Érdekel, hogyan cserélnek gazdát a kifutó cégautók Magyarországon?

2016. október 6. 14:44    
nyomtatás
 
A magyar autóállomány folyamatosan bővül, amiben továbbra is a használtautó-piac játszik domináns szerepet. Mivel a 2008-as válság után évről-évre a céges autóvásárlások uralták az újautók piacát, most alig van olyan "fiatal" használt autó az országban, amely korábban nem cégautó volt. Lássuk, mit érdemes tudni a kifutó flottaautók értékesítéséről: körülbelül hány céges autó van ma Magyarországon és ezek jellemzően hogyan cserélnek gazdát?


A magyar autóállomány az utóbbi évtizedekben fokozatosan bővült: 1995-ben 2,24 millió személyautót tartottak nyilván, tíz évvel később már 3,03 milliós volt a teljes személyautó-flotta, 2015-ben pedig 3,37 millió darabból állt - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából.

A használtautó-piac jóval nagyobb, mint az újautó-piac: idén várhatóan több mint 500 ezer használtautó cserél gazdát Magyarországon, ami részben a várhatóan több mint 150 ezres használtautó-importnak is köszönhető.


Mivel a 2008-as válság után évekig főleg a céges vásárlások dominálták az újautó-piacot, most alig van olyan "fiatal" használt autó a magyar piacon, amely korábban nem cégautó volt - mondta el a Portfolio-nak Radva Csaba, az auto-licit.hu portál sales managere.

Cégautók a használt gépkocsik piacán


A használtautó-import jelentős Magyarországon: csak 2016 első félévében összesen 69.990 autót importáltak a magyar vásárlók, és ez csak a külföldről vásárolt használt autók mennyisége. Emellett növekvő igény mutatkozik a kedvező ár-érték arányú és megbízható forrásból származó használt járművekre: kifejezetten keresettek a vállalati autók, hiszen ezek dokumentált szervizháttérrel és garantált kilométeróra-állással rendelkeznek.

Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke és a szervezet Flotta Bizottságának vezetője szerint a céges autópark körülbelül 350 ezer autót jelenthet Magyarországon:

a flottakezelőknél éves szinten nagyjából 10 ezer darab autó kerül a vérkeringésbe, de a cégesautó-állomány ennél nagyobb, hiszen több cég nem szerződik flottakezelővel, hanem saját tulajdonban vannak a cégautók.

A kiselejtezett cégautókat 70-80 százalékban márkakereskedők és független használtautó-kereskedők vásárolják meg, többnyire visszavásárlási szerződéssel vagy online aukción keresztül, a fennmaradó 20 százalékon pedig a magánvásárlók és a külföldre történő eladás között oszlik meg. Ebből látszik, hogy egyáltalán nem a magánemberek jelentik az elsődleges piacot, legalábbis többségében nem közvetlenül jutnak hozzá ezekhez a modellekhez.

Ilyenek Magyarországon a kiszuperált flottaautók


A lízingelt vagy flottakezelt cégautók között a dízeles autók vannak többségben, körülbelül 60 százalékban, aminek az oka, hogy akik ezeket használják - például az üzletkötők, cégvezetők - rengeteg kilométert utaznak, így a kisebb fogyasztású dízelmotor költséghatékonyabb.

Érdemes különbséget tenni az állami és a magánvállalatok járműállománya között. Míg az állami vállalatok által licitre küldött járművek átlagéletkora 15 év, addig a magáncégek által aukcióra küldött járművek átlagéletkora 8,5 év. Ha az állományt tovább tisztítjuk, és csak a multinacionális cégek autóit nézzük, akkor az látszik, hogy a cégek többsége 6 évesen cseréli flottáját.

Típusokat tekintve az Opel Astra és a Ford Focus fordulnak elő legnagyobb arányban a magyar cégautó-parkban. Az átlaghoz képest ezek az autók jobb állapotban vannak, azonban jóval több kilométer van bennük, de Tekse Kálmán szerint ettől a magyar vásárló ma már nem ijed meg, és valójában ettől nem is kell félni.


