Néhány óra és maguk Merkelék mérhetnek csapást a német autógyártásra

2018. szeptember 28. 05:43    
nyomtatás
 
Pénteken újabb dízelcsúcsra kerül sor Németországban, amelynek célja, hogy olyan megoldás szülessen, amelynek köszönhetően elkerülhető a dízelautók nagyvárosokból történő kitiltása. A feladat nem egyszerű, ugyanis még a német kormányon belül sincs egységes álláspont azzal kapcsolatban, hogy mi lenne ennek a legjobb módja. Egy dolog viszont biztos, az autógyártók számára a legfájdalmasabb megoldást az jelentené, hogyha végül a járművek átalakítására kerülne sor. A kormánytagok ugyanis abban egyetértenek, hogy ezt a jelentős költséget az iparági szereplőknek kell kifizetniük.



Újabb dízelcsúcsra kerül sor Németországban


Pénteken újabb dízelcsúcsra kerül sor Németországban, amelynek jelentőségét jól mutatja, hogy a német kormány több minisztere is részt vesz majd az eseményen, hogy az ország meghatározó járműipari szereplőivel közösen megoldást találjanak arra, miként lehet elkerülni a dízelautók nagyvárosokból történő kitiltását. Az idő ráadásul nagyon szorít, Angela Merkel német kancellár szeptember végét szabta határidőnek a helyzet rendezésére.

A feladat nem lesz egyszerű, ugyanis a német kormány képviselői is eltérő állásponton vannak azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehetne megoldani a kialakult helyzetet. Svenja Schulze német szövetségi környezetvédelmi miniszter szerint az érintett dízelautók költséges átalakítása jelentené a megnyugtató megoldást, míg Andreas Scheuer közlekedési miniszter szerint azt kellene inkább ösztönözni, hogy a tulajdonosok új járműre cseréljék be dízelautóikat. Három dologban viszont egyetértenek a kormány képviselői:

  • Mindenképpen meg kell akadályozni a dízelautók nagyvárosokból történő kitiltását
  • Olyan megoldást kell találni, amellyel helyreállítható a vásárlók német autógyártókba vetett bizalma
  • Hogyha végül a járművek költséges átalakításáról döntenek, azt mindenképpen az autógyártóknak kell finanszírozniuk, nem pedig a tulajdonosoknak, vagy pedig a német adófizetőknek


Utóbbi pont egyben nagyon fontos üzenet is a német autógyártóknak, korábban ugyanis nagy volt a bizonytalanság azzal kapcsolatban, ha végül a dízelautók átalakításáról születik döntést, azt kinek is kell finanszírozni, a tét pedig hatalmas.

A dízelesek átalakítása sok milliárd eurós költséget jelent


Fontos látni, hogy a német szövetségi bíróság februári döntése nem részletezi pontosan, milyen autók kitiltásáról lehet szó, azt az egyes önkormányzatoknak kell szabályozniuk a levegőminőség javítását célzó intézkedési tervükben.

Legutóbb a wiesbadeni közigazgatási bíróság döntött úgy, hogy Frankfurtnak be kell vezetnie a korosabb dízelautók közlekedési tilalmát. A közigazgatási bíróság döntése szerint 2019. február 1-jétől az Euro 4-es dízelek, valamint az Euro 1 és 2-es benzinmotoros autók nem közlekedhetnek a védett övezetben. Jövő szeptembertől pedig az Euro 5-ös dízelekre is kiterjed a tilalom.

Mindez azért lényeges, mert beigazolódni látszanak azok a korábbi várakozások, amelyek szerint csak a legmodernebb, és legtisztább, Euro 6-os vagy Euro 6d kategóriába tartozó dízelmotorral szerelt autók mentesülnek a kitiltás alól. A régebbi, kevésbé tiszta motorú autók kitiltása pedig időben fokozatosan történik majd meg.

Németországban jelenleg közel 15 millió dízelmotoros személyautó van forgalomban, amelyek meghatározó részét állították elő a német gyártók. Ebből a 15 millió járműből csupán 2,68 millió a legújabb, Euro 6-os modell, az állomány nagy része Euro 5-ös (5,9 millió darab), az annál régebbiek állománya 6,5 millió darab. Első körben tehát 6,5, később összesen 12 millió autót érinthet a kitiltás.

Néhány óra és maguk Merkelék mérhetnek csapást a német autógyártásra



Ezt persze meg lehet akadályozni, a már említett műszaki átalakítás végrehajtásával, a gond csak az, hogy rendkívül költséges műveletről van szó: korábban a német autóklub, az ADAC 1400 és 3300 euró közötti összegről beszélt, újabban pedig 3000 eurós összeget emlegetnek sokan.

Hogyha a fenti számokkal kalkulálunk, illetve azzal, hogy tényleg olyan megállapodás születik, hogy a dízelautók átalakításra kerül sor, amelynek költségeit az autógyártóknak kell állniuk, az első körben mintegy 18,5 milliárd eurós plusz kiadást jelent majd az iparági szereplőknek.


Persze ez egy elméleti felső plafon, ennél sokkal kisebb is lehet a végső költség, ha nem kell minden autót átalakítani. Várhatóan ezért mindent meg fognak tenni az autógyártók, és inkább kínálnak kedvezményeket a vásárlóknak azért, hogy azok lecseréljék a régi dízeles autójukat egy új modellre, ilyen programok egyébként már az elmúlt hónapokban is futottak.

A Volkswagen próbál elébe menni a dolgoknak


Természetesen dízelcsúcs nélkül is javában folynak a háttérben az egyeztetések a német autógyártók és a német környezetvédelmi minisztérium között arról, hogyan és ki finanszírozza a régebbi dízeles autók átalakítását. Nagy meglepetésre most úgy tűnik, az érintett cégek közül elsőként a Volkswagen adta be a derekát. A vállalat vezérigazgatója, Herbert Diess a német közlekedési miniszterrel folytatott videókonferencián elmondta, a Volkswagen segítséget nyújt azoknak az autósoknak, akik átalakíttatnák az autójukat. Ráadásul Diess azt is bejelentette, hogy a Volkswagen komoly csereprogramot indít, amelyben Euro 4-es és 5-ös besorolású dízeles autókat cserélnének új modellekre.

Diess a részvényesek érdekeire tekintettel kijelentette, hogy a katalizátorok beépítésének költségeit nem teljes egészében viseli a Volkswagen, csupán annak 80 százalékát, ami azért még mindig tetemes költséget jelenthet a konszernnek.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a Volkswagen elutasítja a közlekedési minisztérium tervét, amely szerint az autógyártóknak kellene állnia a teljes összeget. Ráadásul a konszern egy másik ötletet is elutasít, nem hajlandó visszavásárolni a csaló dízeleket.


Bármilyen döntés is születik, Merkelék a saját kezükbe harapnak


Bár a Volkswagen felajánlásai jótékony hatással lehetnek a tárgyalások menetére, látni kell, hogy a német kormány nagyon nehéz helyzetben van a mostani dízelcsúcs előtt. A járműipar ugyanis a német gazdaság húzóágazata, egyben legnagyobb exportőre és közvetlenül, valamint közvetve több millió embernek a megélhetését biztosítja. Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy végül milyen terheket rónak az iparági szereplőkre annak érdekében, hogy elkerüljék a dízelautók nagyvárosokból történő kitiltását. A legfájdalmasabb egészen biztosan az lenne, hogy a vezető politikusok nyilatkozataival összhangban végül tényleg az autógyártóknak kellene kifizetnie az átalakítás teljes költségét.

Ez egy újabb csapás lenne számukra egy egyébként is nehéz időszakban, amikor az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak történő megfelelés, az új WLTP-menetciklus szigorítása, a globális kereskedelmi háború fokozódása, valamint az új technológiák irányába történő elmozdulás amúgy is hatalmas terheket jelent számukra.


Merkelék ugyanakkor nem mutatkozhatnak túl engedékenynek sem, hiszen az első dízelcsúcs után pont azért érte őket a legtöbb támadás, mert sokak szerint túl engedékenyek voltak az autógyártókkal szemben. Azok ugyanis csak arra tettek ígéretet, hogy frissítik a régebbi dízelautók motorvezérlő szoftverét, valamint kedvezményeket nyújtottak azoknak, akik régebbi, Euro 1-4-es dízelmotorú autóikat leadták, és újat vásároltak.

Az eddigi átalakítások azonban nem vezettek eredményre, mivel a szoftverfrissítésekkel legfeljebb 25-30 százalékkal csökkenthető az autók nitrogén-oxid kibocsátása, ráadásul csak nyáron. Éppen ezért a közvélemény most már érdemi lépéseket sürget, illetve vár el Merkeléktől, olyan megállapodást, amely minden fél számára megnyugtatóan rendezi a kialakult helyzetet.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Egy év alatt több mint 200 új munkatárs a pécsi Hauniban (x)

Története legnagyobb létszámbővítését hajtotta végre a gépgyár. 

Hatvan milliárdból fejleszthetnek a hazai kkv-k (x)

Ingyen hitel a kisvállalkozások versenyképességének fejlesztésére. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium