Bank

Így lehet egy bank a digitalizáció bajnoka

Portfolio
Agilis módszertan, digitalizáció, adatfeldolgozás, ügyfélközpontúság. Rengeteg olyan buzzword kering mostanság a pénzügyi szektorban, amit szinte minden szereplő használ, de kevés, aki jól csinálja. A Portfolio Banking Technology 2018 konferenciáján résztvevő szakemberek sorra osztották meg hasznos tanácsaikat és tapasztalataikat azzal kapcsolatosan, hogy érdemes egy modern, digitalizált nagybankot felépíteni úgy, hogy az kompetitíven tudjon működni.
Matek Kamill, a Qualysoft Business Development managere és Mautner Ádám, a Qualysoft Software Development leadje a banki transzformációkról tartott előadást:
  • a Revolutnál három perc alatt létre lehet hozni egy brit fontszámlát, emberi interakció még csak nem is kell. A bankoknak sokkal nagyobb portfóliójuk van és ezért kevésbé mobilisak.
  • Nem azért vannak a bankok lemaradva, mert kevés a szakember vagy a forrás, hanem az üzleti igényeket nehezebb "áttolni" egy ilyen nagy rendszeren keresztül. A Qualysoft célja, hogy a megvalósulási időt csökkenteni tudják. A legacy rendszereket kiváltani nehéz és nem is biztos, hogy érdemes.
  • A Qualysoft egy kétdimenziós felmérési modellt alkalmaz, hogy felmérje, egyes cégek milyen gyorsan adaptálnak egy-egy release-t. Jellemző problémák, hogy egy fejlesztés alatt a cégek a fejleszti környezet elkészítésével sokat bíbelődnek, nem hatékony a forráskezelés, a release előkészítése időigényes, az integrációs problémák kezelése pedig nem hatékony. Megoldásként szolgál majd a konténerizáció, illetve a folyamatos integráció. Érdemes a teszteket manuális helyett automatikus rendszerekkel tesztelni.

Kerekes József, a Hewlett Packard Enterprise üzletfejlesztési igazgatója a digitális innováció feltételrendszereiről tartott előadást:
  • a HP már számos nagy transzformáción ment keresztül az elmúlt évtizedekben, nem mind volt ezek közül sikeres. 2004-ben például egy rendszerátállás jelentős profitkiesést hozott.
  • A sikeres digitális átálláshoz erős üzleti fókusszal kell zajlania a transzformációnak és az innovációnak.
  • Ahogy a termékfejlesztés halad előre, az ehhez kapcsolódó kockázatok is ideális esetben csökkennek. Sajnos Magyarországon ez nem teljesen így van, melynek oka, hogy termékfejlesztés előtt gyakran hiányzik a megfelelő piackutatás.
  • Az IT-transzformáció hajtómotorjai a munkaerőhiány és az üzleti rugalmasság.
  • A Hewlett Packard tapasztalatai szerint egy automatizációs folyamat 21,16%-os költségcsökkentést tudott elérni, emellett 4%-os bevétel-növekedést is tapasztalhattak.

Kovach Anton, a ShiwaForce vezérigazgatója az agilis módszertan pénzügyi szektorban való adaptációjáról beszélt:
  • már majdnem minden pénzügyi intézmény kipróbálta az agilis modellt, de többnyire a szervezet egészére még nem terjesztették ki. Egy-két merészebb vállalat viszont mégis bevállalta ezt.
  • A nagy monolitrendszerek eltűntek, helyette megjelentek a konténerek az IT-ban, melyekre könnyen lehet építeni.
  • Csak olyan IT-rendszerek fognak túlélni, melyek gyorsan tudnak új rendszereket létrehozni. Ilyen például a Kubernetes, ahova csak beírom, hogy mire van szükségem és az összerakja nekünk. A docker-konténerekről elfeledkezhetünk lassan. A licenc, karbantartás és support költségek 90%-át ezzel meg lehet spórolni.
  • Az agilis transzformáció semmiről nem szól, csak arról, hogy az ügyféligény olyan erős legyen, mint ha a vezérigazgató kért volna valamit.
  • A szervezet felelőssége, hogy az agilitás útjába kerülő akadályokat el tudják hárítani. Például az, hogy kicsiben működik a módszertan, nem jelenti azt, hogy ugyanannyi idő alatt a komplett vállalatra át lehet húzni. Kivéve, ha az egész rendszer "konténerekből" épül fel.
  • Sok szervezetben a befektetett energiát dicsérik, nem pedig az eredményt. Ha ezen a paradigmán változtatni tudunk, akkor menni fog a transzformáció.
  • Feltételezik, hogy az agilitás természetes állapot. Lényegében mindenki agilis, csak az útjában akadályok vannak. A menedzsment feladata, hogy a változás akadályait elhárítsa.
  • 3 célzott kérdést érdemes feltenni a munkatársaknak, hogy kiderítsük, akadályoztatva van-e.
  • 6-6 fős vegyes csapatokat érdemes létrehozni, mivel az agilitás (és a nem agilitás is) gyorsan szétterjed a szervezetben.