Új trendek az értékesítésben


A kifutott céges flotta darabjainak értékesítésére több lehetőség van: a leggyakoribb megoldás, hogy dolgozók veszik meg - gyakran piaci ár alatt, ami veszteséget termel a cégeknek. Épp ezért megjelentek a piacon az online aukciós oldalak, amelyeken autókereskedők licitálhatnak az eladásra kínált cégautókra, így azok gyorsan, és a nagy verseny miatt jóval magasabb áron kelnek el.

Az aukciós cégek főleg saját tulajdonban lévő autókkal foglalkoznak, mert a flottakezelővel dolgozó vállalatok autóit a flottakezelő értékesíti, ez is a szolgáltatáscsomag része. Több cég specializálódik bizonyos típusokra, például:
  • egyes márkákra;
  • dízelre;
  • roncsokra.

Az auto-licit.hu tapasztalatai szerint egyre több cég választja az online aukciót a kifutó flottaautók eladására, és sokan saját dolgozóiknak is liciten értékesítik az autókat. Korábban voltak élő licitet működtető cégek is, de mára ezek nagy része eltűnt, mert bár van egy hangulata az élő aukciónak, rengeteg költséggel jár, már önmagában az autók szállítása és tárolása egy vagyonba kerül.

Ugyanazt keresik, mint az új autóknál


Piaci szereplők tapasztalatai alapján az aukciók során a kereslet szinte teljesen megegyezik az újautó-eladásoknál jellemző márka- és típuskereslettel.

A német autók iránt a legnagyobb a kereskedői érdeklődés, hiszen ezeket a használt autókat később könnyebb végfelhasználók irányába értékesíteni. Ez azt is jelenti, hogy ezen gyártmányok értékvesztése is kisebb, mint például a francia modelleké, melyeket jóval nehezebb elvárt áron értékesíteni.


Az auto-licit.hu aukcióin az utóbbi egy évben az aukcióra bocsátott autók 70 százalékát a cégek dolgozói vásárolták meg, míg a válság alatt jóval alacsonyabb volt ez az arány, tehát érződik egyfajta gazdasági fellendülésnek tulajdonított hatás is a piacon. Valószínűleg a válságból való kilábalás után nőtt azoknak a munkavállalóknak a száma, akik piaci áron meg tudják vásárolni a cégautókat.

Az autókat értékesíteni kívánó cégek dolgozóin kívül magánszemélyek nem licitálhatnak az autó aukciós oldalakon: bár a rendszerek képesek lebonyolítani teljesen nyílt liciteket is, a magánszemélyek licitálása még a nagyon kötött és bonyolult regisztrációs folyamat során is megbízhatatlan.

Szürke terület a használt cégautók piaca


Az autóaukciós piacon nem könnyű talpon maradni, mert bizonyos szempontból szürke terület a használt cégautók értékesítése. Aöbbféle trükközési lehetőség van, és a kilométeróra megbuherálása csak a kezdet. Előfordult például olyan, hogy a kereskedők, akiktől a cég árajánlatot kért be, összejátszottak egy állami cég ellen, és nagyon olcsón jutottak hozzá az autókhoz. Hatalmas különbség volt a valós érték és a kialkudott ár között, konkrétan duplaáron lehetett volna értékesíteni az autót.

Az is megesik, hogy a flottakezelő a gyorsaság miatt piaci áron alul adja el az autót, miközben nagy összegeket tesz zsebre a maradványérték elszámolásnál, ha annak kockázatát az ügyfél vállalta (az az összeg, amennyiért a használat végeztével az eszköz értékesíthető). Fontos tehát, hogy tényleges verseny legyen a flottából kikerült autók eladásánál, és ne meghívásos alapon működjön, ahol például előre megvan a nyertes.

A cikk megjelenést az auto-licit.hu támogatta.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium