xiaomiatlatszotelefon
Üzlet

Ez a jövő? - Hamarosan a telefon lehet a központja a háztartásunk, az autónk, az irodánk eszközeinek

2020-ban még a Samsung uralta a globális mobilpiacot, azonban a kínai gyártók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az értékesítésekből, különösen látványos a jó ár/érték arányú telefonjairól ismert Xiaomi előretörése. Mára a világ harmadik legnagyobb mobilgyártójává vált a Xiaomi és nem csak a telefonok, de az IoT-eszközök piacán is ambiciózus tervei vannak. A cég stratégiájáról, a globális telefonpiacról, a koronavírus-járvány hatásáról, a mobiltelefonok és az internethez kapcsolt eszközök jövőjéről kérdeztük a Xiaomi magyarországi országmenedzserét, Wagner Tibort.

Alaposan átalakult a globális mobilpiac az elmúlt években, olyan nagy gyártók váltak irrelevánssá mint a Sony vagy a HTC, miközben a kínai cégek, mint a Xiaomi egyre nagyobbak. Mi mozgatja a globális mobilpiacot?

Az innováció, a magas minőségre való törekvés, a folyamatos kutatás-fejlesztés a piacok legfontosabb vezérlőelve. A globális gazdaságban ugyanakkor az egyes országok kereskedelempolitikai törekvései is alakíthatják a piac organikus folyamatait. A digitalizáció korában a mobil platformok az átalakulás legfontosabb hajtóereje. A piaci változásokban jelentős szerepe van annak, hogy melyik szereplő milyen hamar teszi elérhetővé a legújabb technológiákat és természetesen az is, hogy az egyes piacokon hogyan alakul az elérhető választék.

Az Egyesült Államok Kína-ellenes stratégiája jelentős negatív hatással volt a Huawei-re. Ki tudta használni a nagy versenytárs háttérbe szorulását a Xiaomi? Lehet ebben változás Joe Biden elnökségével?

A Xiaomi figyeli a versenytársait, de stratégiáját nem a versenytársakkal kapcsolatos fejlemények határozzák meg. Intenzív európai terjeszkedésünk egy globális fejlődési stratégia része: rengeteg új munkatársat vettünk fel tavaly, és ez véletlenül esett egybe az amerikai döntésekkel. Versenypiaci szereplőként stratégiai lépéseinket nem feltételezett gazdaságpolitikai döntésekhez igazítjuk.

Globálisan a Xiaomi fel tudott jutni a harmadik helyre 2020 harmadik negyedévében az értékesítési volumen tekintetében. Mi történt a Xiaomi-nál 2020 Q3-ban és mi történt a versenytársaknál?

A harmadik negyedévre ért be az a Xiaomi három évvel ezelőtt elindított globalizációs stratégiája, aminek a lényege az volt, hogy ne csak a kínai üzleten múljon a cég sikeressége. A Kínán kívüli tevékenységek közül először Indiában lett piacvezető, majd 3-3,5 évvel ezelőtt elkezdte építeni az európai üzletet is. 2020 harmadik negyedévében a bevételek 55 százaléka már nem a kínai piacról származott.

Gondolom szeretnének minél nagyobb részt kihasítani a piacból, de ehhez valószínűleg minden szegmensben versenyezni kell. A Xiaomi inkább a középkategóriás, olcsóbb telefonjairól ismert, terveznek erősíteni a felső kategóriában is?

Valóban a középkategóriában vagyunk nagyon erősek, ezt képviselik a Redmi Note-sorozat különböző készülékei, ez a termékvonal a Xiaomi legnépszerűbb készülék családja. A felső kategóriás szegmensbe most az európai és a magyar piacon az Mi 10T-szériával lépünk be. Nagyon nagy erőket mozgósítottunk, igyekszünk feljebb pozícionálni a Xiaomit. Véleményem szerint sikerült technikailag is versenyképes termékeket hozni a felsőbb szegmensekbe, amelyeknél teljesül, hogy egy kiváló technikai paraméterek rendelkező készüléket fogyasztóbarát áron lehet megvásárolni.

wagnertibor
Forrás: Xiaomi

Több mobilgyártó próbálkozott hajtogatható telefonokkal az elmúlt 1-2 évben. Lehet bennük potenciál, vagy ez csak egy mellékirány, ami előbb-utóbb el fog tűnni? Mi lehet a telefonok jövője, milyen izgalmas újításokban gondolkoznak most a gyártók?

Van egy szűk piaca a hajlítható kijelzős telefonoknak, de nagyon drágák, és még nem igazán sikerült megtalálni a jó felhasználási területeket. Nekünk is van koncepciónk hajlítható kijelzőjű telefonra (ez a Mi Mix Alpha), de meg kell találnunk ennek az igazi felhasználási területét, hiszen számunkra mindig az a fő szempont, hogy a fejlesztések valódi értéket hozzanak a felhasználók életébe.

Az okostelefon az érintőképernyővel meg applikációkkal még hosszú ideig uralni fogja a telefonpiacot, nem is tudom elképzelni, hogy mi válthatja ezt le. Elképzelhető, hogy egyszer a bioelektronika olyan szintre fejlődik, hogy már megérinteni sem kell a kijelzőt, hanem gondolati úton tudjuk vezérelni, de ez még nem a holnap technológiája.

Ami most zajlik, és amiben mi úttörők vagyunk, hogy a telefon a központja legyen a körülöttünk lévő, egymáshoz kapcsolódó eszközöknek.

A telefon van a középpontban, amelyről elérjük azokat a technológiai eszközöket a háztartásunkban, az autónkban, az irodánkban, amelyek jobbá és egyszerűbbé teszik az életünket.

Az okostelefonok mellett a viselhető IoT-eszközök piacán is jelen van a Xiaomi. Milyenek a kilátások, melyek a legnépszerűbb eszközök, milyen új, izgalmas fejlesztések vannak a piacon az okosórákon, okoskarkötőkön kívül?

Jelenleg 289,5 millió Xiaomi IoT termék van csatlakoztatva az IoT platformunkhoz. Nagy újdonság volt, amikor a robotporszívókat, a légtisztítót, az otthoni párásítót, vagy a világítást elkezdtük vezérelni a telefonnal.

Gyakorlatilag határtalan a felhasználhatósága és csak a kereskedelmi észszerűség szab határt annak, hogy milyen terméket okosítunk és bocsátunk a piacra.

Magyarországon most a televíziók forgalmazását kezdtük el, és ebben szeretnénk jövőre még előrébb lépni több típussal, nagyobb szériával. A Xiaomi valójában nem is a telefonokkal robbant be először Magyarországra, hanem az IoT termékeket hozták be a nagykereskedők, ez egy fontos lépés volt a márka ismertségének építésében. Magyarországra a routereket is szeretnénk behozni, amelyek eddig nem voltak hivatalos forgalomban, valamint a Xiaomi saját márkanév alatt futó okosóráját.

Már minden nagyobb mobilgyártónak van már 5G-s telefonja, hogy alakul a készülékek iránti kereslet? Mikor lesz mainstream az 5G-s telefon Magyarországon?

Az 5G-s telefonok terjedése elsősorban attól függ, hogy milyen a lefedettség, és milyen releváns szolgáltatások vannak ezen az új átviteli technológián. Kell továbbá, hogy a felhasználók számára nyújtsanak egy olyan élményt, hogy szükségét érezzék az 5G-s készülékre váltásnak. Magyarországon két szolgáltató már elindította az 5G-s szolgáltatást, természetesen lefedettségi korlátokkal.

A Xiaomi óriási lehetőséget lát az 5G-s készülékekben, hiszen a cég talán a legerősebb abban a világon, hogy hogyan lehet egy új technológiát, ami relatív drága, nagyon gyorsan demokratizálni és elérhető áron a piacra hozni.

Most a versenytársakhoz képest 30-40 százalékkal olcsóbb 5G-s telefonokat bocsátottunk ki, és a törekvésünk az, hogy elérhetőbbé tegyük ezt az új technológiát a felhasználók számára.

Milyen volt az idei karácsony, ami szezonálisan a telefongyártók legerősebb időszaka? Hogyan hatott a koronavírus-járvány a termékek keresletére, a beszállítói láncokra?

A Xiaomit nem vágta földhöz a járvány, nagyon ügyesen menedzseltük a beszállói láncot, a beszerzéseket, a gyártást. Nem mondom, hogy nem érzékeltünk áruhiányt, de a cég alapvetően támogatni tudta a brutális növekedést.

Most az egész mobilpiacon érzékelhető egy processzor ellátási probléma, ez szinte minden gyártót érint és nem csak a mobilpiacot, de a tévépiacot és a notebookpiacot is.

Melyek a fő kockázatok most az iparágra, a cégre nézve globálisan?

Az első számú kockázat az, amiben benne élünk, a Covid, hogy mikor lesz vége és hogyan. A járvány hatással van a beszállítói láncokra, a vásárlóerőre, a disztribúcióra. Ha a bolt zárva van, az értékesítés átterelődik az online csatornákra, amennyire tud. Rövid távon ebben látom a legnagyobb veszélyt, hogy a gazdaság hogyan tud túllépni a koronavíruson, és ez ránk is hatással van.

xiaomiredmik30ultra
Xiaomi Redmi K30 Ultra telefon, forrás: Alex Tai/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Hogy néz ki a magyar okostelefon-piac? Ki a legnagyobb szereplő, hogy változtak az erőviszonyok az elmúlt években?

A magyar piac nem különbözik lényegesen más európai piacoktól: darabszám értékesítésben döntő többségben vannak az Android operációs rendszert alkalmazó gyártók, és ez fogyasztói oldalról is a leginkább preferált megoldás. Nagyon koncentrált a piac, néhány szereplő fedi le az igények több mint nyolcvan százalékát, és most már ebbe az elit körbe a Xiaomi is beletartozik.

Mi a stratégiai cél Magyarországon? Van még növekedés egyáltalán a magyar piacon?

A célunk nőni, nőni és nőni; szeretném, ha kettes számjeggyel kezdődne a piaci részesedésünk. Tovább akarjuk szélesíteni a magyarországi felhasználói bázisunkat, növelni a piaci részesedésünket minden csatornán, és új termékcsoportokat behozni a magyar piacra, például a televíziókat.

Az elmúlt időszakban a magyar mobilpiac stagnált, a becslés 2,4 millió darabos értékesítés évente. Mi nem csupán a piaci növekedéssel együtt nőttünk, hanem azáltal is, hogy a többféle termékre és szoftveres megoldásra építő Xiaomi ökoszisztéma dinamikusan növekszik. Ennek köszönhetően egyre nagyobb szeletet hasítunk ki a tortából. A negyedik negyedévben további részesedés bővülésre számítok a magyar piacon.

Magyarországon milyen szerepük van a különböző értékesítési csatornáknak, változtatott ezen valamit a koronavírus?

Magyarország szolgáltatóvezérelt piac, a mobiltelefonok 80 százalékát a szolgáltatói csatornák adják el. A magyar felhasználók még mindig elég konzervatívak az internetes beszerzéseket illetően, kevesebb mint 20 százalék az internetes vásárlások aránya a teljes magyarországi értékesítésből. A Xiaomi meglehetősen erős az e-commerce-ben, ezért gondolkozunk azon, hogy hogyan lehetne az internetes csatornát erősíteni. A saját boltokban is lemaradásban voltunk, tavaly egyetlen ilyen volt a Lurdy-házban, amit egy partnerünk nyitott, ezt követően nyílt egy az Aréna Plazában, és ezen a héten nyílik egy Debrecenben. Ezen az úton tovább szeretnék menni, 10-12 Xiaomi-márkaboltot látok reálisnak, és a törekvésem, hogy ezek többsége 2021-ben megnyíljon.

Befektetői szemmel nézve kevésbé értékes a piaci részesedés, ha nem járul hozzá profit. Mi a helyzet a Xiaominál? A harmadik negyedévben nyereséges volt a cég, mik a fő profit driverek a cégnél?

Ha a profittömegre gondolunk, egyértelműen a telefonok, ugyanakkor profitunkhoz nagy mértékben járulnak hozzá az IoT termékek és a hozzájuk kapcsolódó online szolgáltatások.  A Xiaomi-nál a cél, hogy a telefonok profitrátája nem haladhatja meg az 5 százalékot, ha ez megtörténik, azt vagy promócióban, vagy termékfejlesztésben visszaforgatjuk a felhasználóinknak. Ez is az oka annak, hogy az IoT termékek profitabilitása magasabb.

xiaoiarfolymaa
A Xiaomi Corp. árfolyamának alakulása a frankfurti tőzsdén

Címlapkép: átlátszó televízió-koncepció a Xiaomi egyik kínai üzletben, forrás: Zhang Peng/LightRocket via Getty Images

pfizervakcina
dmker
rotorsandcams
iphonepro
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Magyar Nemzeti Bank pályázatot hirdet jogász munkakör betöltésére

Magyar Nemzeti Bank pályázatot hirdet jogász munkakör betöltésére
hírszerzés kiberbiztonság szerver rendszergazda kibervédelem hacker