Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet
Üzlet

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet

A Tesla közzétette első negyedéves beszámolóját, amelyből kiderült, az amerikaiak az összes fontos soron messze alulmúlták az elemzői várakozásokat. A menedzsment ugyanakkor úgy látja, hamar túllendülnek majd az eladások visszaesésén, az egyes modelleken elért marzsok zsugorodásán és faraghatnak a költségeiken is. Így a harmadik negyedévtől ismét nyereségesen működhet a Tesla, amely egyrészt képes lesz legyártani azt a 360-400 ezer autót, amelyet korábban megígért 2019-re, másrészt folytathatja majd az összes fontos projektjét. Utóbbiak megvalósításához kapcsolódóan fontos azt is megjegyezni, hogy Musk már arról beszélt, érdemes lehet elgondolkodniuk egy esetleges tőkeemelésen.
A Tesla árbevétele meghaladta a 4,5 milliárd dollárt az első negyedévben, amely több mint 33 százalékos növekedést jelentett 2018 azonos időszakához képest. Ebben fontos szerepet játszott, hogy a core tevékenység, az autógyártó üzletág, valamint a szerviz és egyéb szolgáltatások árbevétele egyaránt érdemben növekedett. Ugyanakkor a nettó eredménysoron több tényező együttes hatására közel 494 millió dolláros veszteséget ért el a vállalat, amely 2,9 dolláros egy részvényre jutó veszteséget jelentett az első negyedév során. A Tesla mintegy 2,2 milliárd dolláros készpénzállománnyal zárta az első negyedévet, amely 1,5 milliárd dolláros csökkenést jelentett 2018 végéhez képest. A jelentős visszaesésben szerepet játszott, hogy a Teslának 920 millió dollárt kellett fordítania átváltható kötvényeinek visszavásárlására az első negyedévben.

Ezzel a teljesítményével egyrészt a Tesla az árbevétel, a nettó eredmény és az egy részvényre jutó veszteség tekintetében is alulmúlta az elemzői várakozásokat. Másrészt a két korábbi nyereséges negyedéve után ismét veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az amerikai elektromosautó-gyártó. A Tesla menedzsmentje ugyanakkor több pozitív várakozással is szolgált a negyedéves beszámolóban.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet

Csökkentek az eladások - Befékezett a Tesla Energy üzletág

Ahogy arról korábbi cikkünkben már beszámoltunk, alaposan visszaesett a Tesla értékesítése az első negyedévben, jóval kevesebb autót szállítottak ki, mint amire az elemzők számítottak. A visszaesés oka döntően az volt, hogy az Egyesült Államokban csökkent a Tesla esetében az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatás összege, emiatt pedig csökkent a kereslet. Másrészt a vállalat Európában és Kínában nem tudta olyan ütemben kiszállítani a vásárlókhoz a már legyártott autóit, mint ahogy szerette volna. Március végén 10 600 autó volt tranzitban, vagyis úton a vevőkhöz, jóval több, mint tavaly év végén. A Model 3-ból 50 900 darabot, míg a drágább típusokból, a Model S-ből és X-ből összesen 12 100 darabot értékesített a Tesla. Utóbbi modellek esetében ilyen alacsony darabszámra 2015 harmadik negyedéve óta nem volt példa. A negyedéves beszámolójában a Tesla ugyanakkor ismét jelezte, a két modellt frissíteni fogja, amelynek köszönhetően nőni fog a hatótávjuk és javulni fog a teljesítményük is.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet
Megerősítették azt is, hogy a Tesla 77 100 autót gyártott az első negyedévben, ebből 62 950 darab volt Model 3, valamint 14 150 darab Model S és X.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet
A Tesla Energy üzletág árbevétele közel 325 millió dollár volt az első negyedévben, amely mintegy 21 százalékos visszaesést jelentett 2018 azonos időszakához képest. Ebben a meghatározó szerepet az játszotta, hogy a vállalat által telepített napelem a korábbi 73 megawattról 47 megawattra zuhant a negyedév során. A Tesla ugyanakkor jelezte, hogy a második negyedévben új árazási és telepítési stratégiát mutat majd be annak érdekében, hogy javulást érjen el ezen a területen. Az amerikai elektromosautó-gyártó beszámolójából kiderült az is, hogy a Tesla Energy üzletág bruttó marzsa gyakorlatilag összezuhant, a negyedév során 2,4 százalékos értéket produkált, szemben az előző év azonos időszakában elért 8,5 százalékos bruttó marzzsal.

A meghatározó autógyártó üzletág árbevétele meghaladta a 3,7 milliárd dollárt 2019 első negyedévében. Ehhez jött még hozzá a Tesla Energy üzletág közel 325 millió dolláros, valamint a szerviz- és egyéb szolgáltatások közel 493 millió dolláros árbevétele. Így a Tesla több mint 4,5 milliárd dolláros árbevételt ért el az első negyedév során, amely több mint 33 százalékos növekedést jelentett 2018 azonos időszakához képest.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet

Ismét veszteséges volt a Tesla

A csökkenő autóeladások, az egyes modelleken elért marzsok zsugorodása, a növekvő költségek, valamint az árazási politika változtatásához kapcsolódó egyszeri tétel negatív hatása miatt a Tesla 702 millió dolláros veszteséggel zárta az első negyedévet, amely 4,1 dolláros egy részvényre jutó veszteséget jelentett. A nem amerikai számviteli szabályok (non-GAAP) szerint a Tesla közel 494 millió dolláros veszteséget szenvedett el, amely 2,9 dolláros egy részvényre jutó veszteséget jelentett az első negyedévben.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet
A Tesla beszámolójából kiderült az is, hogy a vállalat működési cash flowja közel -640 millió dollár volt az első negyedévben, amelyből levonva a 280 millió dolláros capexet, amely a kínai gyár korai beruházásához kapcsolódott, -920 millió dolláros szabad cash flow adódott. A beszámolóban kiemelték azt is, hogy a vállalat pénzügyi pozíciója mintegy 1,5 milliárd dollárral romlott a negyedév során, így készpénzállománya megközelítette a 2,2 milliárd dollárt. Ennek hátterében ugyanakkor döntően az állt, hogy a Tesla korábbi ígéretével összhangban, az első negyedév során 920 millió dollárért visszavásárlolta lejáró átváltható kötvényeit.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet

A menedzsment optimista

A Tesla vezetése természetesen most sem mulasztotta el megosztani várakozásait a vállalat befektetőivel:

  • A Tesla megerősítette, hogy 360-400 ezer autót gyárthat 2019-ben, amely 45-65 százalékos növekedést jelenthet 2018-hoz képest
  • Amennyiben a kínai üzemben sikerül felpörgetni a gyártást 2019 negyedik negyedévében, a Tesla képes lehet arra, hogy 500 ezer autót gyártson globálisan. A menedzsment ugyanakkor kiemelte, hogy ez egy nagyon optimista várakozás, de ők mindenképpen ezt az elérendő célszámot tartják szem előtt. Egy sokkal valószínűbb forgatókönyv szerint az 500 ezer darabos gyártást a 2020 júniusában záródó 12 hónapban fogják tudni teljesíteni
  • A menedzsment mindent elkövet majd azért, hogy a Model 3, a Model S és a Model X esetében elérjék a 25 százalékos bruttó marzsot
  • A második negyedévben 90-100 ezer Teslát értékesíthet a vállalat globálisan
  • A Tesla Energy üzletág árbevétele érdemben növekedhet 2019-ben, valamint a szerviz és egyéb szolgáltatások üzletág is növekedhet, utóbbinál a hatékonyabb működésnek köszönhetően a bruttó marzs növekedésére számítanak
  • A capex 2-2,5 milliárd dollár között alakulhat 2019-ben. A Tesla menedzsmentje kiemelte, hisznek abban, hogy az összes meghatározó projektjüket folytatni tudják, legyen szó akár a kínai gyár felépítéséről, vagy a Tesla Semi és a Model Y fejlesztéséről, valamint a Supercharger-hálózat és a szervizek globális bővítéséről.
  • A Model Y leendő értékesítésével kapcsolatban a Tesla kiemelte, hogy hatalmasak a várakozásaik: az SUV-modellt ugyanis durván 48 ezer dollárért kínálják majd a vevőknek, amely nagyjából 20 ezer dollárral lesz alacsonyabb más gyártók hasonló, tisztán elektromos meghajtású modelljeihez képest. Részben ezért, részben pedig az SUV-szegmens népszerűségének köszönhetően a Teslánál hisznek abban, hogy a Model Y végül felülmúlhatja majd a Model S, X és 3 együttes értékesítését is

A legérdekesebb dolgok a végére maradtak

A legfontosabb előrejelzését a Tesla a sor végére hagyta, eszerint a vállalat szabad cash flowja a következő negyedévekben, beleértve a soron következő második negyedévet is, pozitív lesz. Ráadásul az értékesítések felpörgetésének, valamint a költségek lefaragásának köszönhetően a Tesla jelentősen csökkenti majd veszteségét a második negyedévben, míg a harmadik negyedévtől ismét nyereségesen működhet a menedzsment várakozásai szerint.

Ezért is érdekes, hogy Musk a beszámolók szerint a negyedéves gyorsjelentés publikálását követő konferenciabeszélgetésen egy elemzői kérdésre válaszolva arról beszélt, hogy a Tesla nem támaszkodhat külső forrásokra, és nem hiszi, hogy a forrásbevonás helyettesítheti azokat a lépéseket, amelyek a vállalat hatékonyabb működtetéséhez szükségesek. Majd hozzátette, a Tesla egy sokkal hatékonyabban működő szervezet ahhoz képest, mint amilyen egy évvel ezelőtt volt, azoknak a drámai fejlesztéseknek köszönhetően, amelyeket végrehajtottak. Éppen ezért Musk úgy vélte, ezen a ponton már érdemes lehet elgondolkodni egy esetleges tőkeemelésen. Bár konkrét kijelentés nem hangzott el, ez utóbbi gondolatmenet azért is nagyon érdekes, mert a Tesla vezére korábban állította, nem lesz szükségük újabb tőkeemelésre a futó projektek megvalósításához.

Meg sem rezdült az árfolyam

Bár a negyedéves beszámoló közzétételét követően az első befektetői reakciók pozitívak voltak, vagyis a Tesla árfolyama emelkedett az amerikai tőzsdék zárását követő kerekedési szakaszban, a folytatásban az árfolyam visszatért a szerdai záróár közvetlen közelébe. Az eddig eltelt évet nézve pedig elmondható, hogy a Tesla árfolyama több mint 22 százalékot csökkent.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet
shutterstock_1488477983
Boris Johnson
General Motors sztrájk
shutterstock_1504552151
Frankfurt Stock Exchange
shutterstock_1277173258
baba_baby
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
General Motors sztrájk