csorba gyula dorsum
Bank

Nagyot fordult a világ a fintech vállalatokkal: az innováció kőkemény üzleti kérdés lett

Megváltozott a világ, a fejlesztési technológiák, a platformok, a bigtech vállalatok és a fintech kihívók átformálták a pénzügyi IT-cégek működését. Az innováció a fintech piacon ma már nem csupán technológiai kérdés: az üzleti know-how ismerete ugyanúgy elengedhetetlen része a termékfejlesztésnek, mint a leginkább up-to-date technológiák alkalmazása. A fintech szervezetekben dolgozó tehetségek megtalálása, megtartása és menedzselése szintén embert próbáló feladat, a témáról Csorba Gyulával, a Dorsum stratégiai igazgatójával és vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk, aki idén az IVSZ az év menedzsere Gyurós Tibor-díjat is kiérdemelte.
Hasonló témákról is szó lesz a Portfolio november 12-ei Banking Technology hibrid - azaz online és offline formában is megrendezésre kerülő - konferenciáján. Regisztráció itt! 

Miben más informatikusokat, IT-szakembereket vezetni, mint más területen menedzsernek lenni? Másképpen működnek az IT-sok?

Ez egy speciális szakma, mert az IT-szakemberek nagyon kreatívok, sokat akarnak tanulni, fejlesztik magukat, folyamatosan az lebeg a szemük előtt, hogy egy munkahelyen hogyan lehet valami nagyot alkotni, ami európai- vagy világszinten is szenzáció. Nagyon fontos, hogy ha valaki vezető egy ilyen cégben, akkor az alkalmazott technológiában mindig up-to-date legyen, ugyanis fejlesztési módszertanokkal, technológiákkal tud igazán lehetőségeket adni az embereknek. Vezetőként szállítani kell az eredményeket a tulajdonosoknak, de arra is törekedni kell, hogy inspiráló munkakörülményeket teremtsünk, ami óriási kihívás.

Ma az innováció nagyrészt az IT-területről, technológiai fókusszal indul a legtöbb iparágban. Hogyan működik ez a Dorsum piacán, és milyen vezetői kihívásokat tartogat?

Kívülről nézve azt gondolná az ember, hogy az innováció mindig egy új technológiával indul, ez nálunk is sokáig így volt, de a 2010-es évek elejétől ez az időszak véget ért. Addig nagyon sok munkába, fejlesztésbe bele tudtunk úgy kezdeni, hogy azt figyeltük csupán, hogy technológiai szempontból mi a divatos.

De megváltozott a világ, a fejlesztési technológiák, a platformok, a bigtech, fintech óriások teljesen átformálták az iparágat.

A 2010-es évek elején törtek be a piacra az okostelefonok, a trendi webtechnológiák, a mesterséges intelligencia, a korábbinál sokkal fejlettebb user experience, aminek a csúcsát a technológiai óriások, az Amazon és a Facebook felhasználói élménye jelenti.

Természetesen vannak technológia vezérelte innovációs folyamataink, de ahogy a nagy technológiai cégek, mi is inkább a piac és az üzlet problémáira akarunk új megoldásokat adni. Emellett azt kutatjuk, hogy az ügyfeleink - bankok, alapkezelők, brókercégek - a digitalizáción keresztül hogyan tudnak még jobb felhasználói élményt nyújtani és az ügyfeleik elégedettségét növelni. Nálunk üzleti szemmel indul az innováció, és ez alakul egy modern technológiával rendelkező megoldássá.  

A két innovációs csapatunkat szenior bankárok vezetik, ők irányítják, hogy milyen újdonságot kell az értékpapír back office, treasury, privátbanki vagy prémiumterületen szolgáltatni. Az elmúlt éveknek a nagyobb, európai szinten is kiemelkedő innovációs eredményei, pl. a Finnovate-győzelmeink csak így jöhettek létre. Csupán egy új technológia, mondjuk egy chatbot, önmagában kevés, mi egy konkrét hitelkártya-igénylési folyamatot építettünk a technológiára. Az idei év egyértelmű fókuszpontja az ügyfelek digitális kiszolgálása.

Ha behozunk az innovációba egy új technológiát, azt meg kell tölteni üzleti tartalommal is.

Összegezve tehát, a fejlesztéseinkbe beletesszük az üzleti know-how-t, ezt kombináljuk egy európai szintű felhasználói élménnyel, és természetesen ehhez a legújabb technológiát használjuk fel.

A Dorsum milyen technológiákat vezetett be a munkavégzés hatékonyságának növelése érdekben?

Ahogy egyre több ügyfelünk lett, egyre több technológiai lépésben kellett gondolkodnunk, és öt évvel ezelőtt - fejlesztési igazgatóként - eljutottam arra a pontra, amikor egyértelművé vált, hogy a fejlesztéseink napi működési folyamatait mindenképpen standardizálnunk kell. Ennek az iparágnak a módszertani slágertémája akkor az volt, hogy a lefejlesztett kódból automatikusan kerüljön élesítésre egy verzió, extrém esetben legyen rögtön futtatható output. Ezért egy teljesen automatizált fejlesztési- és verziókiadási folyamatot alakítottunk ki, ami az automatikus tesztek futtatását is lehetővé tette.

