A gyakran idős áldozatok számára nehéz felismerni, ha a hang nem hiteles, még akkor sem, ha a csalók által leírt vészhelyzetei körülmények – amivel érzelmileg próbálnak hatni az áldozatokra – valószerűtlennek tűnnek.
A Washington Post cikke szerint egy házaspár 15 000 dollárt küldött egy bitcoin terminálon keresztül egy csalónak, mert azt hitték, hogy a fiúkkal beszélnek. A mesterséges intelligencia által generált hang azt állította, hogy autóbalesetet szenvedett, amelyben meghalt egy amerikai diplomata, neki pedig a jogi költségek fedezésére kell a pénz.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság szerint a megszemélyesítő csalások rendkívül gyakoriak az Egyesült Államokban. Ez volt 2022-ben a legtöbbet jelentett csalástípus, és ez járt a legnagyobb pénzügyi veszteséggel is az áldozatok számára. A hatóságokhoz 36 000 bejelentés érkezett, és 5000 áldozatból összesen 11 millió dollárt csaltak ki telefonon keresztül.
Mivel ezeket az akciókat a világ bármely pontjáról végre lehet hajtani, a hatóságok számára komoly kihívást jelent fellépni a bűnözők ellen. Nemcsak a hívások nyomon követése, a csalók azonosítása és a pénz visszaszerzése nehéz, hanem néha annak eldöntése is, hogy mely hatósági szervek rendelkeznek hatáskörrel az egyes esetek kivizsgálására, hiszen a csalók különböző országokban tevékenykednek.
Címlapkép forrása: Getty Images