Bank

Siklósi: "A cégtulajdonosnak mindig megtérül az a néhány százalék"

Portfolio
Milyen tényezők határozzák meg egy cég árát? Hogyan lehet növelni professzionális versenyeztetés révén a tulajdonosok által realizált értéket? Mi az oka annak, hogy az angolszász piacokon szinte fel sem merül a tanácsadó nélküli cégértékelés, tőkebevonás a terjeszkedéshez, vagy az esetleges értékesítés? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Siklósi Zoltánnal, az Invescom Corporate Finance tulajdonos ügyvezető igazgatójával. A szakember megtörtént példán keresztül szemlélteti, hogyan lehet jelentősen növelni egy vállalat értékét nemzetközi partnerek felkutatásán keresztül.

Siklósi Zoltán és az Invescom Corporate Finance azon szakmai partnereink egyike lesz március 13-i "Mennyit ér a cége?" rendezvényünkön, akikkel személyesen találkozhatnak és négyszemközti beszélgetéseket folyatathatnak érdeklődőink. Jelentkezzen Ön is ingyenes rendezvényünkre , ahol a cégeladás, tőkebevonás, jövőbeli terjeszkedés kérdései lesznek napirenden.
Megítélése szerint a magyar középvállalatok tulajdonosai milyen mértékben ismerik a saját cégük értékét meghatározó tényezőket és mindez hogyan befolyásolja tulajdonosi döntéseik optimalizálását?



' title='
Siklósi Zoltán: Általában tudják a fő iparági mutatókat, de csak durván, a finomságokat nem. Értik, hogy pl. a piaci pozíció, magasabb marginok, hosszú távú szerződések értéknövelőek, a magas ügyfélkoncentráció értékcsökkentő hatású.
Nem tudják, hogy adott szektoron belül egyes szegmensek hogyan árazódnak, pedig ez a társaság stratégiájára is számottevő hatással lehet.

Természetesen tipikus a túlárazás (a tulajdonosok túlértékelik saját cégüket), ilyenkor a tanácsadó feladata "tükröt tartani" és a reális értéket a tulajdonosnak bemutatni. Azért viszonylag gyakran találkozunk olyan esetekkel is, pl. a nagy növekedést mutató társaságok esetében, ahol a tulajdonosok alulbecsülik a társaság értékét.

Amiről az értékelésben rejlő tartalékok terén a tulajdonosok gyakran megfeledkeznek, az a potenciális vevőnél az akvizíció révén jelentkező szinergia hatás, pl. árbevétel növekedés kereszt-értékesítési (cross-selling) lehetőségek miatt vagy csökkentés az általános költségek terén. Természetesen ezt az értékhatást a társaság értékelésénél nem lehet általánosan beárazni, mert ez vevő-függő tényező, de azt meg lehet becsülni, hogy adott vevő mekkora szinergia-hatást tud realizálni a cégvásárlással. A vevők a szinergia hatások értékét általában maguknak akarják megtartani, de sikeres értékesítési folyamat és ármegállapodás eredményeként ebből az eladó fél is tud lényeges mértékben részesedni.

Gyakori félreértésekre adhat okot, hogy a vállalkozók nincsenek teljesen tisztában a vállalatfinanszírozási tanácsadó által nyújtott szolgáltatások hozzáadott értékével és alapelvszerűen fel sem merül bennük a tanácsadó igénybevétele...

Valóban sok vállalkozó van, aki úgy gondolja, hogy ehhez is ért. Mi szeretjük azt hinni, hogy ez is egy szakma. A legjobb feltételeket ajánló vevő vagy befektető azonosításától, a tranzakciós folyamat teljes menedzselésén keresztül a pénzügyi zárásig rengeteg olyan részlet van, amin meghiúsulhat egy tranzakció, vagy ami még rosszabb, létrejön egy olyan tranzakció, ahol az eladót a tranzakció zárása után érik kellemetlen meglepetések, pl. fennmaradó vételár részletek csökkentése vagy ki nem fizetése.