Ami a mostani időszak egyik kiemelt trendje, és nagyon fontos a fejlesztési módszertanok tekintetében, az az úgynevezett konténerizáció. A technológia segítségével, ahogy a neve is mutatja, konténerszerű fejlesztéscsomagokat tudunk egyenesen a bankokhoz „beemelni”, épp úgy, ahogy a konténereket egyik hajóról átemelik a másikra. Bár egy nagybanki rendszernél ez hatalmas kihívás, a technológia kiemelkedően fontos lesz a következő években, ezért egyre aktívabban foglalkozunk vele.  

Ami pedig ezeknek a folyamatoknak a pénzügyi részét érinti, nagyon fontos monitoroznunk a projektjeink jövedelmezőségét. Most már 250 ember dolgozik a cégnél, ezért jelenleg bevezetés alatt van egy kontrolling rendszer (szintén hazai fejlesztés), amivel az erőforrásgazdálkodásunkat tudjuk hatékonyabbá tenni. Igyekszünk tehát a fintech cégek megoldásait alkalmazva a legújabb standard szoftverfejlesztési eszközöket is minél gyorsabban integrálni a működésünkbe.

csorba gyula ivsz
Csorba Gyula (balra) és Vinnai Balázs (jobbra) az IVSZ díjátadó rendezvényén.

Mennyire volt nehéz a megfelelő alkalmazottakat – megfizethető bérezéssel – megszerezni, milyen gyakorlatot követtetek ebben?

2015 és 2020 között megduplázódott a létszámunk. A nagy IT-munkaerőpiaci versenyben is megtaláltuk tehát az eszközöket, amivel ezt a létszámbővülést véghez lehetett vinni. Az iparágban úttörőként ismertük fel a gyakornoki programok kiemelt jelentőségét, hogy a legtehetségesebb emberek az egyetemekről kilépve rögtön nálunk kezdjenek el dolgozni. Így minden évben sikeresen integrálunk körülbelül 10 szoftverfejlesztő mérnököt és 10 közgazdászt a csapatba.

A program mögött komoly kiválasztási rendszer működik: felmérjük a problémamegoldó készségét és a tárgyi tudását is a reménybeli kollégáknak. Van egy 8 hetes belső képzésünk, ahol nemcsak gyakorlatban használható piaci tudást biztosítunk a résztvevőknek, de a saját technológiáink és rendszereink használatát is oktatjuk. A kurzus végi vizsga után pedig rögtön élesben tudják kipróbálni magukat a kollégák. Ezek a fiatal tehetségek keresik a további kihívásokat, ezért a gyakornoki programra építve egy vezetői talent programot is indítottunk öt évvel ezelőtt, így a legtehetségesebb gyakornokok zöme most már  középvezetőként dolgozik nálunk.

A HR-stratégiánk másik alappillére az volt, hogy egy-egy kulcskompetenciára próbáltunk meg szenior szakértői tudást behozni. Ilyenkor a csapatba való illeszkedés nagyon fontos kiválasztási szempontként jelenik meg nálunk. Továbbá a szeniorok esetében inkább azt mérlegeljük, hogy tud-e extra tudást behozni a jelenlegi csapat tudásszintjéhez képest, mintsem, hogy mennyiségi standard emberfelvételt folytatnánk.

Földrajzilag is terjeszkedünk, belföldön és külföldön is vannak telephelyeink, Romániában és Bulgáriában. A miskolci irodánk megnyitása is fontos mérföldkő volt, mára eljutottunk oda, hogy míg öt évvel ezelőtt öt kollégával kezdtünk, ma már 15-en vagyunk ott is. Fontos kérdés lett, hogy a dinamikus munkaerőpiacon milyen csomagokat tudunk adni a dolgozóknak, ezért egy többéves karrier- és csomagtervet állítottunk össze, a kiemelkedő tehetségek részére pedig kidolgoztunk egy hűségprogramot.

Mára már egyértelművé vált, hogy nincs választási lehetőség: egy nemzetközi cég felépítéséhez meg kell adni a szakmának megfelelő piaci béreket.

Milyen terveitek vannak a következő időszakra, milyen fejlesztések vannak csőben most a Dorsumnál?

A pénzintézeti szektor jól vizsgázott a világjárvány alatt, az ügyfeleink jól reagáltak a digitális átállásra egyik napról a másikra, agilisak voltak. A pénzintézetek is felismerték, hogy stratégiai jelentőségű feladat, hogy érintés- és személyes ügyfélkapcsolat-mentesen tudjanak szolgáltatni. A privát- és prémiumbanki világ átformálásának, digitalizációjának nagy jelentőséget tulajdonítunk. Az új platformokra, technológiákra az ügyfeleknek a jövőben is mindig lesz igényük. Folytatjuk a nemzetközi terjeszkedésünket is, jövőre élesednek komoly nyugat-európai projektjeink. Ebben az évben pedig megjelentünk Software-as-a-Service termékkel is, egy befektetési portfóliók áttekintését biztosító mobilos és webes alkalmazással. Az üzleti workflow-kat, az üzemeltetést tehát távoli szolgáltatásként is tudjuk már biztosítani és ezt az irányt 2021-ben több további termékünk is követni. 

Hasonló témákról is szó lesz a Portfolio november 12-ei Banking Technology hibrid - azaz online és offline formában is megrendezésre kerülő - konferenciáján. Regisztráció itt! 

A cikk megjelenését a Dorsum támogatta.

Európa legjobb üzleti iskolái között a Corvinus
Zsidai Roy
pf_hinta-20201125
bicoin2
koronavirus
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online előadás
Trendlovaglás, vételi és eladási zónák azonosítása, piaci aktualitásokkal fűszerezve
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
hitel és maszk