20% helyett pofára esés: mit nem csinálnak jól a bankok?
Bank

20% helyett pofára esés: mit nem csinálnak jól a bankok?

Portfolio
Számos bank indult el nagy lendülettel a digitalizáció rögös útján, hiszen a sikeres adaptáció akár a bevételek 20%-os növekedését is eredményezheti, miközben rengeteg költséget takarít meg nekik. A digitalizálódó bankok körülbelül 60%-ánál azonban lassabb az átállás a tervezettnél, az esetek 15%-ában pedig gyakorlatilag semmi eredményjavulást nem hoz a technológia beiktatása - derül ki a Boston Consulting Group (BCG) legfrissebb tanulmányából. Az amerikai elemzőcég ad pár jó tippet a sikeres digitalizációhoz.
Azok a bankok, amelyek digitalizálódnak, akár 20%-kal növelhetik a bevételeiket, miközben a költségeik 30%-kal csökkenhetnek. A lakossági pénzintézeteknél ez a költség-bevétel hányadost 12%-kal csökkentheti.

Egyelőre viszont sok bank küszködik azzal, hogy pénzt tudjon csinálni a digitalizációból - derül ki a BCG legfrissebb tanulmányából. 12 digitalizációt támogató nemzetközi bankot elemezve arra jutottak, hogy minden harmadik esetben az implementáció kiábrándító: vagy túl lassú a folyamat, vagy alig-alig van kézzel fogható eredménye.

A bankok 60%-a a digitális megoldások implementációjának lassúságát jelölte meg a fő problémának, máshol (25%) az volt a gond, hogy nehezen tudták nagy méretben megvalósítani, ami kisebb méretben már sikerült, 15%-ban pedig nem hozta a várt pénzügyi eredményhatást a digitalizáció.

A BCG tanulmánya szerint négy oka van a bankok sikertelenségének:
  • A régi IT-rendszerek, melyektől nem könnyű megszabadulni - a bankok szerint ez az egyik fő ok.
  • Az architektúrájuk nem támogatja kellőképpen a digitalizációs átállást. Vannak olyan cégek, amelyek eleve csak a front-end tevékenységet (vagyis lényegében az ügyfélkiszolgálást) fejlesztik csak, míg a back-end fejlesztésre viszonylag kevés erőforrást csoportosítanak.
  • Van, hogy nincs meg a megfelelő képzettségű személyzet.
  • Lehet, hogy a személyzet ellenáll a változásoknak, mivel a digitalizáció borítja a szervezet hierarchiáját. Esetenként a bank részvényesei állnak ellen, mert rövid távon akarnak hozamot és a hosszú távú előnyeit a digitalizációnak nem látják.

Emellett sok pénzintézet nem megfelelően kezeli a felmerülő problémákat vagy éppen a digitalizáció előrehaladtával folyamatosan csökken az érdeklődés a projekt iránt.

Ezzel lényegében a bankok az angolban value trapnek nevezett jelenségbe (vagyis értékcsapdába) kerülnek: és nem térül meg a befektetett idő-, energia- és pénzmennyiséget. Az értékcsapda kialakulásának fő okait a bankok a következő tényezőkkel magyarázzák:

20% helyett pofára esés: mit nem csinálnak jól a bankok?
A digitális átállásnak lényegében három módja van:
  • Minden folyamat marad a régiben, de a digitalizáció ezeket valamelyest megkönnyíti: a menedzsment feladatkörei közé bekerül a digitalizáció, felvesz pár új szakembert a cég és a jelenlegi stratégiát pár új elemmel kiegészítik. Egy ilyen modellel lehet a legtöbbet spórolni és ez is a leggyorsabb megoldás, de az ügyfélémény nem sokat javul. A nagybankok többnyire ezt a modellt használják.
  • A bank felépít egy új, digitális üzletágat: ebben az esetben lényegében egy külön hierarchiával és strukturával rendelkező üzletág lesz felelős a digitális ügyfélkiszolgálásért, például a call centerekért, online csatornákért, mobilbankolásért. Az olyan funkciókat, mint a HR vagy az IT megosztja más divíziókkal. Ebben az esetben a digitális kiszolgálást jobban meg lehet szervezni, célzottabban lehet alkalmazni és a az erőforrásokat gazdaságosabban lehet felhasználni, viszont az új üzletág összességében komplexebbé teheti a vállalatirányítást.
  • A pénzintézet lényegében egy teljesen új digitális bankot hoz létre: ebben az esetben a már működő pénzintézeti struktúra semmiben nem változik, az új pénzintézet pedig lényegében függetlenül működik az anyabanktól. Ezzel a megoldással nem kell a régi IT-rendszerek modernizálásával bíbelődni. Ennek hátránya, hogy az ügyfélállomány javával rendelkező régi pénzintézetnél nem történnek meg azok a fejlesztések, melyekre egyébként előbb-utóbb szükség lesz.

Persze lesznek olyan szereplők is, amelyek egyszerre több modellt kombinálnak.

A BCG szerint a következő fontos szempontok mentén kell lezajlania a transzformációhoz, hogy sikerüljön:
A bankoknak azokat a folyamatokat kell digitalizálni, amelyek a legtöbb értéket teremtik - vagyis főleg, amelyekkel az ügyfelek érintkeznek. Nem szabad viszont ennek érdekében elhanyagolni a back-end rendszerek fejlesztését.
Ki kell alakítani a digitalizációért felelős csapatokat. Akik jól működnek együtt, állandó csapattá kell összegyúrni.
Keresni kell a problémákat és amint felmerül egy, azonnal kezelni kell. Külön figyelni kell a rengeteg inputot felemésztő, de értéket nem teremtő folyamatok megszüntetésére.
100 forint shutter
onlinevásárláse-kereskedelem
mexikói katonák
wall street_shutterstock
Kiadta újabb hard-Brexit felkészítő anyagát Brüsszel: ez vár az emberekre és cégekre
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
A Credit Suisse svájci bankóriás homlokzata. Fotó: Shutterstock