A hétvégén a United Airlines Honoluluba induló 328-as járata, amit egy 777-200 tipusú géppel teljesített a vállalat, kényszerleszállást volt kénytelen végrehajtani Denver nemzetközi repülőterén a felszállás után nem sokkal, miután a jobboldali hajtóművével problémák léptek fel. A közelben olyan roncsokat találtak, amelyek a hajtómű borításából származhatnak. Személyi sérülés nem történt, a 229 utas és a 10 fős személyzet közül senki sem sérült meg az incidensben - írja a Reuters.
Debris from a Boeing 777 fell onto Denver suburbs during an emergency landing Saturday, with one very large piece narrowly missing a home. The plane landed safely and nobody aboard or on the ground was reported hurt. https://t.co/09qcYxbMcT
— The (Seattle) February 21, 2021
A szövetségi hivatal előzetes vizsgálatai szerint a jobboldali hajtómű két lapátja eltört, de magában a gépben csak kis kár keletkezett.
A United érintett 777-es gépe Pratt & Whitney 4000-112-es hajtóművel repül. A Boeing arra kéri a légitársaságokat, hogy egyelőre függesszék fel a repülést azokkal a gépekkel, amelyek ezzel a hajtóművel vannak felszerelve. Jelenleg 69 ilyen gép repül és további 59 áll a földön, mivel a koronavírus-járvány miatt több légitársaság jelentősen csökkentette a kapacitásait. A Boeing 777-200-as és 777-300-as gépek már viszonylag régi gépeknek számítanak és rosszabb az üzemanyag-felhasználásuk, mint az újabb modelleknek, ezért a legtöbb légitársaság elkezdte kivonni a flottájából őket. A United gépe például, amelyről levált egy darab, 26 éves.
- Az amerikai légitársaságok közül egyedül a United Airlines flottájában vannak ilyen gépek, 24 darab repül, további 28 pedig jelenleg nincs forgalomban.
- A Japan Airlines és az ANA Holdings repül ezzel a géptípussal, 13, illetve 19 gép van a flottájukban. A japán légiközlekedési hatóság utasította arra a helyi légitársaságokat, hogy tartsák a földön a kérdéses gépeket.
- A Korean Air Lines 6 gép repülését állította most, 16 Pratt & Whitney hajtóművel felszerelt 777-es van a flottájában, de ezek közül 10 egyébként is a földön áll a járvány miatt.
- Ezen kívül az Aisana Airlines rendelkezik 9 géppel az érintett modellből, a légitársaság egyelőre megbeszéléseket folytat a repülőgépgyártóval és a helyi hatóságokkal, hogy mit tegyen a forgalomban lévő gépekkel.
A japán közlekedési hivatal közlése szerint december elején a Japan Airlines egyik gépe kénytelen volt visszafordulni a bal hajtómű meghibásodása miatt. Kísértetiesen hasonló probléma merült fel a japán légitársaság gépével is, a baloldali hajtómű két lapátja megsérült, az egyik fáradásos törést szenvedett. És a United Airlinesnál sem ez volt az első eset, hogy a 777es hajtóművével gond volt, 2018 februárjában szintén egy Honoluluba tartó járaton 30 perccel a felszállás után probléma lépett fel, de biztonságos kényszerleszállást hajtott végre a gép. A vizsgálatok szerint az egyik lapát hosszában eltört, az okozta a problémát.
Az amerikai szövetségi repülési hivatal is reagált az eseményekre, vizsgálatot rendelt el és hozzátette, hogy ezeket a lapátokat csak a Boeing 777-es gépekben alkalmazzák.
A Boeing árfolyama egyelőre nem tudott reagálni a hírekre, mivel a hétvégén történt eset óta nem nyitott ki az amerikai tőzsde. Az elmúlt egy évben közel 37 százalékot zuhantak a részvények a koronavírus-járvány közepette, ami példátlan visszaesést hozott a légiforgalomban és soha nem látott veszteségeket okozott a repülőgépgyártó legnagyobb ügyfeleinél, a légitársaságoknál. Annak idején, a 737 Max-gépek tragédiájánál nagyot esett a Boeing részvényeinek árfolyama, de az a légitársaság legnépszerűbb géptípusa volt, míg ezek a 777-es gépeket már inkább leépítik a flottájukból a légitársaságok és már most is alig repül néhány tíz darab. És szerencsére a baleset is kevésbé súlyos volt, mint ami a 737 MAX gépekkel történt.

Címlapkép: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images