Egy tanácsadó sikerdíja általában a tranzakciós érték néhány százaléka. Az tény, hogy fejlett piacokon - különösen a tőkepiaci kultúrában élenjáró angolszász országokban - az eladóknak általában eszükbe sem jut tanácsadó nélkül értékesíteni a tulajdonukban lévő társaságokat. Ez a professzionális befektetőkre, a kockázati tőke (private equity) alapokra különösen igaz. Mindez azért lehetséges, mert a tanácsadó hozzáadott értéke általában lényegesen meghaladja a költségét. Ez nemcsak a várhatóan magasabb értékesítési árban nyilvánul meg, hanem ezen túlmenően minimalizálja az ügyfélnek a dokumentációból és az tranzakciós struktúrából fakadó kockázatait.

Tapasztalatai szerint hazánkban milyen tényezők váltják ki leginkább a tulajdonosok eladási döntését?

Alapvetően két fő motívummal találkozunk. Az első esetben a tulajdonos felépített egy sikeres vállalkozást, aminek komoly piaci értéke van, ugyanakkor családi vagy egyéb okok miatt szeretne visszavonulni. Erre a társaság értékesítéséből származó bevétele általában megfelelő alapot ad. Az is motiváló szempont, hogy az elmúlt egy-két év felfokozott tranzakciós tevékenysége olyan értékelések elérését is lehetővé tette, amelynek megfelelő a társaságokból kivett osztalék jellegű jövedelem csak sok év alatt érhető el, ráadásul csak a szokásos üzleti kockázatok mellett.

A másik tipikus helyzet, hogy egy vagy több érdeklődő befektető is megjelenik a társaságnál. Ez természetesen általában elgondolkodtatja a tulajdonost. Több olyan jelenleg futó megbízásunk is van, ahol feladatunk elsősorban az eladó számára már ismert potenciális vevők versenyeztetése, a legjobb vételár és egyéb feltételek elérése, és csak másodsorban az, hogy bővítsük az érdeklődő vevők körét.

Jelenleg több olyan vevő oldali megbízásunk van, amit nemzetközi hálózatunk, a Global M&A valamelyik partnercégével közösen kaptunk, és ami vezető magyar közép vagy nagyvállalat akvizíciójára irányul. Tapasztalataink alapján a legtöbb esetben a magyar társaság tulajdonosai nyitottak a vevői megkeresésre és a tranzakcióra irányuló tárgyalások megkezdésére. Ez különösen igaz abban az esetben, ha a tulajdonos felismeri, hogy egy nagyobb, nemzetköri háttérrel bíró tulajdonossal a társaság jobban ki tudja aknázni a piaci lehetőségeket.

Kérjük röviden ismertessen egy olyan sikertörténetet, ahol tanácsadóként jelentős értéket teremtettek egy magyar középvállalkozás tulajdonosa számára.

Számos ilyen történetünk van. Legutóbbi értékesítési tranzakciónk a Humansoft Informatikai Kft értékesítése volt a FreeSoft Nyrt részére 2007 novemberében. A társaságot többen is megkeresték korábban vételi szándékkal. A tulajdonos megbízásából, egy strukturált értékesítési folyamat keretén belül versenyhelyzetet alakítottunk ki a vevők között. Végül a legjobb ajánlattevő került kiválasztásra, akivel létrejött a tranzakció. Természetesen az elért tranzakciós feltételek számottevően jobbak voltak a vevőjelöltek kezdeti, a folyamatot megelőző ajánlatainál.

Igen érdekes eset volt egy fuvarozó cég értékesítése. A társaság tulajdonosainak korábban már volt ajánlata az egyik Magyarországon piacvezető cégtől, ennek ellenére egy nemzetközi értékesítési folyamat megszervezésével bíztak meg minket. Nemzetközi hálózatunk, a Global M&A társcégei révén jó néhány szakmai befektető érdeklődését sikerül felkelteni. Többek között a külföldi versenytársak esetleges - az akvizíció révén megvalósuló - belépésének megakadályozása céljából, a piacvezető cég végül a korábbinál lényegesen jobb ajánlatot tett, aminek feltétele volt az azonnali kizárólagosság, így a többi befektetővel folytatott tárgyalások befejezése. Ezt követően igen rövid idő alatt sikeresen zárult a tranzakció.

Jelentkezzen Ön is ingyenes rendezvényünkre , ahol a cégeladás, tőkebevonás, jövőbeli terjeszkedés kérdései lesznek napirenden.
  • Címkék:
  • M&A
brexit0923
weworkiroda2
EKB épület
Az építkezésekről csábítja át a munkásokat a konkurencia
nyugdíjas parlament
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
EKB épület