A VW márka tavaly 383 100 tisztán elektromos járművet értékesített, ami 2,8 százalékos csökkenést jelent a 2023-as 394 000 darabhoz képest. A teljes globális értékesítés 4,8 millió járműre esett vissza, ami 1,4 százalékos csökkenést jelent. Különösen a kínai piac teljesített gyengén, ahol 8,3 százalékkal csökkent az eladások száma. A csoportszintű értékesítési számokat várhatóan jövő héten közli a cég.
Martin Sander, a VW személyautó üzletágának értékesítési és marketing vezetője így értékelte a helyzetet:
Világszerte nehéz volt a 2024-es év a lassú gazdasági aktivitás, a politikai kihívások és az intenzív verseny miatt, különösen Kínában.
A gyenge értékesítési adatok miatt a Volkswagen korábban gyárbezárásokkal fenyegetőzött Németországban. Decemberben azonban megállapodást kötöttek az üzemi tanáccsal, amely szerint évi 4 milliárd eurós költségmegtakarítást érnek el, de elkerülik a drasztikus lépéseket.
Az elemzők szerint a VW-nek idén még nagyobb kihívásokkal kell szembenéznie. Az EU 2025-ös szén-dioxid-kibocsátási normái miatt az autógyártóknak növelniük kell az elektromos járművek értékesítését. Több versenytárs, köztük a Stellantis, a Toyota és a Ford már bejelentette, hogy a Teslával közösen kívánja csökkenteni kibocsátását.
Patrick Hummel, a UBS elemzője szerint ez nagyobb nyomást helyez a VW-re és a Renault-ra, hogy saját elektromos autó eladásaikkal feleljenek meg az uniós előírásoknak. Az akkumulátoros járművek magasabb ára miatt az autógyártók kénytelenek kedvezményeket kínálni a fogyasztóknak. A bank becslése szerint az ilyen nyomás akár 10 százalékkal is csökkentheti a VW kamat- és adózás előtti eredményét.
A legrosszabb esetben a bírságok kifizetése valószínűleg lényegesen nagyobb pénzügyi költséget okozhat
- tette hozzá Hummel.
Címlapkép forrása: Shutterstock