masterplast
Üzlet

Nagyot ment a Masterplast tavaly: jóval a cél felett az adózott eredmény (2.)

Erős évet zárt a Masterplast, 2019-ben a vállalat hozta a menedzsment által az év elején kitűzött bevétel-és EBITDA-célokat, az adózott eredmény szintjén pedig felül is teljesítette a tervet. A negyedik negyedévben a bevétel egyszámjegyű emelkedése mellett profitszinten kétszámjegyű növekedésről számolt be a cég, ami a profitabilitás javulását jelzi. A vezetőség pozitív építőipari környezettel számol a folyó évre is, ami megalapozhatja a további növekedést – derül ki a cég kedden, piaczárás után közzétett gyorsjelentéséből.

A bevételek

A negyedik negyedévben folytatódott a bevételek emelkedő trendje a Masterplastnál, ami immár harmadik éve tart a cégnél: 2019 negyedik negyedévét 25,2 millió eurós bevétellel zárta a cég, ami 6,5 százalékos növekedést jelent az előző év azonos negyedévéhez képest.

Az október-decemberi időszakban kissé visszafogott, de jellemzően pozitív tendenciákat tapasztalt a Masterplast mind az új lakás, mind pedig a cég számára kiemelten fontos felújítási piacon – áll a negyedéves gyorsjelentésben. A fő tevékenységet adó szigetelő-és egyéb építőanyagok értékesítését jelentősen befolyásolja a gazdasági környezet, különösen az ingatlanpiac és az építőipar alakulása.

A régiók

A Masterplast fő piaca Magyarország, ahonnan a bevételek 45 százaléka származott a negyedik negyedévben.

Erősen teljesített a hazai piac, a bevétel 12 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőtti szintről.

Magyarországon mérsékeltebben növekvő negyedévet zárt az építőipar. A 2016-ban kezdődött építési láz még tart és bár lassuló, de még mindig érdemi növekedés jellemzi a piacot, számottevő a folyamatban lévő építkezések száma is. Az új lakásépítések száma már csökken és a munkaerőhiány (ami nem csak ágazati, de országos probléma is), rányomja a bélyegét az építőipar teljesítményére, csúszásokat okozva.

A nagyobb súlyú országok közül Romániában javuló képet mutatott a negyedik negyedévben az építőipar az állami támogatásoknak köszönhetően, folytatódtak az épületszigetelési projektek. Az időszak szokatlanul enyhe időjárása is kedvezően hatott a keresletre az időszakban. Mindezek eredményeként 14 százalékkal ugrott meg Masterplast bevétele Romániában az előző év azonos negyedévéhez képest.

A magyar és a román piacon kívül még kétszámjegyű bevételnövekedést mutatott az ukrán piac is, ahol 10 százalékkal növekedett a vállalat bevétele év/év alapon az építőipar növekedésének köszönhetően (20 százalékkal emelkedett az elvégzett építési munkálatok értéke). A szerbiai és a szlovákiai értékesítési bevétel szintén növekedett (4, illetve 2 százalékkal).

A horvátországi bevétel 1 százalékkal esett, a lengyel és az észak-macedóniai piacon volt nagyobb, 10 százalék feletti visszaesés. Lengyelországban lelassult az építőipar, az építési-és szerelési munkák értéke csökkent, növekvő bérek, emelkedő építőanyag-árak, valamint munkaerőhiány jellemezte a piacot, a kilátásokra pedig nyomásként nehezedik, hogy a teljesített szolgáltatások és munkák kifizetése késedelmes. Észak-Macedóniában csökkent az ingatlanok iránti kereslet és emelkedett az iparági szakmunkások bére, de a régió csak a csoport bevételének kevesebb mint 2 százalékát adja.

A gyártás

A negyedévben javult a szerbiai EPS és hagyományos üvegszövetgyár teljesítménye, míg a káli habfólia termelés felfutása jelentősen elmaradt a tervektől és a bázistól:

  • A csoport szabadkai EPS gyártása negyedévében folytatta az év eleje óta tartó pozitív trendet újra növekedő termelési mennyiséget hozott a tavalyi év azonos időszakához képest. A növekedés üteme továbbra is magas,15% feletti . Az októberi hónap minden idők legmagasabb termelését hozta, az üzem kihasználtsága gyakorlatilag 100%-os volt.
  • A szabadkai hálós élvédő gyártás kibocsátása 5%-kal a bázis alatt teljesített.
  • Szabadkán a hagyományos üvegszövet gyárban a termelés mértéke és a kibocsátás is növekedett a bázis időszakhoz képest. A növekedési terveket sikerült felülmúlni, mind a gyártott, mind az értékesített mennyiségekben. A kibocsátás 33%-kal haladta meg az előző évi bázist az utolsó negyedévben. A technológiai fejlesztések jól működtek, a termelés hatékonyabb lett, a termék minősége javult - közölte a cég.
  • A csoport káli központú habfólia üzemében az utolsó negyedévben a kibocsátás a bázistól ismét elmaradt. Legnagyobb csökkenés továbbra is a meglévő csomagolóipari vevőknél volt, de a kapcsolt vállalati piacok és az export piacok esetében is tapasztalható volt egy minimális elmaradás a tavalyi év azonos időszakához képest. Az új termékek bevezetése folytatódott, melyből már voltak visszatérő megrendelések az év végével.

A termékek bevétele

A legnagyobb súlyú termékcsoport (a bevételek szintjén) a homlokzati hőszigetelő rendszerek, amely a teljes bevétel közel felét adta a lezárt negyedévben. Az üzletág nagyban hozzájárult a csoportszintű bevételek növekedéséhez, az előző évhez képest ugyanis 12 százalékkal ugrott meg a negyedéves bevétel. A csoporton belül az EPS és az üvegszövet termékeknél mutatkozott a legnagyobb mértékű növekedés, a piacok közül pedig a magyar piacon volt a legnagyobb mértékű a bővülés.

A szárazépítészeti rendszerek területén szintén 12 százalékos növekedést könyvelt el a Masterplast, a gipszkarton rendszerek esetén szintén a magyar piacon volt a legdinamikusabb a növekedés.

A tetőfóliák-és tetőelemek bevétele stagnált a negyedévben, a diffúziós tetőfóliák cikkcsoportjában kissé csökkent a forgalom. Az ipari alkalmazások bevétele szintén nem változott az előző évihez képest, miután a csomagolóipari termékek forgalma visszaesett.

A hő-, hang- és vízszigetelő anyagok üzletág 6 százalékos forgalombővülésről számolt be, az építőipari kiegészítő termékek szegmensben viszont 16 százalékos bevételcsökkenést közölt a cég, miután a cég több piacán (köztük a magyar piacon) is csökkent a termék értékesítésének bevétele.

A költségek

A személyi költségek a bevételnél jóval nagyobb ütemben növekedtek a negyedik negyedévben az egy évvel korábbi szinthez képest. A szerb üvegszövet háló gyár személyi bővülésének, illetve a béremeléseknek tulajdoníthatóan 40 százalékkal ugrottak meg a személyi jellegű ráfordítások 2018 negyedik negyedévéhez viszonyítva. 2019 végén 1099 főt alkalmazott a cégcsoport, míg a bázisidőszakban 925 dolgozója volt.

Az gyártási alapanyag költségek, a bérleti díjak, a szállítási költségek és az energiaköltségek növekedtek, miközben az üzemanyag-és a karbantartási költségek csökkentek a negyedévben.

Csökkent az elszámolt amortizáció 2019. negyedik negyedévben, csakúgy, mint az egyéb működési ráfordítások a bázisidőszak veszteségével szemben, amikor is a szerbiai üvegszövet gyártáshoz kapott támogatás feloldások javították az időszak eredményét a bázishoz képest.

Az eredmények

A bevétel egyszámjegyű növekedése mellett minden eredményszinten kétszámjegyű növekedést tudott felmutatni a Masterplast a negyedik negyedévben:

  • az EBITDA 23 százalékkal
  • az üzemi eredmény 71 százalékkal
  • az adózás előtti eredmény 29 százalékkal
  • az adózott eredmény 45 százalékkal ugrott meg.

Mindez azt jelenti, hogy a profitráták javultak az egy évvel ezelőtti szintről, az EBITDA-marzs 4,4 százalékról 5,1 százalékra emelkedett, az üzemi eredményszint pedig 1,4 százalékponttal emelkedett, 3,9 százalékra.

A Masterplast negyedéves számai
ezer EUR 4Q 18 4Q 19 változás
Értékesítés árbevétele 23 605 25 151 6,5%
EBITDA 1 040 1 275 22,6%
EBITDA-szint 4,4% 5,1% 0,7%
Üzemi eredmény 570 972 70,5%
Üzemi eredményszint 2,4% 3,9% 1,4%
Adózás előtti eredmény 582 750 28,9%
Adózott eredmény 456 660 44,7%
EPS (EUR) 0,03 0,04 33,3%
Forrás: Masterplast, Portfolio      

Az év

A Masterplastnál december végén zárult a pénzügyi év, így a negyedik negyedéves számokkal együtt az éves eredményeket is publikálta a vállalat. A bevétel és az EBITDA elérte a korábban közzétett eredménycélokat (107 millió eurós bevétellel és 7,27 millió eurós EBITDA-val zárta az évet a Masterplast), az adózott eredmény viszont jelentősen, több mint 20 százalékkal felülteljesítette a menedzsment célját.

Az év elején 4 millió eurós eredménycélt tűzött ki a vezetőség, ehhez képest 4,8 millió euró lett az éves profit.

A Masterplast éves számai
ezer EUR 2018 2019 változás
Értékesítés nettó árbevétele 97 340 107 134 10,1%
EBITDA 6 034 7 268 20,5%
EBITDA-szint 6,2% 6,8% 0,6%
Üzemi eredmény 4 119 5 244 27,3%
Üzemi eredményszint 4,2% 4,9% 0,7%
Adózás előtti eredmény 3 624 5 313 46,6%
Adózott eredmény 3 325 4 819 44,9%
EPS (EUR) 0,22 0,32 45,5%
Forrás: Masterplast, Portfolio      

Az egyes termékcsoportok közül a teljes 2019-es évet tekintve az ipari alkalmazások mutatták a legnagyobb mértékű bevételnövekedést (+25%), de nem sokkal marad el mögötte a legnagyobb súlyú divízió, a homlokzati hőszigetelő rendszerek sem (+15%). Egyedül az építőipari kiegészítő termékek szegmens bevétele csökkent 2018-hoz képest.

Ami a régiókat illeti, a magyar piac növekedett a legdinamikusabban, a bevétele 20 százalékkal ugrott meg, de kétszámjegyű növekedés volt 2019-ben az ukrán piacon, valamint az export tevékenységek bevételében is. A bevételváltozás szempontjából leggyengébben teljesítő régiók Lengyelország és Észak-Macedónia voltak.

A kötvénykibocsátás

A negyedik negyedévben lezajlott egy 6 milliárd forintos kötvénykibocsátás az NKP keretein belül, amelyből meglévő hiteleit refinanszírozta a cég. A csoport a forintban kibocsátott kötvényekből befolyt pénzösszeget euró alapú anyavállalati hitelként folyósította a leányvállalatai részére. Az eltérő devizában nyilvántartott tranzakcióból eredő árfolyamhatások, valamint a kamatköltségek optimalizálása érdekében a társaság 2019. decemberében fedezeti ügyletet kötött, melynek az eredményre gyakorolt hatása az utolsó negyedévben nem jelentős, ugyanakkor az elkövetkező években a vállalat jelenlegi finanszírozási struktúrája alapján számított kamatköltségek csökkenni fognak - ígéri a Masterplast.

A jövő

A magyar piacon a következő évre az építőipari várakozások továbbra is pozitívak, bár az év végével lezárult áfakedvezmény visszavonása hatással van az új beruházások indítására. Viszont a nyáron indult kibővített CSOK lehetőségeket hozhat a felújítási piacon. Mindent összegezve a Masterplast pozitív építőipari környezettel számol a következő évre is, ami jó alapot nyújthat a további növekedésre – áll a negyedéves jelentésben.

A cég tavaly év elején kitűzött célja 5 millió eurós adózott eredmény volt 2020-ra, ami a 2019-es tényadathoz képest kismértékű növekedést jelentene. De ezzel a prognózissal egyidőben még 4 millió eurós adózott eredményt célzott meg a cég 2019-re, amit végül jelentősen felülteljesített a vállalat (4,8 millió euró lett).

Az adózott eredmény az osztalék szempontjából lényeges, ugyanis a vállalatnál az osztalék maximális mértéke az adózott eredmény 50 százaléka lehet. 4 millió eurós 2019-es eredménnyel számolva még részvényenként 44 forintos osztalék volt a tervezett, ebből a szempontból biztató, hogy felül tudta teljesíteni a tavalyi célt a vállalat.

Menedzsment kommentár

A számunkra legfontosabb magyar piacot tekintve a következő évekre az építőipari várakozásaink továbbra is kifejezetten pozitívak. Bár az év végével lezárult áfakedvezmény visszavonása hatással van az új beruházások indítására, de jelentős-több évre nyúló mennyiségben várnak még kivitelezésre a megkezdett projektek. Emellett a nyáron indult kibővített CSOK és a fejlődő energiatudatosság további bővülést hozhatnak a felújítási piacon

– kommentálta a gyorsjelentést Tibor Dávid, a Masterplast elnöke.

Nádasi Róbert, a Masterplast vezérigazgatója hozzátette, hogy

Kifejezetten sikeres évet zárt a Masterplast a 2019-es évben, hiszen nem csak az árbevételünk, de az eredményességünk is rekord közeli volt. Optimistán tekintünk az elkövetkezendő időszakra is, régiós szinten pozitív építőipari környezettel számolunk. A tovább bővülő gyártás, a T-Cell akvizíció szinergiáinak kihasználása, valamint a szélesedő gyártási tevékenységünk jó alapot nyújt a további dinamikus növekedéshez.

Az árfolyam

A Masterplast árfolyama 7,25 százalékot emelkedett az elmúlt egy évben, amivel felülteljesítette a BUX indexet, a hazai benchmark ugyanis 5,1 százalékot emelkedett ugyanezen időtávon. Jelenleg egy elemző követi a Masterplast részvényeit, az MKB elemzője legutóbbi, decemberi elemzésében 910 forintos célárat fogalmazott meg a társaság papírjaira, ami a keddi záróárfolyamhoz képest 23 százalékos felértékelődési potenciált jelent. Az ajánlása vétel.  

Kereskedés MASTERPLAST-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén! Kedvező feltételek, profi ügyfélszolgálat. Start
koronavirus, mikroszkop
15 tőzsdei összeomlást okozott a Bank of America, most megfizeti az árát
kórház
kórház
kórház getty
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. május 19.
Portfolio HR Revolution 2020
2020. május 21.
FM & Office 2020
2020. május 21.
Future City 2020
2020. június 2.
Smart Logistics 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Elemző / Vezető elemző

Elemző / Vezető elemző
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
gázmaszkos ember bénázik egy moslékos hordóval a menzán