhető, hogy az MPV kategória már idén megelőzi a felső-közép kategóriát az autóértékesítésekben.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja

Áldásos hatások

Sokszor írtunk már arról, hogy a magyar autópark az átlagéletkor tekintetében nagyon lehangoló képet mutat. 2018 első félévében az autópark átlagéletkora 14,2 év volt, de már 2017-ben is 14,1 év volt ez az érték. A KSH statisztikái szerint ráadásul már sorozatban 11 éve emelkedett a személygépkocsik átlagéletkora tavaly, így elmondtuk, hogy nem sok esély van arra, hogy belátható időn belül 10 év alá lehessen ezt az értéket tornászni, amit egyébként 2003-ban sikerült legjobban megközelíteni (10,3 év). Az átlagéletkor folyamatos növekedést az okozta egyébként, hogy az újonnan regisztrált autók többsége valójában külföldi használt autó volt, amelyek többsége több mint tízévesen került a magyar utakra. Így hiába helyeztek egyre több új autót forgalomba Magyarországon az elmúlt években, a külföldi importautók végeláthatatlan behozatala sokáig ellensúlyozta a pozitív jelenséget. Mostanra viszont eljuthattunk oda, hogy a határán vagyunk a fiatalodásnak, amely talán magától is megtörténne, a mostani intézkedés, ha valóban hoz pótlólagos keresletet, mindenképpen segíti majd ezt a folyamatot.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja
A kormány által biztosított 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatásnak lehet még egy áldásos következménye: a modern új autóknak köszönhetően csökkenhet Magyarország flottaszintű károsanyag-kibocsátása. Arra viszont mindenképpen érdemes lenne odafigyelni, hogy maximum mekkora teljesítményű és milyen hajtással szerelt járművek vásárlásához ad végül támogatást a kormány. Az ideális helyzet nyilván az lenne, hogyha az alternatív meghajtású modelleket preferálnák, de ezek ára jellemzően jóval magasabb, mint a belsőégésű motorral szerelt társaiké, így még szűkebb lenne az a réteg, aki megengedhetné magának a cserét. A nagyteljesítményű, sok száz lóerős autók megvásárlásának támogatását ugyanakkor kifejezetten indokolt lenne elkerülni. Ezeknek az autóknak ugyanis sokkal nagyobb a fogyasztása és így a károsanyag-kibocsátása, mint a kisebb teljesítményű autóknak.

A használt autók piacáról sem szabad megfeledkezni

Érdemes kicsit azzal is foglalkozni, hogy a kormány intézkedésének milyen hatásai lehetnek a magyar használtautó piacra. Fontos kiemelni, hogy több tényező együttes hatására 5,5 év dinamikus bővülés után tavaly augusztusban már elkezdett csökkenni az importált használtautók száma Magyarországon. A szakértők pedig azzal számoltak, hogy ez a tendencia 2019-ben is folytatódni fog, pedig akkor még kanyarban sem volt a 2,5 millió forintos támogatás. Ez ugyanis tovább csökkentheti a külföldről behozott autók számát, annál is inkább, mert az egyik legnépszerűbb szegmenst, az egyterűeket is érinti. Tavaly az importált autók legnagyobb hányadát az alsó-középkategória, majd a felső-középkategória adata, míg az egyterűek a behozott 27 776 darab autóval a harmadik legnépszerűbbek voltak. Az importált autók számának csökkenésének köszönhetően pedig tisztulhat a hazai használtautó piac: kevesebb ismeretlen előéletű, rossz minőségű jármű kerülhet forgalomba.

Érdekel, hogy látják a szakemberek a magyar autópiac jövőjét? Jelentkezz még ma!


A számos pozitív hatás mellett ugyanakkor lehet negatív hatása is a kormány intézkedésének, a támogatásra jogosultak közül a legtöbben vélhetően vagy beszámoltatják, vagy pedig értékesítik majd már meglévő használtautójukat. A nagy mennyiségben a piacra zúduló autók pedig lefelé nyomhatják az árakat. Arról nem is beszélve, hogy a beszámoltatás vagy értékesítés könnyen lehet, hogy az aktuális piaci ár alatt történik majd, hiszen az így kieső néhány százezer forintot bőven ellensúlyozza a kormány 2,5 millió forintos ösztönzője. Amennyiben valóban így lesz és évi sok ezer használtautó kerül majd a piacra alacsonyabb árakon, akkor az összességében szintén lefelé hajthatja az árakat a magyar használtautó piacon. Persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy a kedvezőbb áron megvásárolható járművek megjelenése plusz keresletet generálhat, tompítva a vissza nem térítendő támogatás hatását.

Címlapkép forrása: MTI/Czeglédi Zsolt
brexit0923
Fed: nincs szó új kamatcsökkentési ciklusról
huaweimatex
zuckerberg
Malajzia
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
huaweimatex