Milliók adatait lopták el  a bolgár adóhivataltól, repül a bírság
Bank

Egy bankokon átívelő rendszer, amiből szinte minden magyar adatait lekérhetik

Portfolio
A digitális ügyintézés ma már alapelvárás a bankoknál, közműszolgáltatóknál, lízingcégeknél, pedig ahhoz, hogy az ügyintézéshez rendelkezésre álljanak a megfelelő, naprakész, hivatalos adatok digitális formában, valójában a háttérben össze kell kötni a szigetszerűen működő informatikai rendszereket.  Ezt a feladatot pedig – a legfontosabb pénzforgalmi rendszereink üzemeltetése mellett – a Giro Zrt. végzi el, évente több millió személyes adatunkat kérdezik le a szolgáltatásukon keresztül. Persze nem csak ügyintézéshez, hanem csalásmegelőzésre, adategyeztetésre, kockázatok szűrésére is felhasználják ezeket az adatokat.

Előzmények

1998-ban a Giro által alapított Girodat Credit Bureau nyugat-európai mintára kezdte el kiépíteni hitelreferencia szolgáltatási tevékenységét, amely a Giro mostani adatszolgáltatási tevékenységét, a Girinfót megalapozta. Ez az úgynevezett pozitív listás Credit Bureau a magánszemélyek adataira specializálódott, és célja az volt, hogy minden hitelkérelmet benyújtó – nemcsak a késedelmesen teljesítő - ügyfélről teljes körű információkat szolgáltasson, mégpedig a csatlakozott bankoknál lévő adatok és a Belügyminisztérium Adatnyilvántartó Rendszerével határozatlan időre megkötött együttműködési megállapodás alapján.

A szolgáltatáshoz akkor azonban viszonylag kevés szereplő csatlakozott, a lakossági bankok jelentős részének nem állt érdekében egy másik rendszerhez is csatlakozni, hiszen a BAR minden pénzügyi intézmény számára kötelező, s ezzel egy sokkal kiterjedtebb adatbázis igénybevételére van lehetőség. Emellett a Credit Bureau-hoz történő csatlakozás ellen szólt az is, hogy a szolgáltatás igénybe vételéhez szükséges informatikai és szabályozási-ügyviteli háttér kialakítása költséges és időigényes, valamint a lekérdezésekért fizetett összeg is tovább emelte a hitelezés költségeit. Ezért 2002-ben a Giro úgy döntött, hogy a céget és tevékenységét teljes egészében integrálja, és újratervezi a szolgáltatást.

Girinfo

2003-ban elindult a szolgáltatás fejlesztése, 2004. év végére a fejlesztés lezárult, a szolgáltatás egy új, vékonykliens platformra került, XML szabványt használt, valamint szabványos és rugalmas keretrendszert biztosított újabb nyilvántartások integrálására. A szolgáltatás ügyfélköre év égére megduplázódott, a lekérdezési volumen pedig 80%-kal emelkedett.

Minden akkori nagybank vagy annak leányvállalata, a meghatározó lízingcégek is használták a szolgáltatást, és létrejött az első Adatigénylő csoport, amivel az önállóan csatlakozni nem képes adatigénylők (pl.: takarékszövetkezetek) is elérték a szolgáltatást. A szolgáltatást ma a hitelezés és egyéb pénzügyi tranzakciók mögött rejlő kockázatok csökkentésére, csalási szándék kiszűrésére, ügyfélállomány adatfrissítésénél és behajtási folyamatoknál is igénybeveszik.

Mi mindenhez van hozzáférése a rendszerhez?

  • A Belügyminisztérium személyi adat és lakcím, valamint gépjárműadat nyilvántartásához (2004-től),
  • a Magyar Országos Közjegyző Kamara ingójelzálog-nyilvántartásához (2004-től),
  • Opten cégadatbázisa (2005-től),
  • Igazságügyi Minisztérium cégnyilvántartása (2007-től),
  • Open Car Information System (OCIS) prágai adatbázis-kezelő nyilvántartása(2010-től, de ezt 2013-ban kivezették),
  • a jogi személy tulajdonában lévő gépjárművek cégjegyzékszám alapján történő lekérdezése (2016-tól)
  • 2019-ben pedig a pénzmosási törvény által előírt ügyfél-átvilágítási feladatok gyors elvégzését segítő megoldást élesítettek.

Míg kezdetben a lízingcégek voltak a szolgáltatás legnagyobb felhasználói, és a lekérdezések nagy részében gépjármű adatok kértek le a rendszerből, addig mára a bankok mellett távközlési szolgáltatók is használják a Girinfót.

Forrás: Giro

A 2008-as válság idején a hitelezési aktivitás visszaesése miatt a Girinfóban indított lekérdezések száma is visszaesett, a hitelezés fokozatos felpörgésével azonban 2017-ben már 5 millió lekérdezést kezelt a rendszer, indulása óta 26 millió darab lekérdezés történt a szolgáltatáson keresztül.

Forrás: Giro

A Bankszövetség idén szeptemberben publikált digitalizációs stratégiája kiemelt helyen foglalkozik az adatbázisokhoz való gyors hozzáféréssel, a szigetszerű rendszerek összekötésével kapcsolatban több javaslatot is megfogalmaztak. A banki javaslatcsomaggal egybecseng a Giro Zrt. azon terve is, hogy a szolgáltatással elérhető adatbázisok köre bővüljön, így a hitelügyintézési és ügyfélazonosítási folyamatok tovább egyszerűsíthetők és gyorsíthatók.

A cikk megjelenését a GIRO Zrt. támogatta.

kórház
Frankfurti tőzsde
koronvavirus
cimlap_kina_szel
forint mnb épület sötét magyar jegybank
Mark Rutte Sebastian Kurz
Magyar Telekom
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
okostelefon kézben pénzügyek