Előfizetői tartalom

Jönnek a digitális banki tanácsadók - új korszakot nyit a mesterséges intelligencia a bankolásban

Portfolio
Az MNB idén már negyedik alkalommal tette közzé FinTech és Digitalizációs Jelentés című kiadványát, amelyben évente tekintik át és elemzik a pénzügyi rendszer működésében és fejlődésében egyre meghatározóbb digitális és innovatív megoldások, valamint az ezeket támogató fejlett technológiák nemzetközi és hazai trendjeit. A jelentés fontos megállapítása volt, hogy a banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon, és a bankok digitális fejlettségi szintje folyamatosan javul. Ezekre szükség is van, hiszen az ügyfelek a koronavírus-járványt követően egyre jobban igénylik a digitális megoldásokat. A tanulmány eredményeinek ismertetése után több hazai banki vezető vitatta meg a mesterséges intelligencia banki felhasználásának lehetőségeit.

Az eseményt Fáykiss Péter, az MNB digitalizáció vezetője nyitotta meg. Elmondta, hogy a negyedik fintech-jelentést mutatják be, amelyben átfogó képet szeretnének adni a befektetőknek a legújabb digitalizációs trendekről. Az idei jelentés újszerűsége abban rejlik, hogy a tanulmányt már agilis megközelítésben, scrum-módszer szerint készítették el. Kiderült, hogy egy ilyen dinamikus és komplex területen is jól használható az IT-fejlesztések területén alkalmazott eljárás.

A jelentés megállapításait Szombati Anikó, az MNB digitalizációs ügyvezető igazgatója ismertette:

  • A digitális termékek iránti igény továbbra is magas. Ez a jövedelmi és a nemi megoszlástól független, de életkor szerint van eltérés. Az idősek szeretnének visszatérni a személyes kiszolgáláshoz.
  • 2022-ben visszaestek a fintech-befektetések, de ez nem homogén volt, mivel leginkább csak a nagyobb befektetések maradtak el. A legtöbb cégről elmondható, hogy nem nőhetnek az égig, a befektetők a bizonytalanabb kilátásoknak köszönhetően a jövedelemtermelő képességet is elkezdték figyelembe venni. Ehelyett a kisebb, újonnan induló cégeket támogatták.
  • Dinamikusan nő a kiberbiztonsági szektor, ami jó hír, mert a területen folyamatos fejlesztésre van szükség. A mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet kap itt is (gyanús viselkedésminták kiszűrése).
  • Magyarországon 2021-es zárómérleg alapján 2022-ben 175 fintech cég volt aktív. Leginkább B2B cégek dominálnak, de nőtt a B2C cégek száma is. A legtöbben a szoftverfejlesztés és rendszer-integráció területen voltak jelen. Foglalkoztatás szempontjából az adatelemzés és az üzleti intelligencia voltak a legkeresettebb képességek.
  • Árbevételben 220 milliárd forintot értek el 2021-ben a fintech cégek, tartósan magas sajáttőke-arányos megtérülés mellett. A vállalkozások egyharmada kapott kockázati tőkebefektetést, ez lehetővé tette a hosszabb felkészülési szakaszt, de ezt követően dinamikusabb fejlődési pályát tudtak elérni.
  • A haza bankok digitalizációs szintjét 200 kérdés és 7 pillér mentén vizsgálják. A hazai bankrendszer jelenleg 62 pontot ért el a korábbi 60 eredményhez képest.
  • A folyószámlanyitás és a személyi hitel igénylés már digitalizálásra kerültek, ami azt jelenti, hogy a háttérfolyamatok területén is nagy volt az előrelépés. A vállalati termékek digitalizációjában és a számlazárások digitalizációjában még van lehetőség a fejlődésre. A mobilbanki szolgáltatások irányába megnőtt az igény, a netbank a vállalati szektort leszámítva visszaszorulóban van.
  • A banki digitalizációban nagyon fontos, hogy a vezetői felmérésben megkérdezett összes banknál megvalósult az MNB ajánlása, miszerint minden banknál legyen digitalizációs fókuszú vezető.
  • A bankok sem teljesen elégedettek a belső rendszereik fejlettségével, az MNB szerint különösen az ATM-állomány szorulhat a fejlesztésre.
  • A biztosítók digitalizációs fejlettséges a 62-es szintről 64 szintre nőtt. Ez a bankrendszerhez hasonlóan egy közepes fejlettségi szintet jelent. A főbb lakossági biztosítási termékeke már elérhetők online. Az életbiztosítások területén van némi lemaradás, ezelőtt az ügyfélazonosítási folyamatok digitalizációja jelenti az akadályt.

A mesterséges intelligencia lesz az új banki tanácsadónk

Bek-Balla László, az Ersre bank digitális csatornákért felelős vezetője szerint ilyen rövid időn belül ilyen látványos fejlődésre senki nem számított a ChatGPT kapcsán. Fónai Imre, aki a K&H-nál a beyond banking fejlesztésekért felelős, elmondta, hogy számára igazán meglepő volt, hogy Sam Altman, az OpenAI vezetője szinte segítséget kért az amerikai szenátustól, hogy segítsenek biztonságos keretek közé szorítani a technológiát. Pereczes János, az MBH Bank ügyvezetője elmondta, hogy korábban nem foglalkoztak nyelvi modellekkel, de most már aktívan kísérleteznek velük az MBH Bankban. Kaszás Zoltán, az OTP ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy náluk az OTP-nél már az AI-robbanás előtt elkezdtek nyelvi modellek fejlesztésével foglalkozni, így legfeljebb a technológia elterjedésének gyorsasága lepte meg őket.

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés