Állami ingyenmilliók újautó-vásárlásra: ezen áll vagy bukik minden
Üzlet

Állami ingyenmilliók újautó-vásárlásra: ezen áll vagy bukik minden

Február 5-én késő délután nyílik meg a magyarországi vállalkozások számára az új elektromos autó vásárlását ösztönző pályázat, melyre az érintett autómárkák nagy erőkkel készülnek, külön célzott akciókkal. Már csak azért is, mert a vásárlói érdeklődés jelentős, az elérhető modellkínálat nagyon széles, tehát van verseny. Közben a pályázati kiírásban szerepel egy olyan feltétel, amelynek a pályázóknak meg kell felelniük, de nem rajtuk múlik, hogy sikerül-e. Tisztázzuk, mire számíthatnak az érdeklődő vállalkozások, ehhez megkerestünk néhány érintett importőrt is kérdéseinkkel.

A mostani tervek szerint február 5-én, délután 17 órakor nyílik meg annak a pályázatnak az online felülete, ahol a cégek indulhatnak az új elektromos autó vásárlási programban, melynek keretösszege 30 milliárd forint. A budapesti cégek 10,8 milliárd forintos keretre pályázhatnak, vidéki cégek pedig 19,2 milliárdra, és összesen legfeljebb 9375 darab projekt támogatható, vagyis a fővárosban érdekelt vállalatok a program keretében 3375 új kocsihoz elegendő forráshoz juthatnak. A számokból az is kikövetkeztethető, hogy a pályázat kiírója arra számít, hogy egy új autó után átlagosan 3,2 milliós támogatást fognak igényelni a cégek.

Itt kezdődik a bonyodalom

A pályázat vissza nem térítendő összegről szól, a projekteket utólagos finanszírozás mellett kell megvalósítani. Mivel a pályázat lebonyolításának, vagyis az autó megvásárlásának nagyon rövid időtartamot adtak, ezért a piacon az a vélemény, hogy ezzel lényegében kizárták a piacon elérhető lízingkonstrukciókat, a készpénzzel rendelkező pályázók élveznek tehát előnyt. Egyesek szerint ez jelenthet némi visszatartó erőt a pályázat iránti érdeklődésben, azonban az általunk megkeresett autókereskedésektől kapott információk alapján a kereslet még így is jelentős lehet. Voltak olyan iparági vélemények, amelyek azt vetették fel, hogy a lízingfinanszírozás kvázi kiesésével az adózási előnyök is elvesznek, hiszen bizonyos lízingkonstrukciók esetében visszaigényelhető a szolgáltatás áfatartalma (ennek részleteiről érdemes a Lízingszövetség oldalán tájékozódni).

Ha pedig az áfa oldaláról közelítjük meg a kérdést, akkor a magyar állam szempontjából logikus lépésnek tűnik az alternatív finanszírozások kizárása, mert így az újautó megvásárlása után megfizetendő áfabevétel lecsapódik az államkasszában (ne felejtsük, mindez a plusz áfabevétel az EU-tól érkező források hatására pörög fel), vagyis hozzáadódik a nagy tortához, ha pedig a levonás engedélyezett lenne, akkor éppen hiányozna az a költségvetésnek.

Sokan lehetnek még így is azok, akik bevállalják az utófinanszírozás közepette is az újautó megvásárlását az egyébként nem bonyolult pályázati kiírás és a pályázat folyamat keretében. (A pályázat beadásának élesedése előtt érdemes már most barátkozni az online felülettel, a csütörtök este megjelent tájékoztatás szerint a benyújtást megelőzően, 2024. február 1-jén reggel 9 órától lehetőség lesz az online kitöltő program megismerésére és a támogatási kérelem előtöltésére az EPTK felületen keresztül.)

Az elnyerhető támogatás összege (nominálisan és a gépkocsi vételárának arányában is) ugyanis vonzó (az érdeklődők bizonyára ismerik ennek a részleteit, de lentebb összefoglaltuk egy táblázatban), ráadásul a pályázati kiírással egyidőben komoly akciókat indítottak el a kereskedők a magyar piacon, ami csak tovább növeli vevők kedvét az elektromos autó vásárlása iránt. (Fontos észben tartani azt is, hogy egy vállalkozás - az alkalmazottainak számától függően - akár egyszerre több autó megvásárlására is pályázhat).

