delta truck viacom kamion
Bank

Miért éri meg bérelni a teherautókat?

Portfolio
Egyre több hazai vállalkozás él a teherautók klasszikus bérletének lehetőségével, leginkább a konstrukció biztosította rugalmasság miatt. A hazánkban meghatározó szereplőnek számító Delta-Truck/Viarent cégcsoport tapasztalatai szerint a hosszú és rövid távú bérleti ajánlatok is igen népszerűek, de az egynapos – a szakzsargonban ultrarövid bérletnek nevezett – formátum is számos partnert vonz. Ügyfeleik fuvarosok, kereskedő-, gyártó- és futárcégek, illetve az ultrarövid távos konstrukció miatt már a magánszemélyek is felfedezték maguknak a céget.

„Nyerges vontatókra, félpótkocsikra általában néhány hónaptól három évig terjedő szerződéseket szoktunk kötni, itt a nagy célcsoportot a fuvarosok jelentik, akik projektalapon, jellemzően egy-három évre visznek el járműveket. például egy hűtős szerelvényt. Velünk ellentétben egy lízingcég nem teheti meg, hogy ennyi idő után, vagy akár futamidőn belül kicserélje a járművet egy másikra, ha a fuvaros feladata lényegesen megváltozik, például a korábbi hűtős szerelvényre szerződött munka helyett már TV-ket kell szállítani.

Mi egy ilyen változáshoz rugalmasan tudunk hozzáállni, ezzel is támogatva a fuvarospartnerünk működését. Napjainkban egyre több a fuvarozó cég, és köztük is a speciális szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások: tipikusan az internetes kereskedelmet kiszolgáló csomagszállítók is a nagy felhasználóink közé tartoznak, ők főleg a 3,5 tonna össztömegű furgonokat, kisteherautókat keresik” – mondta el a Portfolio-nak a Viarent Kft.-t alapító, és a tehergépjárművek piacán is meghatározó Delta-Truck Kft. ügyvezetője, Stefkó Péter. Hozzátette: a lakossági üzletág tavalyi elindítása óta nő a kisteherautót bérlő magánszemélyek száma is, akik jellemzően költözéshez, nagyobb bútorok szállításához választják ezt a szolgáltatást.

A szakember szerint a koronavírus-válság miatti gazdasági bizonytalanságban a piaci szereplők többsége igyekszik minden beruházást elnapolni, de az árut akkor is el kel vinni A-ból B-be.

Stefkó Péter úgy látja, hogy a vállalkozásoknak a gyors növekedéshez praktikus megoldás a bérlet. Így nem kell hosszú távon elköteleződniük, például ötéves lízingszerződést kötniük a lízingcégekkel. Sőt, néhol olyan mértékű a növekedés, hogy nincs is idejük a vevőknek elmenni a kereskedésbe tárgyalni, lízingszerződést kötni, azonnal szükségük van a járművekre, így helyette a leggyorsabb megoldást választják, a bérletet.

A fuvarfeladatnak megfelelő, rövid vagy hosszú távú bérleti konstrukciók továbbra is jól működnek a magyar piacon. Egy ilyen megállapodás kevesebb költséggel jár a bérlő számára, akár munkaerőt is megspórolhat, hiszen nem kell fenntartania egy járműügyintézői, használtjármű-értékesítői, vagy esetleg egy flottakoordinátori pozíciót, hiszen a szolgáltató ezeknek a feladatköröknek nagy részét ellátja.

Miben más a bérlet, mint a lízing?

A Magyarországon és Európában is elterjedt operatív lízinggel szemben a Viarent klasszikus bérletet kínál, amit nagyon lesarkítva ahhoz lehet hasonlítani, mint amikor külföldön a reptéren bérlünk egy személyautót. „Komplett szolgáltatással együtt adjuk át a járművet, a bérleti díjban benne van az autó fenntartása, javítása, biztosítása, adója, gumikopásának fedezete is. A felhasználó részére a szolgáltatás pontosan kiszámíthatóvá válik.” – mondta Stefkó Péter.

A cég ezzel Magyarországon piacvezető, de Európában is a legnagyobb 10-15 szereplő közé tartozik a flottaméretet tekintve, mely már a 2200-as darabszámot is meghaladja. A 2020-as évekre a piac egész Európában eléggé megváltozott: nemhogy 5-10, de 1-2 évre sem látnak előre a gazdasági szereplők, ez pedig a bérletnek kedvez.  A cégvezető szerint a két szegmens, a bérlet és a lízing egymás mellett hosszú távon is életképes, a jövőben még jobban ki fogják egészíteni egymást. Egy közepes méretű fuvarozónak, akinek van mondjuk 50 teherautója, azt szokták javasolni, hogy abból 30-40 legyen lízingelt, a fennmaradó 10-20 darabot pedig jó, ha bérli.

