Hitelkatasztrófa Magyarországon: nyolc éve nem történt ilyen a banki szégyenlistán
Bank

Hitelkatasztrófa Magyarországon: nyolc éve nem történt ilyen a banki szégyenlistán

Portfolio
Nyolc éve nem látott mélypontra süllyedt a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) nyilvántartott élő mulasztások száma. Az 1,4 millió darab nyilvántartott élő mulasztás így is elképesztően magas szám.

Javuló statisztikák

Egyre kisebb a nem fizetési probléma a magyar pénzügyi rendszerben, ennek egyik újabb bizonyítéka, hogy az élő mulasztások száma a 2014-es csúcsról közel negyedével, 1,426 millióra csökkent 2018 végére a BISZ Zrt. friss adatai szerint.

Hitelkatasztrófa Magyarországon: nyolc éve nem történt ilyen a banki szégyenlistán
A megszűnt (lezárt) mulasztásokkal együtt 1,698 millió darab mulasztást mutat az adatbázis, ami pedig 2009 óta, vagyis 9 éve nem látott mélypontot jelent. Amennyiben az ügyfél maga rendezi adósságát, úgy 2011 óta nem 5 évig, csupán 1 évig tárolja a rendszer a lezárt mulasztásokat, részben ennek is köszönhető a lezárt ügyek statisztikájának a javulása.

Eközben a lakossági hitelpiac is folyamatosan bővül, a rendszerben összesen 5,039 millió természetes személyt tartanak nyilván, ebben a rendben fizetők is benne vannak. Ők összesen 7,469 millió élő és 2,243 millió megszűnt hitelszerződéssel rendelkeznek.

Hitelkatasztrófa Magyarországon: nyolc éve nem történt ilyen a banki szégyenlistán

Hol van jelentősége?

"A KHR rendszerben nyilvántartott információkhoz a KHR felhasználói csak a törvényben meghatározott módon és céloknak megfelelően férhetnek hozzá. Amennyiben valaki hitelkérelemmel, finanszírozási igénnyel fordul egy hitelintézethez, a bank a hitelbírálat során felméri a kérelmező hitelképességét. A bírálat során a bank számos információt bekér az ügyféltől, valamint különféle forrásokból további információkat is gyűjt, hogy minél pontosabb képet alkosson az ügyfél hitel-visszafizetési képességéről. A bankok számára ilyen, kiemelten fontos információforrás a KHR nyilvántartás is.

A lakossági KHR mind a pozitív hiteltörténetet, mind pedig negatív információkat (mulasztások, visszaélések, csalások) képes rögzíteni. A KHR segítségével a bankok pontosabban fel tudják mérni ügyfeleik hitelképességét, lehetővé téve, hogy kedvezőbb ajánlatokat biztosítsanak, valamint a felelős hitelezés jegyében elkerüljék a fizetésképtelen, vagy túlzottan eladósodott ügyfeleknek való hitelnyújtást. Ez az ügyfelek hosszú távú érdekeit is szolgálja. A KHR szolgáltatás a hitelt felvevő ügyfelek, valamint a hitelt nyújtó hitelintézetek számára egyaránt előnyös" - foglalja össze a lényeget a BISZ Zrt. honlapja.
bkk_busz_bkv
dzsudzsak balazs focista
Nagy bejelentés készülhet: délután megszólal Matolcsy György
forintka191126getty
Történelmi csúcson az Európai Unió támogatottsága
Váci úti felüljáró
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Értékesítési vezető

Értékesítési vezető

Szerkesztő - újságíró

Szerkesztő - újságíró

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
bankkartya pos terminal nfc mobilfizetes