Rendkívül fontos brüsszeli jelentés jön holnap Magyarországnak

2017. január 11. 15:10  english version   
nyomtatás
 
Nemcsak a tagállamokban beszedett áfa egy részét kellene 2020 után befizetni az Európai Unió közös kasszájába, hanem a társasági adónak, az üzemanyagok jövedéki adójának és a szennyező gépjárművek adójának egy részét is - többek között ez áll abban a 100 oldalas reformcsomagban, amelyet holnap hoznak nyilvánosságra Brüsszelben, de az EurActive már ma szivárogtatott belőle részleteket. A Mario Monti volt olasz kormányfő által vezetett szakértői csoport tehát újra nekifut a tagállamokban gyűjtött társasági adó egy része közös kasszába való befizetési tervének, és ha ez most valóban átmegy a gyakorlatba, akkor nagy kérdés, hogy megmaradhat-e 2020 után az idén januártól 9%-ra csökkentett magyar társasági adókulcs (és kedvezményrendszer). A magyar kulcs ugyanis az EU-n belül a legalacsonyabb, sőt világszinten is kirívóan kedvező.

2016.11.18 05:53 Rendkívüli helyzetbe kerül Magyarország Orbán Viktor váratlan bejelentésével

2016.12.19 16:58 Bírálja a magyar társaságiadó-csökkentést a német alkancellár




A 2020 utáni Magyarország pályája is múlik az anyagon


Mario Monti szakértői csapata még 2014 elején kapta azt a feladatot, hogy 2016 végéig dolgozzák ki az EU 2020 utáni közös kasszája bevételi oldalának reformját, hogy a következő uniós költségvetés fenntarthatóan tudjon működni, azaz a sokféle célhoz kellő mértékű forrás is legyen. A javaslatcsomag nem kötelező érvényű és nyilván még sokat puhulhat, de az biztos, hogy a 2020 utáni magyarországi EU-támogatások, azaz a közös kassza kiadási oldala is alapvetően függ attól, hogy mennyi és milyen szerkezetű bevételek folynak be abba (azaz megmaradnak-e például az agrártámogatások, illetve a kohéziós politika mennyire lesz bőkezű a harmadik ciklusban is az országgal).

Montiék javaslatcsomagja azért is lényeges, mert erre épül majd az az uniós tárgyalássorozat, ami idén indul el az EU következő keretköltségvetésének kialakítására, így tehát a bevételi irányokhoz és elosztási mechanizmusokhoz szabják majd a kiadási oldalt. Lényeges, hogy Montiék anyaga az EurActive kiszivárogtatása alapján nem tett javaslatot az EU közös kasszája, azaz az elosztott források méretének növelésére (a tagállami együttes bruttó nemzeti jövedelem 1%-a körül van már több ciklus óta), igaz ezt nem is feltétlenül nekik kellett kezdeményezni. Az Európai Bizottság később ezt még megteheti, de nagy kérdés, hogy az európai szolidaritás hiányának számos jele és a nagy nettó befizető tagállamok "tűréshatárának" eddigi feszegetése (pl. migrációs válság kezelése) mellett ez mennyire életszerű.

Néhány fontosabb irány


Az anyagot holnap mutatják be az Európai Parlament költségvetési bizottsága előtt, de az EurActive már megtudott belőle részleteket, amelyek közül néhány lényegesebbet alább mutatunk be saját kiegészítéseinkkel:
  • Az EU-s befizetés és megkapott támogatás zéró összegű játszmájának, mint gondolkodási alapnak (“juste retour" dilemma) "nekimennek" Montiék, amely rendkívül megnehezíti a közös uniós kasszáról szóló tárgyalásokat, illetve a büdzsé megvalósítását
  • Mivel ez szorosan összefügg a brit visszatérítés kiszámítási szabályrendszerével, így a britek EU-ból való kilépése megteremti a lehetőséget arra, hogy ezt a visszatérítést eltöröljék és ezzel együtt minden egyéb egyedi kedvezményt és engedményt is ki kell iktatni a túlzottan bonyolult szabályrendszerből
  • Montiék javaslatai arra épülnek, hogy az EU-költségvetés bevételi oldalának reformja csak ezeknek az egyedi kedvezményeknek és visszatérítési mechanizmusoknak az eltörlése mellett működnek és mindenkire egységesen kell vonatkoznia a szabályoknak
  • Az elmúlt évtizedekben a következő uniós keretköltségvetés előtt rendre "nekibuzdultak" annak, hogy új és új bevételi források bevezetését javasolják a döntéshozók számára, így ebből a szempontból sem meglepő, hogy Montiék is ezzel "próbálkoznak": 1998 óta mindhárom ilyen csomag arra tett javaslatot, hogy az EU-tagállamokban beszedett áfa egy részének Brüsszelbe továbbítása mellett a társasági adóból beszedett pénzt egy része is kerüljön be a közös kasszába
  • Mivel Magyarország is befizeti az áfabevételei egy részét a közös kasszába, így ezért kell minden hazai áfa-változtatást előre leegyeztetni Brüsszellel, hiszen a kinti kassza bevételi "lábát" mozgatjuk az itthoni változtatásokkal. Éppen ezért problémás az idén januártól bevezetett negyedik áfa-kulcs (18%), mert arra egyelőre nem bólintott rá a Bizottság.
  • Amennyiben a társasági adózás terén is meg kellene osztani a magyarországi bevételek egy részét Brüsszellel, akkor ezzel párhuzamosan esélyes, hogy az egész társasági adószabályozást is változtatni szükséges, mivel az EU az utóbbi években sok lépést tett az adóelkerülés ellen, illetve az adóharmonizáció érdekében (és a káros adóverseny hatásainak tompítására).
  • Így tehát felmerül a kérdés, hogy 2020 után ennyire alacsony maradhatna-e a 9%-ra levitt magyar társasági adó, illetve a hozzá kapcsolódó tao kedvezményrendszer fennmaradhat-e. Az adóbeszedési szuverenitáshoz bizonyára sok tagállam minden erővel ragaszkodni fog, így inkább csak az általános/egységes keretek kijelölése esélyes Brüsszel felől.
  • Nemcsak a tao-befizetésre tesz javaslatot a Monti-anyag, hanem a korábbi "nekibuzdulások" mintájára az üzemanyagok jövedéki adója terén, illetve a túlzottan szennyező tevékenységek, illetve eszközök (pl. gépkocsik) üzemeltetése terén is ezt javasolja.


Címlapkép forrása: Jochen Zick - Pool/Getty Images

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 

Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Állásajánlatok
Marketing munkatárs
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium