google bike googleplex
Üzlet

Még mindig a Google az online hirdetések királya

Portfolio
Rekordnyereségről számolt be a Google anyavállalata, az Alphabet a harmadik negyedévre, köszönhetően annak, hogy a hirdetési üzletág továbbra is erős, és úgy tűnik, hogy az Apple iOS változtatásai kevésbé érintették érzékenyen a Google-t, mint a digitális hirdetési piac többi nagyszereplőjét. Mind a bevétel, mind a nyereség tekintetében dinamikus növekedésről számolt be az internetes keresőóriás, a cég közlése szerint főként annak köszönhetően, hogy felpörgött az online kiskereskedelem. A pozitív meglepetés ellenére a részvények árfolyama kismértékben esett a zárás utáni kereskedésben, de még így is magasan felülteljesítő idén a papír.

Még mindig a Google az online hirdetési piac királya

A várakozásokat meghaladó hirdetési bevételről számolt be a Google anyavállalata, az Alphabet 2021. harmadik negyedévére, köszönhetően annak, hogy az online vásárlások felpörögtek a karácsonyhoz közeledve és úgy tűnik, hogy az mobil felhasználók követésének bekorlátozása sem vette el a hirdetők kedvét a Google-től.

Az Apple idén úgy módosított az iOS operációs rendszeren, hogy a felhasználók nagyobb hatalmat kapjanak afölött, hogy melyik mobil alkalmazások követhetik az online tevékenységieket, ettől szenved a Facebook és a Snap is, akiknél már a hirdetési bevételek alakulásán érződik az Apple lépése. Főként az amerikai bevételek a kérdésesek, hiszen az Egyesült Államokban különösen nagy az Apple piaci részesedése a mobilpiacon, a felhasználók felének iPhone-ja van. Az Alphabet pénzügyi igazgatója, Ruth Porat szerint az Apple lépésének mérsékelt hatása volt a YouTube hirdetési bevételeire, és elemzők szerint összességében a Google-t kevésbé érinthette, mint a versenytársait, hiszen a keresőmotorja gyűjt adatokat a felhasználók érdeklődéséről, ami kivételes az iparágban és rendkívül értékes a hirdetők számára.

A Forrester elemzője egyenesen úgy fogalmazott, hogy a Google immunis az Apple lépésére.

A kérdés, hogy a jövőben milyen szabályozói változások várhatóak még a felhasználói adatok kezelésében és azok mennyiben érintik a Google és a többi internetes óriás működését, amelyeknél az üzleti modellek alapja, hogy információkat gyűjtenek felhasználóikról a hatékonyabban targetálható hirdetések céljából.

Az online hirdetésekből élő vállalatokat emellett az elmúlt hónapokban az is sújtotta, hogy a hirdetők a beszállítói láncok összeomlása miatt nem tudják feltölteni polcaikat, így a hirdetéseiket is visszavágták. A Google ezt eddig egyedül az autógyártók hirdetéseiben érezte meg a cég közlése szerint.  A harmadik negyedévben a Google-nél a nagy növekedéshez a kiskereskedelmi szektor járult a leginkább hozzá, de a média és a pénzügyi szektor is sokat költött – közölte a vállalat.

A Google továbbra is világelső a digitális hirdetési piacon a bevételeket tekintve, a keresőmotorján, a YouTube videómegosztón és a különböző webes partnerségein keresztül befolyó bevételeknek köszönhetően, a második legnagyobb szereplő pedig a Facebook.

A pandémia alatt felpörgött a Google szolgáltatásai iránt a kereslet és úgy tűnik, hogy ez fennmarad a járvány enyhülésével is annak ellenére, hogy a fogyasztók elkezdtek visszatérni az üzletekbe. Az emberek több választási lehetőséget szeretnének, több információt és rugalmasságot és ez nem múlik el – kommentálta a negyedéves eredményeket az Alphabet ügyvezető igazgatója, Philipp Schindler.

Újabb rekordprofit

Az Alphabet nyeresége újabb rekordot döntött, sorozatban a harmadik negyedéve.

Az időszak főbb számai:

  • A Google hirdetési bevételei 41 százalékkal ugrottak meg a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, meghaladta az 53 milliárd dollárt, az elemzői várakozás 51 milliárd dollár volt a Refinitiv konszenzusa szerint.
  • A YouTube hirdetési bevételei 7,2 milliárd dollárra rúgtak, ami kissé elmarad az elemzői várakozásoktól, a piacok ugyanis 7,4 milliárd dollárra számítottak.
  • A cloud szolgáltatások is tovább hasítanak, a Google Cloud bevételei 45 százalékkal emelkedtek, megközelítve az 5 milliárd dollárt. A bevételek tekintetében a Google a harmadik a cloud szolgáltatások piacán az Amazon és a Microsoft mögött.
  • A jövőbe mutató fejlesztéseket magában foglaló „Other Bets” divízió bevétele, ami alá például az önvezető autót fejlesztő Waymo is tartozik, az egy évvel ezelőtti 178 millió dollárról 182 millió dollárra nőtt, viszont a veszteség is megugrott, a tavalyi 1,1 milliárd dolláros veszteség helyett most 1,29 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el.
  • Az anyavállalat, az Alphabet bevételei meghaladták a 65 milliárd dollárt, ami szintén kellemes meglepetést okozott, az elemzők ugyanis 63,3 milliárd dollárra számítottak.
  • A harmadik negyedévben az Alphabet nettó profitja újabb csúcsot rekordot döntött, ez már a harmadik negyedév sorozatban, amikor rekordnyereségről számol be a cég. A nettó eredmény szintjén 18,9 milliárd dolláros nyereséget ért el a cég, ami közel 70 százalékos emelkedés az előző év azonos negyedévéhez képest és részvényenként 27,99 dollárt jelent. Az elemzői konszenzus 23,9 dolláros EPS volt a Refinitiv konszenszusa szerint. A cég nettó eredményét az is befolyásolja, hogy a számviteli szabályok értelmében a startupokba tett befektetésein nem realizált nyereségekkel is el kell számolni, idén ez 188 millió dollár volt, míg a bázisidőszakban csak 26 millió dollár. Több cég is tőzsdére ment a negyedévben, amelyben az Alphabet részesedéssel rendelkezett, például a Freshworks szoftverfejlesztő és a Toast nevű étterem-tech szolgáltató.
2021. harmadik negyedévének számai (millió USD)
  3Q 20 3Q 21 várt 3Q 21 tény változás (év/év) tény/várt
hirdetési bevételek 37095 51085 53130 43,2% 4,0%
nettó árbevétel 46173 63336 65118 41,0% 2,8%
bruttó fedezeti szint 54,3% 56,8% 57,6% 3,3% 0,8%
működési eredmény 11213 17927 21031 87,6% 17,3%
nettó eredmény 11247 15768 18936 68,4% 20,1%
EPS (USD) 16,40 23,90 27,99 70,7% 17,1%
Forrás: Refinitiv, Portfolio          

Hogy reagált az árfolyam?

Az Alphabet részvényeinek árfolyama nem mozdult nagyot a negyedéves eredmények publikálását követően, 0,8 százalékot esett. Idén több mint 58 százalékkal értékelődött fel a részvény, magasan felülteljesítve az S&P 500 indexet, amely idén közel 22 százalékot emelkedett eddig.

alphabet
Az Alphabet árfolyamának alakulása

Címlapkép: Getty Images

schiphol
repülés légitársaság boeing dreamliner utazás naplemente repülő
Amerika Kína sakk stockfotó
karácsony utca boltok tömeg

Kiszámoló Újabb kamatemelés

Ma a jegybank szerencsére újra kamatot emelt, az elmúlt másfél hétben most harmadjára. Ennek oka a borzasztóan gyenge...

Online előadás
Telepítés, testreszabás, megbízások, beállítások.
Ingyenes online előadás
Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Back-office munkatárs

Back-office munkatárs
2021. december 9.
Agrárszektor Konferencia 2021
2021. december 2.
Waberer's - Első kézből a jövő stratégiája
bear_1