Bank

Szenzációs magyar siker - Garázscégből vált óriássá

Portfolio
Ma már kevesen vannak, akik ne ismernék az amerikai Nasdaq-on is jegyzett LogMeIn nevét, hiszen a Magyarországról induló cég egyszerű megoldást adott arra kérdésre, hogy miként lehet könnyedén elérni egy mobil eszközről egy távoli gépet. Azt azonban kevesen tudják, hogy a cég felvirágoztatásában a forradalmi ötlet mellett egy jól összeszokott fejlesztői csapatra és egy olyan vezetőre is szükség volt, aki 15 éven belül két online céget is felépített a semmiből és tőzsdére vitte őket. A cég magyarországi ügyvezető igazgatója, Kovács Tamás arról is beszélt a Portfolio.hu-nak, hogy a 2000-es évek elején a cég alapvetően egy szűk körű, szakmai réteget szolgált ki, azonban Anka Márton és Michael Simon vezetésével egy olyan szolgáltatás-csomagot alakítottak ki, amely mára 125 millió felhasználót tudhat maga mögött. A cég legfőbb központja Amerikában van, azonban az egyik legfontosabb pillér, a fejlesztés Magyarországon maradt, hiszen a szakértői gárda a világ bármely pontján megállná a helyét. Az ügyvezető szerint a megújulás és az innováció nagyon fontos, a mobil eszközök térnyerése megállíthatatlan, ahogy az is, hogy egyre több eszközt akarunk hálózatba kapcsolni.
Portfolio.hu: Kétségtelen, hogy napjaink egyik legnagyobb magyar sikertörténetei közé tartozik a LogMeIn. Azt viszont kevesen tudják, hogy a cég vezetői honnan indultak, és hogyan állt össze egy olyan csapat, amely végül a Nasdaq-ot is elérte.

Kovács Tamás: A történet a Michael Simon által alapított Uproarnál kezdődött 1995-ben. A cég kezdetben hasonló utat járt be, mint a LogMeIn, annyi különbséggel, hogy online játékokat készített és üzemeltetett. A fő előnye akkoriban az volt, hogy egy böngészőből lehetett egy komplex játéktérbe bejelentkezni, az internetnek köszönhetően pedig több online játékossal versenghettél. Ez akkoriban elég merész ötlet volt és egy rendkívüli fejlesztő, értékesítő és marketing gárdát hozott össze. Köztük volt Anka Márton, aki az úttörő technológiai alapokon dolgozott. A bevétel alapvetően reklámokból folyt be, hiszen miközben a felhasználó játszott, aközben reklámokat látott. A kezdeti dinamikus növekedés oda vezetett, hogy a cég 2000-ben a Nasdaqra ment, 2001-ben pedig a Vivendi vásárolta fel 140 millió dollárért, ami a bejelentés előtti tőzsdei árfolyamhoz képest 50 százalékos diszkontot jelentett. Anka Márton ebben az időben kezdte a saját garázscégét is felépíteni és mikor 2002 végén megkereste Michael Simont, hogy segítsen a LogMeIn elődjének, a RemotelyAnywhere-nek az üzleti oldalát fejleszteni, a fejlesztőcsapat is újra összeállt. Kétségtelen, hogy a LogMeIn dinamikus fejlődéséhez a jó ötleteken és nagyon sok munkán kívül szükség volt egy olyan vezetőre is, aki otthonosan mozgott a technológia iparágban, visszatérő vállalkozónak számított, és jelentős üzleti tapasztalatot és kapcsolatokat gyűjtött.

P.: Milyen volt a kezdet, honnan indult a cég?

K.T.: Anka Márton a saját fejlesztésű RemotelyAnywhere programját a kilencvenes évek végén kezdte fejleszteni, miután első kézből tapasztalta, hogy az Uproar New York-i szervereinek távoli üzemeltetése milyen nehézkes a piacon rendelkezésre álló eszközökkel és a budapesti sávszélességgel. Az igény egy gyors és megbízható, vagyis szinte minden körülmények között működő távelérés volt, anélkül, hogy egy programot kellene közvetlenül feltelepítenie a gépre. A termék eleinte arra szolgált, hogy a szakmai igényeket kielégítse, elég volt egy böngésző ahhoz, hogy a rendszerfelügyeleti feladatokat el lehessen végezni. A cég tipikus garázscégként kezdte, a RemotelyAnywhere pedig képes volt egyszerű kezelhetősége és gyorsasága folytán arra, hogy a kezdetektől sikeres legyen és a készítőinek megfelelő jövedelmezőséget adjon. A növekedési lehetőségek viszont akkor is korlátozottak voltak itthon külső tőke és üzleti, értékesítési és marketing szakértelem nélkül. Szerencsésen alakult a helyzet, mivel 2001-ben a Vivendi megvette az Uproart, Michael Simon és az Uproar csapat magja ismét itt volt Budapesten, és akkora fantáziát láttunk Anka Márton termékében, hogy mind belevágtunk a nagy kalandba.

P.: Miként lehetett egy alapvetően szakmai felhasználóknak kitalált terméket szélesebb körnek is értékesíteni?



Szenzációs magyar siker - Garázscégből vált óriássá
K.T.: A probléma az volt, hogy nem lehetett. Hamar kiderült, hogy a felhasználók többsége valami sokkal egyszerűbb terméket keres. Akkoriban nem volt egyértelmű, hogy a felhő alapú szolgáltatások - vagyis amikor különböző szolgáltatásokat egy egyszerű internetkapcsolat segítségével el tudunk érni - ennyire sikeresek lesznek, és ez határozza meg az informatika egyik fő fejlesztési irányát. Azt viszont lehetett már akkor is sejteni, hogy az internet-penetráció növekedésével összhangban sokkal szélesebb közönség igényeit tudjuk kielégíteni és a környezet fejlődése reális lehetőséget ad a távmunka elősegítéséhez. Pár innovatív mérnöki fogással viszonylag gyorsan mindenki által használható szolgáltatássá tudtuk alakítani a RemotelyAnywhere-t és ez is nagyon hamar népszerűvé vált. Azóta a szolgáltatás a különböző igényeknek megfelelően szolgáltatás-csomaggá alakult, amit természetesen folyamatosan kellett fejleszteni, hiszen más elvárásokat fogalmaznak meg a normál és a szakmai felhasználók. A felhő alapú szolgáltatás gyors sikert ért el nagyobb közönség előtt is, és meglepetésünkre az IT közösségben is, ami oda vezetett, hogy a specializált szolgáltatások árstruktúrája miatt jelenleg a bevételeink több mint háromnegyede a rendszeradminisztráció vagy támogatási szolgáltatások értékesítéséből származik.

P.: A gyors növekedéshez azonban nemcsak fejlesztésre volt szükség, hanem befektetőkre is, akik a kezdő fázisban lévő cégnek a szükséges pénzügyi erőforrásokat elérhetővé tették.

K.T.: A LogMeIn abban a szerencsés helyzetben volt már a kezdeti életszakaszban is, hogy a cég vezetője, Michael Simon rengeteg tapasztalatra és kapcsolatra tett szert az Uproar kapcsán, amit a LogMeInnél tudott kamatoztatni viszonylag gyorsan. Az ő közbenjárására két ütemben 2004-ben és 2005-ben összességében 20 millió dolláros tőkéhez jutott a társaság kockázati tőkésektől, akik között ott volt a Prism Venture Partners, a 3TS Capital, az Integral Capital Partners és a Polaris Venture Partners. Azt már a legelején tudni lehetett, hogy Magyarországról képtelenség lesz egy globális cég működését megoldani, a fejlesztést, a marketinget, az értékesítést és a támogatást nem lehet Magyarországon végezni, ezért már elvárás volt a tengerentúli cégalapítás. Mivel Észak-Amerikában a keleti parton, Woburnben van a cég központja, az időeltolódás nem jelent akkora problémát, a 6 órás különbség nem forgatja fel a különböző időzónákban működő egységeket. A szolgáltatás elterjesztésében könnyítést jelentett, hogy lehetett fókuszálni az értékesítést az elején, nem kellett mindenkihez elmenni, hanem elég volt a rendszeradminisztrátorokat megtalálni, a nagyobb informatikai vásárok pedig erre kiváló alkalmat szolgáltattak. Viszont nem lehetett megkerülni az aktív értékesítési politikát, több reklámkampányt is indítottunk például a Google-ön, miközben a szolgáltatás elterjesztéséhez hozzájárult az ingyenes verzió bevezetése is.

P.: Az üzleti modellt és az árazást miként határozták meg?

K.T.: Mint az informatikai szolgáltatásoknál általában, mi is úgy döntöttünk, hogy bizonyos korlátozások mellett, egy adott szolgáltatási szintet ingyenesen is elérhetővé teszünk a felhasználóinknak. Ez főként marketingcélt szolgál, hiszen a felhasználók ingyenes kipróbálhatják a szolgáltatást, amellyel sokak számára el lehet juttatni a terméket, miközben ahogy a felhasználók is megismerik a szolgáltatást, sokan többet szeretnének, amely már átvezet a fizetős tartalmakhoz. Mivel komoly technikai követelményeknek kell megfelelni, például óriási szerverkapacitásra van szükség, ezért mindenképpen kellett egy fix fenntartási díjat meghatározni, miközben lehetett volna egy kezdeti csatlakozási költséget is felszámítani. Logikus viszont az a megoldás, hogy csak a fix díj maradjon, a felhasználónak tehát csak egy fix bérleti díjat kell kifizetnie havonta vagy évente. A működés szempontjából ugyanis kedvezőbb, ha a cégnek egy viszonylag jól becsülhető ügyfélbázisa van, hiszen erre építve jól tervezhető, hogy milyen bevételekkel tud számolni a cég. Az ingyenes felhasználók fizetőssé válását, valamint a lemorzsolódást jól lehet becsülni, ami stabilitást tesz az üzletmenetbe, mivel a bevételeket egyszerű megbecsülni. Igaz meglehetősen rugalmasak a feltételeink, tehát könnyű az átjárás a fizetős és az ingyenes szolgáltatások között, viszont a konverzió, vagyis a fizetősre átálló felhasználók aránya viszonylag állandó. Sokat gondolkoztunk azon, hogy szükség van-e az ingyenes szolgáltatásra, viszont úgy találtuk, hogy az ingyenes változat komoly fizetős ügyfeleket tud behozni.

P.: Egy informatika cég esetében az egyik legfontosabb feladat a szolgáltatásnak a fejlesztése. Mi volt az ok, hogy Magyarországon maradhatott ez az alappillér?

K.T.: Igaz, hogy az amerikai befektetőink elvárják, hogy a cég amerikai központtal és amerikai vállalatként müködjön. Ez egyaránt így volt annak idején a kezdeti kockázati tőke partnereinkkel, valamint így van a jelenlegi intézményes befektetőinkkel is, akik a részvények jelentős részét birtokolják. Az is igaz, hogy a piacunk 70%-át az Egyesült Államok teszi ki, és sokkal könnyebb az ügyfélbázissal hazai talajon kommunikálni. De a fejlesztői gárda Magyarországon kovácsolódott össze, és rengeteg energiát fektettünk abba, hogy felépítsünk itt egy világszínvonalú csapatot. A bostoni vezetők nagyon gyakran és nagyon szívesen járnak Budapestre, rájuk is nagy hatással van az az egyedülálló közeg, amit a 250 magasa képzett mérnök jelent. Ráadásul a mai világban, ahol az internet az elsőszámú kommunikációs médium, a fizikai helyszín vajmi keveset jelent. Nem kerülhetők meg egy ilyen döntésnél az adók és a kedvezmények sem, hiszen ez nagyon sokat jelenthet. Bízunk benne, hogy a jövőben is előnyt élvez majd az innováció és fejlesztés. A tulajdonosok bizalma a hazai fejlesztési operációban töretlen, az irányítás fel van készülve a gyorsan változó környezetre, legyen szó akár az informatikai, akár a szabályozói környezetre. A globális piac pedig lehetővé teszi számunkra, hogy drasztikus mértékben ne változzon meg a hazai fejlesztési költség.