Delta-Truck Kft. ügyvezetője, Stefkó Péter.
Stefkó Péter

Természetesen a teherautó-szegmensben is érzékelhető a teljes autóiparra teherként nehezedő gyártáslassulás, ami elsősorban az alapanyag- és alkatrészhiány miatt alakult ki. A Viarent-nél különösen nehéz az a helyzet, hogy jelenleg még a legnagyobb gyártók nemcsak a szállítási határidőt nem tudják megmondani, hanem a vételárat sem. A korábbi 2-3 hónapos szállítási határidő ma már 1-1,5 évet jelent, így a jövőbeni ár teljesen bizonytalan. Ezt a problémát úgy tudják orvosolni, hogy kibővítik a csereciklust, nem 2-4, hanem akár 4-6 évig tartják a teherautókat.

„A lízingfinanszírozás rugalmassága mindig megmutatkozik. Természetesen technikailag csomagban tudjuk kezelni a szerződéskötést, számlázást, minden egyebet, de minden lízingszerződés egyedi. Egy alvázszámhoz egy lízingszerződés tud csatlakozni. Ez adott esetben nagyon megkönnyíti a szezonális kezelést, a flotta csökkentését, egy káreseménynél, ha kiesik egy eszköz a flottából, akkor ezt alvázszám-specifikusan lehet orvosolni. Magához az eszközhöz tud kapcsolódni az egyedi finanszírozás, ennek minden technikai előnyével és minden technikai hátránya nélkül, szemben a hitelfinanszírozással, ahol ennek a volumennek a menedzselése, növelése-csökkentése és a különböző egyedi események kezelése sokkal nehézkesebb” – mondta Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója.

Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója.
Fekete Csaba

A lízing egyik alapfeltétele az, hogy az eszköz másodlagos értékpiaci görbéje mindig felette legyen a kintlévőségnek. Mivel eszközhiány van, a használt eszközök árai is mennek felfelé. Ugyanakkor a lízing szempontjából különbség van személyautó és nagyhaszongépjármű között az eszköz megítélése szempontjából. Professzionális felhasználásról van szó, ahol a finanszírozónak azt kell figyelembe vennie, hogy az ügyfél likviditása, illetve az eszköz jövedelemtermelő képessége mennyire nyújt fedezetet és biztosítékot a futamidő egészében a finanszírozásra.

Banki háttérrel terjeszkedik a cégcsoport - a régió univerzális szolgáltatójává szeretne válni

Stefkó Péter a közeljövővel kapcsolatban arról számolt be, hogy a novembertől januárig tartó időszak évek óta nagyon erős, sokkal több teherautót igényel a piac, elsősorban a kereskedelem rendkívül megnövekedő forgalma miatt. A Viarent pedig keresi az új lehetőségeket, már 50 elektromos furgonjuk közlekedik, elsősorban a városi utakon, és ezt a szegmenst tovább fogják bővíteni. 

A cégcsoport földrajzi értelemben is terjeszkedik: Szlovákiában már jelen vannak egy leányvállalattal, Szerbiában van egy franchise partnerük, akinél adaptálták a bérautós modellt. Ausztriában és Csehországban szintén saját céggel szeretnének megjelenni – ehhez pedig a tervek szerint a CIB Bank nyújt majd finanszírozási hátteret.

Címlapkép és fotók: Stiller Ákos

A cikk megjelenését a CIB Lízing támogatta.

benzin
elemző
thaiföld
wallstreet_nyse
Orbán Macron választások
jpmorgan shutter

MNB Intézet A fánk-hatás

A pandémia alaposan megbolygatta az ingatlanpiaci folyamatokat. Két kutató arra a kérdésre kereste a választ, hogy...

Holdblog Sokat fizetünk

Kiket és miért keresünk? A HOLD életének új növekedési és minőségi szakaszába lép Korszerűsíti működését...

2022. február 22.
Portfolio Agrár Klub: Sorsdöntő év következik? - A magyar agrárium kilátásai 2022-től
2022. február 24.
Private Investor Day 2022
2022. április 6.
Agrárium 2022
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Online előadás
Hosszú távú portfólió építés ETF-ek segítségével, osztalékrészvények, gyorsnövekedésű részvények.
Ajándék ötlet
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
jpmorgan shutter