Ha viszont - lízingkonstrukció nélküli, kvázi készpénzes - utófinanszírozást bevállalják a cégek, akkor szembesülhetnek a pályázat legfontosabb kérdésével, ami talán a legnagyobb bonyodalmat okozhatja.

A gépjármű támogatás mértéke az akkumulátor kapacitás függvényében az M1 kategóriában
Bruttó akkumulátor ka-pacitás (kWh) M1 kategória esetén az egy gépjárműre eső maxi-mális támogatási összeg (m Ft) M1 kategória esetén az egy gépjár-műre eső maximális nettó elszámol-ható költség (m Ft)
<=41 2,8 11,5
41 3,6 14
59< 4 20
Forrás: palyazat.gov.hu, Portfolio    
A gépjármű támogatás mértéke az akkumulátor kapacitás függvényében az M2, N1 és N2 kategóriákban
Bruttó akkumulátor ka-pacitás (kWh) M2, N1 és N2 kategória esetén az egy gépjárműre eső maxi-mális támogatási összeg (m Ft) M2, N1 és N2 kategória esetén az egy gépjár-műre eső maximális nettó elszámol-ható költség (m Ft)
<=49 3,6 17
49 3,8 22
74< 4 25
Forrás: palyazat.gov.hu, Portfolio    

Az utófinanszírozás megoldásából fakad ugyanis, hogy a pályázó cégeknek előre meg kell állapodniuk a megfelelő autókereskedéssel, importőrrel a konkrét modell megvásárlásáról. A kiírásban az is szerepel, hogy a megkötött adásvételi szerződésnek (fontos, hogy az adásvételi szerződés vagy a lízingszerződés megkötésének dátuma nem lehet későbbi, mint a támogatási kérelem benyújtásának dátuma) milyen kötelező tartalmi elemei vannak:

  • szerződés tárgya (jármű pontos típusa, darabszáma, gyártója);
  • szerződött összeg (nettó-bruttó vételár, lízingdíj);
  • felszereltség, műszaki paraméterek (akkumulátor kapacitás);
  • előleg összege;
  • szállítási határidő;
  • a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti kategória.

Egy héttel ezelőtt pedig megjelent egy fontos könnyítés a pályázatban, épp a szerződésre vonatkozóan. Ez pedig így szólt: "a felhívás keretében kizárólag a támogatás alapjául szolgáló gépjárműre megkötött adásvételi szerződés, illetve lízingszerződés benyújtásával lehet támogatást igényelni, abban az esetben is, ha annak hatálya a támogatás elnyeréséhez kötött felfüggesztő feltételhez kapcsolódik. Az adásvételi szerződés vagy a lízingszerződés megkötésének dátuma nem lehet későbbi, mint a támogatási kérelem benyújtásának dátuma". Ez a gyakorlati értelmezés szerint azt jelenti, hogy a pályázat kiírója elfogadja azt az adásvételi szerződést is, ami tartalmaz egy olyan kitételt, hogy amennyiben a vevő/megrendelő nem nyer a pályázaton, akkor nem jön létre a szerződés és elállhat a vásárlástól. Vagyis ez lényegében leveszi a potenciális vevőről azt a kockázatot, hogy mi történik akkor, ha valamilyen okból kifolyólag nem nyer a pályázaton és emiatt nem áll módjában már kifizetni a teljes vételárat a megrendelt kocsiért. A gyakorlatban ugyanis ez az egyik legnagyobb kockázat és talán visszatartó erő a pályázattal szemben az érdeklődők részéről, a másik olvasata viszont ennek a "könnyítésnek", hogy ezzel a nem nyerésből fakadó kockázatot és annak a költségének a viselését áttolják a kereskedésekre. A leszerződött és megrendelt autó ugyanis ebben az esetben (ha a szerződés valóban lehetőséget ad az elállásra, kérdés, milyen áron) a kereskedőn marad. Ennek kapcsán a ViaCredit pályázatíró cég szakértői is azt tanácsolták legutóbbi bejegyzésükben, hogy a szerződés feltételiről és ennek a folyamatnak a részleteiről tájékozódjanak az érintett kereskedésben. Nem mindegy ugyanis, hogy erre a kitételre az egyes kereskedők hogyan reagálnak.

Hogyan készülnek az importőrök, kereskedők?

Mivel jól érzékelhető a jelentős érdeklődés a pályázat iránt és olvasóinktól ugyanazokat a kérdéseket kapjuk (elsősorban az adásvételi szerződéssel kapcsolatan), ezért megkerestünk néhány importőrt, amelyek rendelkeznek elektromos autókínálattal.

A Mercedes-Benz Hungária Kft. arról tájékoztatta lapunkat, hogy egyértelműen érezhető az vállalati elektromos autó beszerzési pályázat hatására a kiemelkedő érdeklődés az EQA és EQB modellek iránt. "A kereskedéseink példa nélküli személyes érdeklődésről számolnak be, az aktuálisan futó, kapcsolódó online kampányunk hatására pedig nagy számban regisztrálunk konkrét érdeklődőket" - tette hozzá a társaság. Érdeklődésünkre azt is részletezték, hogy "teljes mértékben megfelelnek a szerződéseik a pályázati kiírásban szereplő paramétereknek; a kért információk alapvető fontosságú adatok, minden szerződésben benne foglaltatnak". Megkérdeztük továbbá azt is, hogy mi történik akkor, ha valamiért a potenciális vevő nem nyer a pályázaton, de közben megrendelte az új elektromos Mercedes modelljét. A társaság válaszában úgy fogalmazott: "tekintettel a pályázat keretösszegére és az ebből kalkulálható darabszáma, úgy gondoljuk, hogy nagyon alacsony az esélye a pályázatról való lecsúszásnak, mint ahogy a keret kimerülésének is". Azt is hozzátették: "az elállás feltételei szerződés által szabályozottak; ezen feltételek kereskedésenként változnak".

Kérdésünkre, hogy a pályázattal kapcsolatban van-e más visszatartó erő, vagy az utófinanszírozás jelenthet-e kihívást a pályázóknak és így a keresletre nézve, a cég úgy válaszolt: "az utófinanszírozás kérdése a prémium szegmens márkáinál jellemzően nem merül fel visszatartó tényezőként". Arra is kitértek ugyanakkor, hogy "a 20 hónap múlva kötelező tulajdonba vétel megnehezítheti a cég számára az olyan finanszírozási forma választását, amellyel költséget tud optimalizálni". Ezzel a társaság az általunk fentebb részletesen bemutatott helyzetre utalt, ami a lízingszerződéseket érinti.

A Porsche Hungáriánál érdeklődésünkre elmondták: a támogatásban az Audi Q4 e-tron, Audi Q4 e-tron Sportback, Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz Pro, ID. Buzz Cargo, Skoda Enyaq, Skoda Enyaq Coupé, CUPRA Born modelljeink érintettek és a legtöbb modellből rendelkeznek raktárkészlettel is. Azt is megosztották velünk, hogy készülnek különleges akciókkal ezekre a modellekre. "Ajánlatainkat mindig a piaci versenyképességünk figyelembevételével alakítjuk ki. Jelenleg folynak gyári egyeztetések, hiszen az állami támogatás keresletélénkülést fog okozni. A napokban publikáljuk a márkák limitált modelljeit és az akciókat" - írták. Emellett azt is kifejtették, hogy dolgoznak a pályázattal kapcsolatos szerződések témáján, a pályázat kezdetéig jogászok bevonásával minden részletet megnyugtatóan tisztázni fogják az ügyfelek legmegfelelőbb, és mindenki számára legmegnyugtatóbb kiszolgálása érdekében.

A KIA-nál is arról számoltak be, hogy jelentősen növekedett az érdeklődők száma az elektromos modellek iránt. "A tavalyi év átlagához képest idén januárban a kiadott heti ajánlatok száma több, mint a duplájára nőtt (+125%). A szerződéskötések is elindultak a márkakereskedői hálózatban, a nagyobb rohamot azonban majd február elejétől várjuk" - írták érdeklődésünkre. Azt is megemlítették, hogy minden márkakereskedésünk saját adásévteli szerződés mintával dolgozik. Ezek megfelelnek a törvényi szabályozásoknak, előírásoknak a kötelező szerződéses kellékek tekintetében. Arra a felvetésünkre, hogy mi történik akkor, ha nem nyer az ügyfél, a társaság azt válaszolta: az adásvételi szerződések ilyen tekintetben nem változnak: vagy előleg vagy foglaló fizetése kerül általában kikötésre bennük. "Amennyiben egy megkötött adásvételi szerződés esetében a pályázó cég végül valamilyen oknál fogva mégsem kapja meg az államtól a támogatási összeget, akkor az az ő döntése lesz utána, hogy megvásárolja-e magasabb áron a gépkocsi(ka)t vagy sem. Amennyiben nem, és a cég úgy dönt, hogy visszamondja a megrendelt gépkocsikra megkötött adásvételi szerződést, úgy a szerződésben kikötött előlegre vagy foglalóra vonatkozó jogi értelmezés lép életbe. Természetesen bármelyik márkakereskedő dönthet úgy, hogy kedvez egy cég javára (amennyiben sorban áll több ügyfél és bárki más részére könnyedén értékesíteni tudja a gépkocsit) – ugyanakkor az adásvételi szerződés ügyfél oldalán keletkező kereskedelemi kockázatát az ügyfélnek kell vállalnia" - fogalmaztak.

"Amennyiben az utófinanszírozás alatt az autó pénzügyi finanszírozását értjük, úgy gondoljuk, hogy ez nem lesz visszatartó erő, mivel a pályázati lehetőséget hónapokkal ezelőtt behirdették, így a cégeknek, cégvezetőknek van/volt lehetősége átgondolni, kalkulálni, tájékozódni a piacon, ki tudták deríteni, hogy mennyire finanszírozható a vállalkozás, illetve a vállalkozásba bevitt gépjárművek" - írták arra a felvetésünkre, hogy van-e a pályázattal szembeni visszatartó erő.

"Amennyiben az utófinanszírozás alatt azt értjük, hogy magát az állam által nyújtott támogatási összeget a pályázónak kell finanszíroznia egészen addig, amíg azt az államtól vissza nem kapja, akkor is azt gondoljuk, hogy ez egy pályázati feltétel, aki belevág, annak ezzel már eleve kalkulálnia, számolnia kell" - tették hozzá.

A KIA-nál egyúttal fontos szempontokat és egyfajta javaslatcsomagot is megfogalmaztak a leendő vásárlók számára. "Egyéb visszatartó erőt nem nagyon gondolnánk, mert aki belevág az elektromos autózásba, az feltételezhetően előtte felmérte a kínálatot, a töltési, üzembentartási, karbantartási lehetőségeket, hatótávokat, költségeket, az elektromos autózásra való átállással járó egyéb változásokat. Amennyiben ezek bármilyen oknál fogva nem életszerűek egy cég működésében, és mondjuk a töltési lehetőség nem adott vagy rövid távon nem megvalósítható a telephelyén, saját lokációjában, akkor feltehetőleg ennek kockázatát előre mérlegeli és eleve nem vág bele egy ilyen flotta-váltásba/bővítésbe" - írták.

A Teslától egy olvasónkat arról tájékoztatták, hogy az általuk használt szerződést módosítani fogják még a pályázat élesedése előtt a kiírásnak megfelelő módon, ezért a várakozásaik szerint a pályázati kiíró el fogja fogadni azt a dokumentumot, amelyet a potenciális vásárlók kapnak, amikor a Tesla online felületén megrendelik az autót a 85 ezer forintos díj kifizetésével.

Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

Mikor érdemes HR tanácsadóhoz fordulni?

Napjainkban az üzleti eredményesség egyik legfontosabb támogatója a stratégiához közvetlenül hozzájáruló, gyors változásokra képes, emberközpontú HR menedzsment. Biztosítja a szervezet n

KonyhaKontrolling

Sabbatical - ne így ne dolgozz!

Korábban ígértem, hogy beszámoljak a sabbaticalról, ezért most megteszem. Sajnos a bejegyzés írásának napján már 3 hónapja dolgozom, de igyekszem hűen visszaadni a részleteket. Pihenés Az e

Holdblog

Miért kellett a Mol-nak az UTE?!

HOLD After Hours. Horváth Ágnessel, a Mol vezető közgazdászával vitatkoztunk olajról, UTE-ról, Molról, meg Ryan Goslingról.  Jó szórakozást! 00:45&#160;&#160;&#160; Miért kellett a Mol-nak a

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a csattanós válasz azoknak, akik nem vesznek lakást, mert alacsonyabb kamatokra várnak

Privát bankár

Privát bankár
Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Retail Day 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Agrárium 2024
2024. március 19.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!