panel
Bank

Nagy meglepetéseket hozott eddig a koronavírus-válság a cégek fizetőképességében

Portfolio
Fejlett, illetve ígéretes fejlődést mutató credit management módszereket ismerhetett meg a közönség a Business and Finance Summit 2021 mai kora délutáni szekciójának előadásaiból, a panelbeszélgetésből pedig kiderült: sokak várakozásával ellentétben nem következett be nagy csődhullám a cégeknél, eljöhet azonban az igazság pillanata.

Novák Zoltán, a Richter Gedeon Nyrt. Pénzgazdálkodási osztályának vezetője előadásában elmondta: cégük meglehetősen diverzifiált vevőportfólióval rendelkezik, átlagos vevőkörük 350-400 darabos, forgalmuk 90%-a export, és döntő többsége halasztott fizetési konstrukcióban zajlik. Credit risk management tevékenységükben az üzleti best practice alkalmazására törekednek, magasfokú digitalizáció és a kereskedelmi hitelkockázatok átfogó kezelése mellett. A teljes partnerkapcsolati életciklusban azonosítják a feladatokat, ehhez vertikálisan integrált CRM-funkcionalitásokat alkalmaznak. Fontos része ennek a vevői hitelképesség kalibrálása, konzultáció és együttműködés, a szerződéses vevőkövetelések folyamatos monitoringozása, központosított biztosítékkezelés és szükség esetén adekvát intézkedések meghozatala. A kockázatok között említette az előadó az országkénti eltéréseket, a nettó finanszírozói pozícióból származó hosszabb fizetési feltételeket, az árfolyamkockázatot és a gyógyszerfogyasztás szezonális hatásait is. Jelentős eredménye az említett erőfeszítéseknek, hogy nullához konvergál a hitelezési veszteségük.

Andrási Gábor, a Howden Hungary Kft. AR&Service delivery managere előadásában felidézte: nem költség- hanem értékalapú döntés a kintlévőségkezelés központosítása, amit ők Budapesten hajtottak végre korábban. A 1,5 milliárd dolláros árbevételű, 50 telephellyel rendelkező (ebből 20 helyen gyártó) Howden nagyon sokféle szektorban tevékenykedik, ezek legfontosabb közös pontja a gáz- és folyadékmozgatás. 14 gyárat szolgálnak ki Budapestről 110 alkalmazottal, a kintlévőségkezelésen csaknem 30-an dolgoznak. 30 ezer számlát bocsátanak ki évente, nagyjából 450 millió dollárt kezelnek. Missziójuk a hatékony, gazdaságos, rugalmasan fejleszthető, a dolgozók számára élhető és vonzó kintlévőség-kezelési környezet kialakítása, különösen a számos hiányossággal rendelkező, közvetlenül az SSC létrehozását követő állapothoz képest. Behajtási modult fejlesztettek, napi dashboardokat és elemzéseket alkalmaznak, kultúrafejlesztést hajtottak végre, és egyszerű, világos, moduláris (rugalmas) politika (pl. panaszkezelési) kialakítása van folyamatban náluk. Az elért eredmények révén feljavult cash flow-juknak köszönhetően a válság közepén felminősítették a csoportot. Konklúzióként említette Andrási Gábor, hogy 1. a hatékony és gazdaságos kintlévőség-kezelés a megelőzésre épít és a visszacsatolásokon keresztül hatást gyakorol az egész vállalatra, 2. a folyamat gerince automatizálható, de bizonyos piaci szegmensekben még sokáig jelentős értéke lesz a személyes kapcsolatnak, 3. a kintlévőség-kezelési környezet rugalmaságát fontos megtartani, hogy gyorsan tudjon reagálni a gazdaság és a piac változásaira.

Atipikus a mostani válság, nincs egyértelműen látható romlás a cégek fizetőképességében, ezt a kintlévőségkezeléssel kapcsolatos tapasztalatok is alátámasztják – mondta a panelbeszélgetés elején a Szentirmay Péter moderátor, a Magyar Credit Management Szövetség elnöke.

Csorbai Hajnalka, az Opten Kft. stratégiai igazgatója számára a nagyon markáns állami szerepvállalás és a hitelmoratórium olyan mértékű „válságblokkoló” lépések, amilyenre nem számított. Harka Péter, az Atradius Hitelbiztosító üzleti országigazgató-helyettese elmondta: a kockázatkezelési stratégiájuk számára nagy feladat volt a járvány miatti helyzet kezelése, de nem vágták vissza fűnyírómódszerrel a fedezetvállalásaikat, hanem optimista hozzáállással mérsékelték csak azokat. Merész István, az Euler Hermes országigazgatója azt mondta, megijedtek a covidtól. Az már gyorsan látszott, hogy más típusú válság lesz ez, mint az előző, és nagyobb csődhullámtól tartottak a 2008 utáninál, de ez a várakozás nem jött be. Jobb volt a fizetési morál, mint egy normál gazdasági helyzetben, és követelésbehajtási ügyből is lényegesen kevesebb jutott el hozzájuk, mint korábban.

A panelbeszélgetés alatti közönségszavazásból kiderült: a cégek többségének nincs fejlett adatgazdálkodása, adatbázis-építése és automatizált adatelemzése.

A credit management is elképzelhetetlen emberi közreműködés nélkül, így bár a cégek többségénél a technológiába többet fejlesztenek, a humán erőforrás fejlesztésére is érdemes áldozni.

A jövőre nézve a csődök és a késedelmes követelések növekedésére számítanak a panelbeszélgetés résztvevői, hiszen normál időkben nem fenntartható a mostani alacsony szint.

kreml kremlin oroszország moszkva vlagyimir putyin
műhold
bull
natanz atomlétesítmény irán
joe biden
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021.09.30
Energy Investment Forum 2021 - A MEKH szakmai támogatásával
2021.10.13
Banking Technology 2021
2021.10.19
Budapest Economic Forum 2021
2021.10.05
Követeléskezelési trendek 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
Ingynes szeminárium
Te jó ég, mindjárt összedől az egész piac?!
Ingyenes szeminárium
Hova tedd a megtakarításod 2021-ben?
us bank