Mi történik most a lízingpiacon? Sokan a kivárásra játszanak, egy szegmens lehet a megmentő
Bank

Mi történik most a lízingpiacon? Sokan a kivárásra játszanak, egy szegmens lehet a megmentő

Portfolio
A hazai lízingpiac 2025 első hónapjaiban látszólag stabil teljesítményt nyújtott, a felszín alatt azonban finom elmozdulások rajzolódnak ki. Miközben az új finanszírozás összege alig változott az előző évhez képest, a szerződésszám csökkent, ami jelzi, hogy sok szereplő még kivár – közölte a Magyar Lízingszövetség. A szövetség főtitkára, Kőszegi László szerint a vállalati ügyfelek továbbra is meghatározóak a piacon, különösen a kis- és középvállalkozások, amelyek számára a támogatott lízingkonstrukciók jelentik a legfontosabb beruházási forrást. Bár a személyautó- és kishaszonjármű-finanszírozás továbbra is húzóágazat, néhány szegmens – például az egyéb gépek és a nagyhaszonjárművek – megtorpant. A lízingcégek mozgásterét emellett a kamatkörnyezet, az állami támogatások és a deviza alapú finanszírozások elérhetősége is alakítja, miközben új finanszírozási célok – például az elektromobilitás – egyre hangsúlyosabban jelennek meg.
Jöjjön el az élelmiszeripari szektor színvonalas szakmai rendezvénye, amelyet 2024-ben indított útjára a Portfolio Csoport.

2025 első negyedévében a hazai lízingpiac finanszírozott összeg tekintetében nagyjából megismételte a tavalyi év hasonló időszakának teljesítményét, azonban a szerződésszám csökkenése enyhe visszaesést jelez a piaci aktivitásban.

A kihelyezések értéke 209,3 milliárd forintot tett ki, amely minimális, 0,3 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos negyedévéhez képest.

Ezzel szemben a szerződések száma érezhetőbb, 7,8 százalékos visszaesést mutatott, azaz mindössze 18 559 darabot ért el.

A teljes portfólió növekedést mutatott: az állomány értéke 5,9 százalékkal emelkedett, és elérte a 2279 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan viszont az állományi szerződések darabszáma csökkent: a 2024 első negyedévében mért értékhez képest 3 százalékkal alacsonyabban, 311 275 darabon állt – közölte a Magyar Lízingszövetség.

Az első negyedév adatai alapján a lízingfinanszírozás túlnyomó része, mintegy 90 százaléka – ami 188 milliárd forintot jelent – vállalatokhoz köthető. Az ügyfélösszetételt tekintve a finanszírozott összegek alapján a lízingszolgáltatók partnereinek 75 százaléka kis- és középvállalkozás, 25 százaléka pedig nagyvállalat. A magánszemélyek aránya csupán 9 százalék, míg az állami és egyéb nem lakossági szereplők szinte alig vannak jelen. Kőszegi László ugyanakkor hangsúlyozta, hogy

a lakossági szerződések a teljes darabszám 20 százalékát teszik ki, és ha csak a retail autófinanszírozást nézzük, ott már 27 százalékos a lakossági részarány.

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a finanszírozott összegek 82 százaléka új, míg 18 százaléka használt eszközökhöz kapcsolódott.

Idén a pénzügyi lízing dominál

2025 elején ennek aránya 86,1 százalék volt. Ezen belül a zárt végű pénzügyi lízing 117 milliárd, a nyílt végű konstrukció pedig 62,5 milliárd forintot tett ki. A kölcsön – amely elsősorban állami és uniós támogatásokhoz kapcsolódik – jelentősen visszaesett a támogatási források csökkenése miatt, mindössze 2,5 százalékos piaci részesedést képvisel, 5,3 milliárd forintos volumen mellett. Az operatív lízing 23,8 milliárd forintos finanszírozást realizált, amely a teljes piac 11,4 százalékát jelenti. Ezen belül döntő többségben személyautók és kishaszonjárművek szerepelnek, amelyek jellemzően flottakezelőkhöz kapcsolódnak – ez a szegmens 94 százalékos arányt képvisel.

A tavalyi évhez hasonlóan továbbra is magas az euró alapú finanszírozások aránya:

a finanszírozott összeg 30 százaléka, míg a szerződésszám 15,6 százaléka devizaalapú.

Bár a személyautók és kisteherautók esetében az euró szerepe kisebb, a nagyhaszonjárművek szegmense hagyományosan jelentős mértékben euróalapú. Emellett magas a közös európai deviza részaránya az egyéb gépek finanszírozásában is – írja a Lízingszövetség.

Fontosak az állami konstrukciók

„A jelenlegi kamatkörnyezetben továbbra is kiemelten fontos, hogy a kis- és középvállalkozások államilag támogatott lízing finanszírozáshoz jussanak, mivel ezek a források 100 százalékban beruházási célokat szolgálnak” – mondta Kőszegi László. Az első negyedévben tagvállalataink 33,8 milliárd forint értékben kötöttek ilyen szerződéseket, összesen 2 327 darabot. Ez darabszámban enyhe növekedést jelent 2024-hez képest, ugyanakkor a finanszírozott összeg kissé csökkent.

A Széchenyi Lízing Kártya Program tavalyhoz képest 21 százalékos növekedést ért el, 33,8 milliárd forint új finanszírozással és 24 százalékkal több, azaz 2 260 darab szerződéssel. Ezzel szemben az Eximbank által indított Demján Program volumene visszaesett: mindössze 57 szerződést kötöttek a lízingcégek, összesen 1,6 milliárd forint értékben, ami darabszámban 80 százalékos, értékben pedig 86 százalékos visszaesést jelent.

Ennek fő oka, hogy a „Jövő Exportőrei” alprogram lízing verziója csak az első negyedév után indult el. Míg a Széchenyi Kártya Program minden termelőeszköz-kategóriára kiterjed, addig a Baross Gábor Program elsősorban nagyhaszonjárművek és egyéb gépek lízingelését támogatja. „Fontos újdonság a Széchenyi Programban, hogy fix, 4,5 százalékos kamattal már elektromos autók és e-bike-ok finanszírozása is elérhetővé vált” – hangsúlyozta a Szövetség főtitkára.

Közel kétharmadot visznek a kisebb járművek

Továbbra is a személyautó–kisteherautó–motorkerékpár szegmens adja a lízingpiac legnagyobb részét: az új finanszírozás értéke 132 milliárd forint volt, ami a teljes piac több mint 63 százalékát fedi le. Ez 2,4 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, ugyanakkor a szerződések száma 8,3 százalékkal csökkent, 15 763 darabra. A visszaesés mögött nem piaci folyamatok állnak, hiszen mind a személyautók (+3,6 százalék), mind a kishaszonjárművek (+3,1 százalék) forgalomba helyezése nőtt 2024-hez képest. Ez tükröződik a pénzügyi lízing penetrációjában is: míg a személyautóknál

tavaly közel 27,6 százalékos volt ez az arány, idén 25 százalékra csökkent, a kishaszonjárművek esetében viszont stagnált.

Az autófinanszírozáson belül a flottakezelők által finanszírozott összeg 10,3 százalékkal, 24,9 milliárd forintra nőtt, ugyanakkor a szerződések száma, ami ebben a szegmensben különösen hangsúlyos mutató, 19 százalékkal visszaesett. Összesen 18 559 gépjárműre kötöttek szerződést.

A második legnagyobb kategória idén is a nagyhaszonjárműveké. Bár a forgalomba helyezett járművek száma közel 22 százalékkal, 1 082 darabra csökkent, a lízingpiaci visszaesés mérsékeltebb volt: a finanszírozott összeg 3,6 százalékkal csökkent, 40,6 milliárd forintra, míg a szerződésszám 5,5 százalékkal 1 457 darabra. A kisebb mértékű visszaesés oka, hogy nőtt a lízing penetráció, amely 56 százalékról 62 százalékra emelkedett – mutat rá a Magyar Lízingszövetség.

Stratégiai terület a mezőgazdaság

A lízingcégek egyik kiemelt stratégiai területe a mezőgazdasági termelőeszközök finanszírozása, amely a termelőeszköz-kategórián belül a második legnagyobb szegmens. A tavalyi gyenge évkezdéshez képest idén javulás tapasztalható: a finanszírozott összeg 15,8 milliárd forint volt, ami 8,8 százalékos növekedést jelent, míg a szerződések száma 549 darab lett, ez pedig közel 10 százalékos bővülés. „A szektor azonban erősen függ a támogatásoktól, és mivel jelenleg nincs elérhető támogatás mezőgazdasági gépbeszerzésre, sok szereplő kivár” – értékelte a helyzetet Kőszegi László.

Az egyéb gépek finanszírozása jelentősen visszaesett: az új finanszírozási összeg 8,4 milliárd forint volt az első negyedévben, ami közel 20 százalékos csökkenés. A szerződések száma 361 darab, ami volumenben 19 százalékos visszaesésnek felel meg. Hasonlóan a mezőgazdasági gépekhez, itt is megfigyelhető a kivárás, amit a német gazdaság és különösen az autóipar gyengélkedése tovább erősít.

A várakozásokkal szemben az építőipari gépek piacán nőtt a szerződések száma: 12 százalékos emelkedéssel 378 darabot kötöttek. A finanszírozott összeg ugyanakkor csak kismértékben, 2 százalékkal csökkent, 8,5 milliárd forintra – zárul a Lízingszövetség közleménye.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek

A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet

Ingatlanpiaci elemző

Ingatlanpiaci elemző
Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Ez is érdekelhet