
Lassabban indulhat a tömeggyártás a szegedi BYD gyárban
A kínai BYD csak 2026-ban indítja el a tömeggyártást magyarországi elektromosautó-gyárában, és az első két évben a tervezett kapacitás alatt fog működni az üzem - mondták el bennfentes források a Reutersnek.
A szegedi, 4 milliárd eurós beruházásból épülő gyár 2026-ban kezdi meg a tömeggyártást, de az első évben csak néhány tízezer járművet fog előállítani, ami töredéke a 150 000 darabos kezdeti kapacitásnak.
A gyár végső kapacitása évi 300 000 autó lenne.
A BYD elmondta, hogy októberben kezdi meg működését Szegeden, de azt nem közölte nyilvánosan, hogy mikor indul a sorozatgyártás. A források szerint a termelés 2027-ben emelkedni fog, de még mindig a tervezett kapacitás alatt lesz.
Török fókusz
Miközben a magyarországi gyártás késik, a BYD törökországi üzeme a tervezettnél korábban kezdi meg a termelést. Az 1 milliárd dolláros manisai gyár, amely eredetileg 2026 végén indult volna 150 000 autós éves kapacitással,
már jövőre több járművet fog gyártani, mint a magyar üzem.
A források szerint 2027-ben a törökországi termelés messze meghaladja majd a 150 000 autót, és 2028-ban ismét jelentősen növelik a kibocsátást.
A BYD azért építi a magyarországi gyárat, hogy vámmentesen értékesíthessen autókat Európában. Jelenleg minden Európában eladott BYD-autót Kínában gyártanak, és ezekre az EU dömpingellenes vámot vet ki a standard 10%-os vám mellett, ami a BYD esetében összesen 27%-ot jelent.
A törökországi üzemben gyártott autók nagy része szintén Európába kerül majd, és ezek vámmentesen exportálhatók az EU-ba.
A törökországi gyártás felé való elmozdulás rávilágít arra a kihívásra, amellyel a kínai autógyártók szembesülnek: Európában szeretnének gyártani a büntetővámok elkerülése érdekében, de visszariadnak a régió magasabb bér- és energiaköltségeitől. Törökország már régóta a nagy autógyártók, köztük a Toyota, a Stellantis, a Ford, a Hyundai és a Renault olcsó gyártási központjaként szolgál. Márciusban a török kormány közölte, hogy a kínai Chery 1 milliárd dollárt fektet be egy évi 200 000 járművet előállító üzembe.
A BYD európai értékesítése gyorsan növekszik. Az S&P Global Mobility becslése szerint a kínai autógyártó idén 186 000 járművet fog eladni Európában, szemben a 2024-es 83 000 darabbal, és 2029-re a forgalom várhatóan megduplázódik, közel 400 000 darabra.
Miért fontos a BYD beruházása Magyaroszág számára?
Magyarország az elmúlt években következetesen építette fel magát az elektromobilitás egyik európai központjává, amiben kulcsszerepet játszik az akkumulátoripar és az elektromos járműgyártás - a BYD szegedi beruházása is ebbe a stratégiába illeszkedik. Könnyen lehet azonban, hogy a tömeggyártás elcsúsztatása mögött részben az európai autópiac körüli kihívások állnak. Ha az idei évet nézzük a teljes EU-s autópiac stagnál, lassult a kereslet, és ugyan az elektromos szegmensek idén már jobban teljesítenek, az átállás lassabb a korábbi évek prognózisainál.
Hasonló kihívásokkal néz szembe az akkumulátorgyártás is. Bár több beruházás zajlik Magyarországon ezen a területen – például a kínai CATL debreceni gyára – egyre többször kerülnek elő kérdőjelek az iparág jövőjét, az esetleges túlkapacitást, illetve magukat a beruházásokat illetően. Az egyik ilyen például, hogy a CATL ugyan korábban cáfolta a debreceni üzem második ütemének felfüggesztését, egy későbbi céges beszámolóból kiderült, hogy az mégis felfüggesztésre kerülhet. Emellett megjelentek hírek arról is, hogy a cég leépítésekben kezdhetett, bár erről is később cáfolat érkezett.
A szegedi BYD-beruházás ugyan nem akkumulátorgyár, hanem összeszerelő üzem,
mégis szorosan kötődik ehhez az ökoszisztémához.
De nem csak iparági tényezők, hanem egyedi vállalati hatások is állhatnak a gyártási tervek változása mögött, hiszen a cégnek át kellett dolgoznia európai működési modelljét, miután nem sikerült elegendő kereskedőt szerződtetni és a helyi piacokat ismerő vezetőket felvenni, valamint hibrideket kínálni a teljesen elektromos autókra kevésbé fogékony piacokon.
Mindezek ellenére a beruházás több szempontból is rendkívül értékes Magyarország számára:
- Szeged és környéke eddig kimaradt a nagyobb járműipari beruházásokból, így a BYD gyára új gazdasági impulzust adhat a dél-alföldi régiónak.
- A kínai elektromos autógyártás ma a világ élvonalába tartozik. A gyártás idehozatala hosszabb távon elősegítheti a hazai beszállítói lánc fejlődését és technológiai előrelépését.
- A BYD szegedi gyára kifejezetten az európai piacra termel majd, ez növeli Magyarország exportvolumenét és feldolgozóipari súlyát az EU-ban.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Befutott Trump legújabb "woke-ellenes" húzása: megregulázza a mesterséges intelligenciát is
Ugyanakkor AI-nagyhatalommá tenné Amerikát.
Szabálysértések miatt kapott figyelmeztetést az Air India
A személyzet pihenőidejének betartásával és a képzésekkel is voltak gondok.
Vegyes képet mutat az európai gazdaság két zászlóshajója
A német gazdaságban inkább bővülésre, míg Franciaországban inkább zsugorodásra számítanak
Latin-Amerika válasza Trumpra: Brazília és Mexikó kereskedelmi paktumot készít elő
Augusztusban jön az új kör.
Drámai felvételek: autópályára zuhant egy kisrepülőgép, videón a becsapódás pillanata
Az utasok nem élték túl a balesetet.
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
Oroszország és Kína a self made milliárdosok bölcsője
A nagyjából 3000 dollármilliárdos kétharmada self made, maga szerezte a vagyonát. Az örökölt és self made milliárdosok aránya tud mesélni az adott ország történelmi, kulturális,... The pos
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.
Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet Az Otthon Start Program 2025 szeptemberben induló, új állami lakástámogatási
Az S&P-huszárok hanyatlása
Új jelenség ütötte fel fejét falamon. Az S&P 500 ETF-ező kommentelőket lecserélték a Commerzbankozók. "Aki három éve Commerzbankot vett, annak annálismégsokkaljobb a hozama!" De hadd.
Nulla kamat, nulla önerő - és most indul az aranyroham!
KKV-k, figyelem! Elindult a történelmi lehetőség: pénzhez juthatsz úgy, hogy közben egy fillért sem kell kockáztatnod.
Egy új innovációval zöldforradalom törhet ki a textiliparban
A Mashouf testvérek új szemlélete formálhatja át a textilgyártás jövőjét.


Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?
Összetett okok húzódnak meg az autópiaci kereslet megtorpanása mögött.
Olcsó a lakosságnak, brutális az iparnak – Hol a kiút az árampiaci káoszból?
A jónak tűnő vállalati megoldásoknak is vannak kevéssé ismert buktatói.
Elhullottak a forint támadói – Meddig tarthat ki ez a hihetetlen erő?
Páratlan évet fut a magyar deviza.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.