Gálik János, a Capture vezérigazgatója az ügyfélélményről, mint meghatározó versenytényező beszélt:
  • a technológia veszélyezteti azokat a szolgáltatásokat, melyeknél közvetítőkön keresztül vesz igénybe szolgáltatást az ügyfél, ez még a fintechek piacát is veszélyezteti.
  • A globalizáció miatt a régiós bankoknak versenyezniük kell a nyugati bigtech, fintech cégekkel.
  • A bankok el fogják veszíteni az ügyfélélményért vívott csatát: nem elég agilisak, túl nagy legacy rendszereik vannak, nem elég innovatívak. Alapvetően a legnagyobb hiba pedig, hogy a közvetítőtevékenységnek nincs akkora hozzáadott értéke, hogy létszükséglet legyen.
  • Az alapoktól újra kell gondolnia magát a bankoknak, hogy fel tudják venni a versenyt az ügyfelekért. A szolgáltatók 40%-a meg fog szűnni, ha nem tudnak alkalmazkodni a digitálisan erős fogyasztókhoz. A fogyasztók 60%-a mondott már fel szolgáltatást, mert nem kapott jó ügyfélélményt, 63% pedig váltana szolgáltatót, ha jobb ügyfélélményt nyújt.
  • A működési folyamatok középpontjába az ügyfelet kell tenni, konkrét igényekre kell reagálni: "mi egy ügyfélkiszolgáló szervezet vagyunk, amely egyébként banki szolgáltatásokkal is foglalkozik." A technológiai megoldások ebben segítségünkre tudnak lenni.

Bacsó Gergely, a McKinsey partnere az adatfelhasználásról osztotta meg gondolatait:
  • az adatokkal kapcsolatos lelkesedés rendkívül nagy, van, ahol már lankad is. Exponenciálisan nő a világ adatmennyisége, a világban lévő adatok 90%-a az elmúlt két évben jött létre.
  • Az adatfeldolgozásnak modern technológiái a mesterséges intelligencia, illetve az advanced analytics, sok cégnél viszont még a sima analytics is hiányzik.
  • Hat lépése van annak, hogy lesz egy ötletből pénz, ha adatelemzésről van szó. A kihívás azonosításától indulunk, majd az előkészületek, a pilot és az ipari szintű implementáció. Alapvetően az adatépítés és modellezésen van a fókusz sok esetben, pedig azt kellene felmérni először, tényleg van-e akkora probléma és a való életben implementáció, mint amennyire foglalkoznak vele a szakemberek.
  • A bankok alig 7%-a csatornázta be a fejlett analitikát a vállalat mindennapi működésébe.

Vér Béla, az ApPello ügyvezetője a digitalizációról és a digitális hitelezésről tartott előadást:
  • kétféle digitalizációs irány lesz, az egyik a többcsatornás digitáis transzformáció lesz, a másik pedig az IT-költségek optimalizációja.
  • Brett King egy tíz pontból álló listát rakott össze, melyben a digitalizáció sikerességét taglalja: fontosabb részei, hogy a vezetésnek is digitális gondolkodású vezetők kellenek a bankok élére, érdemes nem takarózni a szabályozók korlátaival és partnerségre kell törekedni a fintechekkel.
  • Más iparágakhoz képest nem állnak rosszul a bankok a digitalizációval, de nem kiemelkedően jó a helyzet. Főleg a pénzintézeti kultúrával van probléma, így nem lehet hátradőlni.
Frankfurt Stock Exchange
Thomas Cook
Thomas Cook
shutterstock_564998512
HUNGARY - NOVEMBER 17:  Hungarian Forint notes of differing denominations (Photo by Balint Porneczi/Bloomberg via Getty Images)
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
freddie mac fannie mae fhfa