Szenzációs magyar siker - Garázscégből vált óriássá
A LogMeIn budapesti irodájának előtere
P.: Egy folytonosan megújuló és innovatív piacon dolgoznak. Miként tudnak megküzdeni a riválisokkal?

K.T.: Véleményem szerint az egyik legnagyobb kihívás Magyarországon az, hogy a fejlesztői csapatunk állandóan ütőképes maradjon, úgy hogy a termékek és az elérhető platformok növekedésével összhangban a fejlesztői bázist folyamatosan bővíteni kell. Ezen felül technikai oldalon még a meglévő termékek karbantartását is meg kell oldani, és akkor még nem is beszéltünk a riválisokról. A munkaerőpiacon számtalan konkurensünk van, hiszen sokan próbálnak szert tenni szakemberekre. Meglehetősen hullámzó a kereslet, azonban az utóbbi időben megnőtt a kezdő vállalkozások száma az informatikában, ezért itt is kapunk riválisokat. Pontosan ezért minden megteszünk, hogy a LogMeInt minél inkább munkaerőbarát hellyé alakítsuk, nem véletlen, hogy hol vagyunk, milyen környezetet próbálunk biztosítani. Ide lehet sorolni például, hogy egy könnyen megközelíthető, többszintes luxus irodaházat bérelünk, a falakra folyamatosan cserélődő műalkotásokat teszünk, van egy bicikliszoba és a játékszoba is. A dolgozók egyik legfontosabb elvárása felénk, hogy ne legyen monoton a munka, ezért sok újdonságot csinálunk, például minden évben külföldre visszük az egész gárdát csapatépítés keretében. Szakmailag is próbáljunk tovább képezni az embereinket, több tréningen is részt vesznek, miközben a vezetőket is jellemzően a gárdából választjuk ki. A motivációt segítendő tavaly indítottunk egy részvényopciós programot, míg ebben az évben egy részvényjuttatási programot is, amely azt jelenti, hogy a cég sikereiből a dolgozók túlnyomó része is kiveheti a részét.

P.: Technológia oldalon is sok kihívással kell megküzdeniük. Hogyan lehet a nagy versenyben kitűnni?

K.T.: Való igaz, hogy az informatika az egyik leggyorsabban fejlődő iparágak közé tartozik, és a technológia könnyen lemásolható. Ez ellen egyetlen megoldás létezik, a folyamatos megújulás, vagyis ha létrehoztunk valamit, akkor nem állhatunk meg. Az elmúlt évek új fejlesztési irányai csak az előnyünkre voltak, például az iPhone, illetve az iPad elterjedése új távlatokat nyitott meg előttünk is. A fejlesztést is ennek megfelelően változtattuk meg, a LogMeIn a friss platformok mindegyikéről elérhető. Azért tudunk viszonylag gyorsan reagálni az új helyzetre - vagyis a mobil eszközök dinamikus fejlődésére-, mivel már a Blackberrys időszakban elkezdtünk foglalkozni a mobilokkal, és ebben nemcsak a fejlesztést értem, hanem azt is, hogy együttműködést kötöttünk a mobilszolgáltatókkal. Természetesen az is hasznunkra volt, hogy a laptopok, mint hálózat nélküli eszközök régóta a fókuszban vannak nálunk, az új platformokra, például az okostelefonokra pedig egyszerűen ment az átállás. Persze a fejlesztői munka megsokszorozódott, hiszen más és más nyelveket kell használni a különböző eszközökön, azonban ezzel nem lehet mit tenni, együtt kell vele élni.

Szenzációs magyar siker - Garázscégből vált óriássá
P.: A felhasználói igények is változnak. Mennyire tudnak a dinamikusan változó környezethez alkalmazkodni?

K.T.: Ami a felhasználókat illeti, tudni kell, hogy igaz 125 millió regisztrált felhasználónk van, akiknek a döntő többsége egyéni felhasználó, viszont a bevétel többsége a céges felhasználóktól érkezik. Jellemzően megpróbálunk elébe menni a felhasználói igények megváltozásának, azonban például minket és az Apple-t is nagyon meglepte, amikor a tervezettekhez képest tízszer nagyobb bevétel jött az Apple Store-ból. Sok esetben az a benyomásunk, hogy a felhasználók inkább követik a trendeket és nem meghatározzák, inkább a szolgáltatóknak kell kijönniük újításokkal, amelyre vevők lehetnek az ügyfelek is. A visszajelzések nagyon fontosak számunkra, viszont nem mondhatjuk, hogy ez irányítaná a fejlesztési irányt. Az viszont nyilvánvaló, hogy a felhasználók a digitális világban egyre inkább az egyszerűségre törekednek, a kábel nélküli, mobil eszközök térnyerése megállíthatatlan. Magyarországon még nincs benne a köztudatban, viszont Nyugat-Európában egyre inkább megtalálhatók a nem hagyományos eszközök a hálózatra kapcsolva, kezdve a sci-fibe illő hálózatra kapcsolt autóktól, az egyáltalán nem sci-fibe illő kamerákig, hő- és sugárzásérzékelőkig. Csak egy példa, a 2011-es japán katasztrófa után nagyon sokan vásároltak online sugárzásmérőt, amelynek az adataira nagyon sokan kíváncsiak lennének. Azt látjuk, hogy nagyon sok adat kerül fel ilyen formában a világhálóra, és mi is dolgozunk azon, hogy miként lehet ezeket az adatokat közösségi célra is felhasználni. 2011-ben egy kis angol céget vettünk meg, amely éppen ezzel foglalkozik. Azt látjuk, hogy ez még nem a közvetlen jövő, viszont jelentős potenciál van ezen a piacon, ha tömeges felhasználói igény érkezik rá.

P.: A következő 1-3 év miről szólhat fejlesztési oldalon?

K.T.: Fontosnak tartom leszögezni, hogy az iparágunkban folyamatosan változik a környezet, azonban az egy-egy témakörben irányt mutató szereplők száma kicsi, így mindent meg kell tennünk, hogy megtarthassuk ezt a szerepünket. A korábbi stratégiánk jellemzően az volt, hogy 1-2 évente mindig megjelentünk egy új termékkel, és ez a továbbiakban is így lesz. Az utolsó nagyobb fejlesztésünket 2010 végén adtuk ki, ami a join.me névre hallgatott. Ez gyakorlatilag egy képernyőmegosztó, aminek segítségével megbeszéléseket, előadásokat és oktatásokat tudok tartani úgy, hogy az én képernyőmet látják a csatlakozott felhasználók. Erre az évre is tervezünk újdonságokat, azonban erről egyelőre nem árulhatok el részleteket. A kilátásokat illetően azt mondhatom, hogy a közeljövő sok olyan újdonságot fog hozni, ami egyaránt rengeteg lehetőséget és kihívást is hoz majd számunkra.
GettyImages-1183637203tusk
GettyImages-172781953federalreserve
GettyImages-200487905-002
Csaknem pormentes lesz az ALDI magyarországi logisztikai bázisa
STA_0781
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Tőzsdei hullámlovaglás kezdő kereskedőknek.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
ekb_getty