Fájdalmas hír érkezett az autópiacról - A remény szikrája is kihunyt
Üzlet

Fájdalmas hír érkezett az autópiacról - A remény szikrája is kihunyt

Portfolio
Júniusban tovább csökkentek az autóeladások az Európai Unióban, amelyben a naptárhatás is fontos szerepet játszott. A meghatározó autópiacokon kivétel nélkül kevesebb új autó került értékesítésre és a vezető autógyártók közül csupán néhány volt csak képes arra, hogy növelje eladásait múlt hónapban. Érdemi javulás sem várható a közeljövőben, már az Európai Autógyártók Szövetsége sem számít növekedésre idén.
Az európai új autó értékesítések (amikor személyautó értékesítésről vagy eladásról írunk minden esetben az újautó-regisztrációt értjük ez alatt) száma közel 1,44 millió darab volt júniusban, amely 7,8 százalékos csökkenést jelentett 2018 azonos időszakához képest az ACEA legfrissebb statisztikái szerint. A mostani visszaeséssel kapcsolatban ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a naptárhatás fontos szerepet játszott a csökkenésben. Idén júniusban ugyanis két munkanappal kevesebb volt, amely érdemi hatással volt az eladásokra. A teljes eddigi évet figyelembe véve pedig elmondható, hogy 8,18 millió autót adtak el az Európai Unióban, amely 3,1 százalékos csökkenést jelentett 2018 első hat hónapjához képest.

A jövővel kapcsolatos várakozások sem adnak okot az optimizmusa, az EY szakemberei szerint a borús gazdasági környezet, a Brexittel kapcsolatos véget nem érő tárgyalások és politikai kockázatok egyaránt abba az irányba mutatnak, hogy nem fog növekedni az új autók regisztrációjának a száma az EU-ban.

A júniusi statisztikákból kiderült az is, hogy az EU meghatározó autópiacai közül egy sem volt képes a bővülésre: Franciaországban (-8,4%), Spanyolországban (-8,3%), az Egyesült Királyságban (-4,9%), Németországban (-4,7%) és Olaszországban (-2,1%) is kevesebb autót adtak el, mint 2018 azonos időszakában. Júniusban csupán 5 olyan ország volt az EU-ban, ahol nőttek az új autó eladások. A legjobb teljesítményt ismét Litvánia (+41,1%) nyújtotta, ahol részben az alacsony bázis hatására látványos volt a bővülés. A sorban Románia (+39,4%) és Írország (+12,7%) következett.

Fájdalmas hír érkezett az autópiacról - A remény szikrája is kihunyt

A legtöbb autógyártónak csökkentek az eladásai

Júniusban a legtöbb vezető autógyártó eladása csökkent, a legnagyobb visszaesést a Nissan (-25,6%), a Volvo (-21,9%) és a Fiat (15,1%) értékesítése szenvedte el. Ugyanakkor akadt néhány olyan autógyártó is, amely ebben a nehéz időszakban is képes volt arra, hogy növelje eladásait: a Kia (+1,2%), a Toyota (1,6%) és a Dacia is több autót értékesített 2019 júniusában, mint egy évvel korábban.

Júniusban az abszolút győztes a Seat lett, a márka múlt hónapban több mint 50 ezer autót értékesített, amely 7,4 százalékos növekedést jelentett 2018 azonos időszakához képest.

Fájdalmas hír érkezett az autópiacról - A remény szikrája is kihunyt

Az ACEA pesszimistább, mint korábban

Az elmúlt hónapok gyenge teljesítményét látva nem csoda, hogy rontotta idei értékesítési előrejelzését az Európai Autógyártók Szövetsége a gazdasági növekedés lassulására és a Nagy-Britannia európai uniós tagságának megszűnésével (Brexit) kapcsolatos üzleti aggodalmakra hivatkozva. Az ACEA június végén közölte, immár arra számít, hogy tavalyhoz képest idén egy százalékkal, valamivel több mint 15 millióra csökken a forgalomba helyezett új személyautók száma. Eddig egyszázalékos növekedést várt a szervezet.

Magától értetődik, hogy a Brexitből következő bármilyen további akadály, költség vagy késlekedés komoly veszélyt jelent a munkahelyekre és a növekedésre az autógyártó ágazatban

- figyelmeztetett Erik Jonnaert, a szervezet elnöke, hozzátéve, hogy a Brexitből fakadó bizonytalanságok és a változékony makroökonómiai feltételek mellett az enyhe csökkenés a piac természetes stabilizálódását is jelenti.

Nagyon nehéz helyzetben vannak az autógyártók

A globális autópiac lassulása és a kihívásokkal teli működési környezet hatására egyre több autógyártó és beszállító kényszerül arra, hogy csökkentse korábbi várakozásait a 2019-es üzleti évre vonatkozóan. Legutóbb a Daimler menedzsmentje módosította lefelé a várakozását: a vártnál gyengébb várható idei eredményt részben azzal magyarázták, hogy a lassan felfutó gyártás a különböző modellek elérhetőségét is befolyásolja, és a globális autópiac sem a korábban vártnak megfelelő mértékben bővül.

A problémák kapcsán érdemes felidézni azt is, hogy nemrég izgalmas összefoglaló anyagot tett közzé az ACEA, amelyből többek között kiderült, hány embernek adott munkát a járműipar, mennyi autót gyártottak, regisztráltak és mely járműkategóriák voltak a legnépszerűbbek a vásárlók körében az Európai Unióban. Továbbá pontos képet kaphatunk arról is, hogyan alakult a járműflotta mérete, vagy éppen az átlagos szén-dioxid-kibocsátás az EU-ban. Ezeknek a statisztikáknak a bemutatása természetesen fontos és érdekes, de nem ezektől válik igazán izgalmassá az anyag, hanem attól az aggasztó összképtől, amely akkor rajzolódik ki előttünk, ha a számok mögé nézünk. Olyan folyamatok zajlanak ugyanis Európában, amely nagyon nehéz helyzetbe hozhatja az autógyártókat.

Az Európai Bizottság és Tanács által korábban elfogadott rendelet értelmében ugyanis az autógyártóknak 2021-re átlagosan 95 gramm/kilométerre kell mérsékelniük a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukat. A közzétett statisztikák viszont ismét rávilágítottak arra, hogy az európai vásárlók dízelundora és az SUV szegmens népszerűsége miatt nagyon nehéz dolga lesz az autógyártóknak. A helyzetet pedig csak súlyosbítja, hogy a statisztikák szerint a vásárlók körében nőtt a nagyobb szén-dioxid-kibocsátású autók népszerűsége, míg a legkevésbé szennyező új autók részesedése zsugorodott az eladásokon belül. Mindez komoly probléma, hiszen azok a szereplők, amelyek nem lesznek képesek határidőre teljesíteni az előírásokat, hatalmas büntetésekre számíthatnak.

Címlapkép forrása: Gettyimages
londonparlament
europaibizottsag
huaweigetty
Frankfurti tőzsde
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Délutáni webinárium MA
Praktikus tanácsok online tőzsdézéshez és kockázatkezeléshez.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
2019. október 17.
Hiventures - Portfolio KKV Tőkefinanszírozás 2019
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
huaweigetty